Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 29888 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#634654 Jag har den senaste tiden roat mig med ett "socialt experiment". En av mina "unga vuxna" söner (21 år) har som många andra ungdomar i den här åldern hankat sig fram på div timanställningar inom lager, handel & café i väntan på den stora insikten i vad man ska bli när man blir stor. Fram tills nu (Corona) har det varit lätt för ungdomar att få timjobb så att de kan försörja sig även om det inte varit lika lät att få fasta anställningar. Mitt sociala experiment i det här blir att se om två unga killar, uppväxta i stan och mestadels bakom datorns spelskärmar, kan bli fullblods röjarproffs och försörja sig på det? Killar vars naturerfarenheter fram till idag sträcker sig till ett och annat gäddfiske.

Starta eget och röja 15-timmarsdagar?
Det började med att sonen diskuterade med sin kompis att de borde starta ett gemensamt företag istället för att kajka runt på timanställningar. Jag föreslog att de kunde starta en röjfirma. :-bd Unga killar som gillar att träna och som har god fysik borde gilla det tuffa jobbet att köra röjsåg på heltid. Killarna tyckte det lät intressant när jag förklarade hur det fungerar och att man får betalt efter vad man gör om man röjer (med arealpris). Och att de aldrig kommer att behöva besöka ett gym!

I sin ungdomliga entusiasm såg de framför sig hur de skulle kunna tjäna grova pengar genom att röja stenhårt i 15-timmarsdagar och tälta i skogen så att det inte gick bort onödig tid till resor och annat ovidkommande. Utan att döda entusiasmen så känns det ändå kul att killarna var motiverade. Det kan man komma långt på!

Röjsågskörkort
Vi lånade ihop lite grejer för att kunna testa och fick tillgång till några bra röjobjekt att använda för de första stapplande stegen som skogsröjare. Tanken var att utnyttja lediga dagar mellan deras avslutande jobbengagemang för att träna röjning. Eftersom jag har ägnat flera år under 80-talet som professionell röjare ansåg jag mig kunna ge dem den första grunden för att komma igång. Sedan ska de få lite hjälp av proffs samt ta röjsågskörkort om några veckor så att de blir kvalificerade att få röja på riktigt och då passar jag på att ta röjsågskort också.

Första staplande stegen i röjskogen
Efter injustering av röjselar, basic utbildning i säkerhet och röjsågens funktion samt enkel genomgång om vad som ska tas bort och vad som ska vara kvar fick de köra igång. I början gick det ganska försiktigt och vi tog pauser för att gå igenom mer om såg- och röjteknik. Fram på eftermiddagen gick det riktigt bra. Efter den första arbetsdagen med knappt sex timmars röjning var killarna ganska möra men de tyckte att det var kul. Det blev sedan en röjdag till när helgen kom och då började vi titta mer på hur filar klingan, hur man mäter stamantal, hur mycket som ska vara kvar osv. Vi testade även lite röjning i äldre skog för att känna på hur det fungerar med riktad fällning och fällning av enstaka grövre träd och gick igenom mer om arbetsmetodik.

De två första dagarna har jag varit med i skogen men nu har killarna varit iväg själva en halvdag. De har snokat reda på var man kan köpa Aspen på tapp, fått tänka igenom vad man ska ha med sig ut och även börjat läsa och förstå skogsbruksplanekartan. Det kommer att bli några fler strödagar de närmaste veckorna där de får fortsätta att träna och när jag kommer åt så hänger jag med dem ut. Jag inser hur kul röjningsjobbet verkligen är. Speciellt den här tiden på året!

Jag berättade för Husqvarna om mitt sociala experiment och de tände på alla cylindrar för det här röjningsprojektet. Såpass att de nu lånar ut en varsin uppsättning av professionell röjutrustning till killarna. Så nu är de rustade med riktiga grejer. Jag kommer att rapportera löpande hur det går i det här projektet, när vi tar röjsågskörkort och vad man kan lära sig av en proffsröjare som instruktör.

Vill du förkovra dig i röjning så finns vår serie röjtrådar från i fjol vår som startar med tråden "Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!"

Här finns ett videoklipp från killarnas andra dag i röjskogen:





   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634657 Kul experiment. Ska bli intressant o följa. :-bd

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

hfab  
#634659 Ska dom nu bli fullblods proffs och röja på heltid, så har jag ett välment råd.
Fortsätt att träna på fritiden.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

80-90  
#634661 Tror detta blir bra jag . Tror heller inte det spelar nån roll om man är uppväxt i staden eller landet . Det viktigaste e om intresset finns ! Den är det ju närmare till skogen å dess jobb för oss torpare .

