Skogsnyheter

150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

66 inlägg 9343 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-01  
#634533
vinterrojarn skrev:
bork skrev:det är så förbannat idiotiskt det där.
jag har påbyggnadsutbildning skog,gick där -01.
i omgångar har jag försökt att få motorsågskort & röjsågskort genom arbetsförmedlingen men får nej för att de har inga pengar.

det är inte svårt att räkna ut varför de spjärnar emot då det är i filipstad



Ge en idiot som mig insikt varför det är omöjligt i just Filipstad?


de har fullt sjå med att försöka lära många av de inskrivna att läsa å skriva

Elmia
Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634534 Jaha...då förstår jag bättre...

Tack för svaret. :-bd

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634536
bgl skrev:I en tråd för länge sedan beskrev jag vad som hände när Skogsvårdsstyrelsen (hette det då) bad mig vara markvärd för ett "gröna jobb"-lag för 15 år sedan.
Orkar inte skriva några detaljer, sammanfattningen är enklare: FIASKO!
Än idag 15 år senare har ingen redovisning utöver faktura om resultatet nått mig, en person hamnade på IVA och den blötaste av alla filtar drogs över alltihop. Arbetet skulle utföras mot marknadsmässig betalning, men utöver detta blev jag tvungen att röja om delar av ett bestånd förutom att skördaren fick ett kostsamt skitjobb vid efterföljande gallring.
Den marlägare som inte håller sig undan från slika projekt får skylla sig själv!


Det där lät som en otrevlig upplevelse.
Vad var det som hände eftersom någon hamnade på IVA?...

Förstår fullt ut om du inte vill dra det igen.

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

bgl  
#634542 Full och evig sekretess av både medicinska och andra skäl.

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634633 Har haft ett antal arbetssökande som tidigare jobbat med bidrag hos skogsstyrelsen men de stackarna får aldrig utbildningarna som krävs för att vara anställningsbara i skogsvården, t ex körkort, "grönt kort" första hjälpen utbildning, adr-utbildning med mera. Som någon skrev tidigare är det oftast bära ris och andra uppdrag de jobbar med utan något som helst produktionstänk. Synd att man aldrig får reda på hur många som faktiskt får fortsätta jobba i skogen efter att anställningsstöden tar slut. Blir iaf ett skypemöte med arbetsförmedlingen nu på fredag får se vad de säger! positivt är att många tidigare anställda börjar höra av sig nu när de ej kan jobba i länder så som England och Tyskland. Tror att skogsvårdsentreprenörer på ett smidigare sätt kan se till så att dessa personer får "riktiga jobb" istället för att det skall gå via t ex skogsstyrelsen... Regeringen och även myndigheterna måste dock inse att skogsarbete inte är något som alla kan utföra (iallafall inte på en marknad där det råder konkurrens)

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634642 Kommer bli illa en stund framöver...

Man räknar lågt med 9-10% arbetslöshet...
Jag tror på mer.
Man räknar fortfarande att alla företag finns kvar efter detta kaos...

Vi ska vara glada om vi har 55-60% av företagen kvar efter detta..
Sitter och lyssnar på finansministern...
Men är ytterst osäker på att de verkligen har koll på läget...

Att vi skulle ha en återhämtning i slutet på 2020 är för mig helt främmande.
Snarare i det tredje kvartalet 2021.
Att allt skulle vara som vanligt i slutet på 2022 är för min del otänkbart.

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

anersimyra  
#634643 Gode gud, ja tittar just nu på en ung grabb som klagat på en arbetsledare ( med rätta ) för att han knappt gör något om dagarna. Nu är klockan 11.20 och grabben har lyckats röja en yta som borde ta Max 20 minuter.. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

anersimyra  
#634645 :lol: :lol: :lol: Nu har han suttit med bilen igång i en dryg timma, nu stängde han av bilen och tog fram matlådan för att påbörja sin lunch i ytterligare en timma.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Norrtälje  
#634646
SkogsGotte skrev:Har haft ett antal arbetssökande som tidigare jobbat med bidrag hos skogsstyrelsen men de stackarna får aldrig utbildningarna som krävs för att vara anställningsbara i skogsvården, t ex körkort, "grönt kort" första hjälpen utbildning, adr-utbildning med mera. Synd att man aldrig får reda på hur många som faktiskt får fortsätta jobba i skogen efter att anställningsstöden tar slut. Blir iaf ett skypemöte med arbetsförmedlingen nu på fredag får se vad de säger!