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634664 Fint att ha en röjfirma i ryggen sen om de börjar plugga och vill ha sommarjobb.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

tallen100  
#634669 Det ska nog gå bra, finns bara intresset så är det mesta möjligt, och dom har ju en bra läromästare som kan ge råd och tips när/om det behövs :-bd

Blir intressant :-bd

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Turid  
#634686 Jag tror stenhårt på idén!! Ingenting är omöjligt, så länge man har rätt inställning. Om inte annat så lär de sig massor om naturen, hur det är att driva eget företag, ekonomi osv. osv.

Friskt vågat - hälften vunnet, som man brukar säga, så kör hårt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634691 Torbjörn, du ser väl till att lära upp dem på kedjeröjsåg också. Det finns en del objekt, där kedjeröjsåg är klart bättre än klingröjsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

fendt311  
#634692
80-90 skrev:Tror detta blir bra jag . Tror heller inte det spelar nån roll om man är uppväxt i staden eller landet . Det viktigaste e om intresset finns !.

Håller med föregående talare.
Sedan tror jag det sätter större press på dessa två ungdomar. Dom har ju en far som arbetar med skog. Samt nu har dom ett forum som följer hur det går. Då har man en lite större social press på sig. Då presterar man bättre. Men helt klart ett intressant projekt.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

anersimyra  
#634696 Skicka dem till mig.. :-bd min ” lärling ” lyckades i dag röja av hela 250 kvadratmeter glest kort sly på hela dagen.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#634700
anersimyra skrev:Skicka dem till mig.. :-bd min ” lärling ” lyckades i dag röja av hela 250 kvadratmeter glest kort sly på hela dagen.. :lol: :lol:


Det är ju en presentation bara det i sig....
:lol:

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

anersimyra  
#634715
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Skicka dem till mig.. :-bd min ” lärling ” lyckades i dag röja av hela 250 kvadratmeter glest kort sly på hela dagen.. :lol: :lol:


Det är ju en presentation bara det i sig....
:lol:

Jo, det som gör saken extra skojig är att han gått ut stenhårt mot en arbetsledare och anklagat denne för att jobba minimalt om dagarna men presterar själv inte ett dugg bättre. Vid 12 tiden sa jag till honom: Det går inte fort för dig!!! Vid 14.30 sa jag: Det har tagit väääääldigt låååååång tid att röja av den här lilla ytan, du borde ha klarat av det på runt en timma även om du är oerfaren!!! Då skylldes det på ryggont!! Och det vill jag påstå berodde helt och hållet på att ryggen angripits av latmasken.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634717
Niking skrev:Torbjörn, du ser väl till att lära upp dem på kedjeröjsåg också. Det finns en del objekt, där kedjeröjsåg är klart bättre än klingröjsåg.
/Niklas

Vilka objekt skulle vara bättre med kedja än klinga på professionella jobb? Jag kan inte komma på något mer än i naturvårdande insatser som röjning i hassel mm🤔

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634719
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Skicka dem till mig.. :-bd min ” lärling ” lyckades i dag röja av hela 250 kvadratmeter glest kort sly på hela dagen.. :lol: :lol:


Det är ju en presentation bara det i sig....
:lol:

Jo, det som gör saken extra skojig är att han gått ut stenhårt mot en arbetsledare och anklagat denne för att jobba minimalt om dagarna men presterar själv inte ett dugg bättre. Vid 12 tiden sa jag till honom: Det går inte fort för dig!!! Vid 14.30 sa jag: Det har tagit väääääldigt låååååång tid att röja av den här lilla ytan, du borde ha klarat av det på runt en timma även om du är oerfaren!!! Då skylldes det på ryggont!! Och det vill jag påstå berodde helt och hållet på att ryggen angripits av latmasken.. :lol:

Kan dålig sittställning i bilen vara en orsak?

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tralsmo  
#634720 Nja,, tåndemåla.
Ja håller med Niking.
Eftersatta röjningar som närmar sej första gallring eller till å med första gallring är den extremt bra till.
Förutsätter ju att man inte är vedfrik å villl lägga tiden på det förståss.
Ä ja inte särskilt intresserad av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).