Är man cynisk och fortsätter på hypotesen att det bara handlar om att nå ett procentmål (det är en del som talar för att det finns en hemlig arbetslöshet på 7% att sträva efter) så finns det ju en mening med att förhindra dessa att bli anställda i som du säger "riktiga jobb" bortom subventionsperioden. Poängen skulle då vara att genom subventioner styra helt och få en mer exakt kontroll över arbetslöshetssiffran.
Som företagare kan du försöka köpslå med arbetsförmedlingen, du erbjuder dig att gå med på deras subvention och hjälpa till att trolla bort lite arbetslöshet och de får ge efter och bekosta lite utbildning. Du kan alltid försöka.

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Brännledaren  
#634656 Den senaste arbetsmarknadsprojektet skogsstyrelsen hade avbröts abrupt 2018/19 pga budgetbråk. Projektet var upplagt så att man inte skulle konkurrera med den öppna marknaden ( vilket även leder till att man inte får nån effektiv praktik).
Jag antar att man nu vill möta den arbetsbrist som uppstår pga av Corona med alla nya arbetslösa som vi riskerar att få inom kort. Men det är som nån skrev tidigare i tråden, skogsvårdsjobb är inte enkla, det krävs utbildning och praktik!

X antal miljoner plant ska ut inom kort, vem ska göra jobbet?
1585654117_saesongsanstaeld.png
1585654117_saesongsanstaeld.png (215.38 KiB) Visad 343 gånger

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634665
Brännledaren skrev:Den senaste arbetsmarknadsprojektet skogsstyrelsen hade avbröts abrupt 2018/19 pga budgetbråk. Projektet var upplagt så att man inte skulle konkurrera med den öppna marknaden ( vilket även leder till att man inte får nån effektiv praktik).
Jag antar att man nu vill möta den arbetsbrist som uppstår pga av Corona med alla nya arbetslösa som vi riskerar att få inom kort. Men det är som nån skrev tidigare i tråden, skogsvårdsjobb är inte enkla, det krävs utbildning och praktik!

X antal miljoner plant ska ut inom kort, vem ska göra jobbet?



Tippar att det blir färre personer från Ukraina men fler från Europa, ... Råder givetvis en stor osäkerhet, kommer Sverige stänga gränserna? Kommer det bli utegångsförbud som i andra länder i europa...

Givetvis kommer även fler svenskar att plantera i sommar (man märker att fler svenskar ringer i år angående jobb jämfört med tidigare) Frågan är dock hur många % av den totala volymen plantor som svenskar kommer plantera bland de större skogsvårdsföretagen... Hoppas det kommer en uppföljning efter avslutad säsong!

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

tallen100  
#634670
vinterrojarn skrev:Kommer bli illa en stund framöver...

Man räknar lågt med 9-10% arbetslöshet...
Jag tror på mer.
Man räknar fortfarande att alla företag finns kvar efter detta kaos...

Vi ska vara glada om vi har 55-60% av företagen kvar efter detta..
Sitter och lyssnar på finansministern...
Men är ytterst osäker på att de verkligen har koll på läget...

Att vi skulle ha en återhämtning i slutet på 2020 är för mig helt främmande.
Snarare i det tredje kvartalet 2021.
Att allt skulle vara som vanligt i slutet på 2022 är för min del otänkbart.

Det är som vanligt med deras prognoser..

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634673 De hade med någon stjärna från Handelsbanken idag på radion.

Han uttalade sig om att en mera realistiskt bild är ca 14-15% arbetslöshet.
Och att vid april månads slut så har vi ca 5-7 företag om som går i konkurs....

Hur ska vi då bibehålla jobben och när det nu lagt sig i maj enligt regeringen, börja betala in skatterna igen..?

Nä, det har varit en bubbla i flera år nu som man kunde märka att den höll på att brista.

Man diskuterar om den förra lågkonjunkturen...den är inget emot det som komma skall om inte saker sätts i rull...

Men det är många av oss inkl jag som inte upplevt 20-25% i ränta på vanliga huslån..

Maskinlån runt 25-30% det var verklighet i början på 90 talet...

Många hushåll som kommer att gå under, man talar idag om att man " bara" är skyldig 5 miljoner...jo ja tackar ja....

2 lokala entreprenörer har maskiner och personal hemma nu för det är fullt på sågverken och de köper inte in mer...

3-4 veckor ska de stå,utöver tjärl lossningen, det kommer att svida...

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

fendt311  
#634689 Bra att dom satsar 150 Mkr. Dom kunde ju ha satsat noll och ingenting. Än om det nu går åt skogen.

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634690 Lånta fjädrar... Man bara lurar skattebetalare inget annat...

Samma sak med stödlånen för företag i Coronas namn... Det ser bättre ut, men i det stora hela så lånar man pengar som vi sedan får betala dyrt för att kunna betala tillbaka...

Jag hade hellre sett en annan lösning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).