Skogsnyheter

150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

66 inlägg 9340 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Fredrik Reuter  
#634503 Skogsstyrelsen får nu 150 miljoner kronor för att skapa så kallade gröna jobb inom natur- och skogsvård. Det är regeringen som skjuter till pengarna för att mildra de ekonomiska effekterna av coronapandemin / Covid-19.

Det blir ett sätt att i svåra tider knyta arbetssökande närmare arbetsmarknaden enligt Herman Sundqvist, Generaldirektör på Skogsstyrelsen.

Hur projektet kommer utformas är idag inte känt men troligt är att man kommer erbjuda subventionerade anställningar för ex skogsröjning.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... dsuppdrag/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Norrtälje  
#634506


Nya "enkla gröna jobb"? Låter ju bra men någon som vet hur det gick för Borlänges skogsarbetare i förra subventionsvågen?

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634509 Subventionerad anställning som ska syssla med skogsvård? Jaha... Nu förstår jag..
Att undergräva och förstöra en marknad för oss entreprenörer....

Tack för den, jävla pappskalle regering... 😡 😡 😡

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

anersimyra  
#634513
vinterrojarn skrev:Subventionerad anställning som ska syssla med skogsvård? Jaha... Nu förstår jag..
Att undergräva och förstöra en marknad för oss entreprenörer....

Tack för den, jävla pappskalle regering... 😡 😡 😡

Ingen fara, ” Röjarn,” de blir i praktiken ” risnissar ” åt någon entreprenör eller åt skogsstyrelsens egen personal. Jag jobbar ibland med en kille som ” utbildades i den enkla gröna näringen ” i 18 månader och fick tillsammans med de övriga ingående röja visst triviallöv men ägnade den mesta tiden åt att höglägga röjrester. Någon som helst utbildning som ledde till några kunskaper som kunde göra dessa personer anställningsbara existerar helt enkelt inte.

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634514
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Subventionerad anställning som ska syssla med skogsvård? Jaha... Nu förstår jag..
Att undergräva och förstöra en marknad för oss entreprenörer....

Tack för den, jävla pappskalle regering... 😡 😡 😡

Ingen fara, ” Röjarn,” de blir i praktiken ” risnissar ” åt någon entreprenör eller åt skogsstyrelsens egen personal. Jag jobbar ibland med en kille som ” utbildades i den enkla gröna näringen ” i 18 månader och fick tillsammans med de övriga ingående röja visst triviallöv men ägnade den mesta tiden åt att höglägga röjrester. Någon som helst utbildning som ledde till några kunskaper som kunde göra dessa personer anställningsbara existerar helt enkelt inte.


Jag tänkte ett steg längre...
Varför lägga ner skattemedel på något som ändå inte ger något?

Känns som ett dumt förslag...

Bättre lägga pengar som staten iallafall ändå ska lånas på något bättre, kanske en bas lön åt alla, även företagare under någon månad... istället för detta...

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Norrtälje  
#634515
vinterrojarn skrev:Jag tänkte ett steg längre...
Varför lägga ner skattemedel på något som ändå inte ger något?

Känns som ett dumt förslag...


Om målet är att dribbla med statistiken blir det lättare att förstå dessa subventioner hit och dit.

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634517 Ska väl inte hålla på med att gömma folk i olika fack för få statistiken och se bättre ut..
Gå tillbaka till den politik som rådde innan alliansen är bara sorgligt...och den efter också..

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

anersimyra  
#634519 Att människor får sysselsättning och tjänar egna pengar är i vart fall fan så mycket bättre än att de går på bidrag. Det svårt irriterande är att politikerflocken envist tror på sagan om de ” enkla gröna jobben ” då vare sig skogsproduktion eller naturvårdsditot på minsta sätt är enkelt, sysslorna är ju de facto tämligen kvalificerade..😡

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

bgl  
#634521 I en tråd för länge sedan beskrev jag vad som hände när Skogsvårdsstyrelsen (hette det då) bad mig vara markvärd för ett "gröna jobb"-lag för 15 år sedan.
Orkar inte skriva några detaljer, sammanfattningen är enklare: FIASKO!
Än idag 15 år senare har ingen redovisning utöver faktura om resultatet nått mig, en person hamnade på IVA och den blötaste av alla filtar drogs över alltihop. Arbetet skulle utföras mot marknadsmässig betalning, men utöver detta blev jag tvungen att röja om delar av ett bestånd förutom att skördaren fick ett kostsamt skitjobb vid efterföljande gallring.
Den marlägare som inte håller sig undan från slika projekt får skylla sig själv!

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-01  
#634523 det är så förbannat idiotiskt det där.
jag har påbyggnadsutbildning skog,gick där -01.
i omgångar har jag försökt att få motorsågskort & röjsågskort genom arbetsförmedlingen men får nej för att de har inga pengar.

det är inte svårt att räkna ut varför de spjärnar emot då det är i filipstad

Användarvisningsbild

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

anersimyra  
#634524
bgl skrev:I en tråd för länge sedan beskrev jag vad som hände när Skogsvårdsstyrelsen (hette det då) bad mig vara markvärd för ett "gröna jobb"-lag för 15 år sedan.
Orkar inte skriva några detaljer, sammanfattningen är enklare: FIASKO!
Än idag 15 år senare har ingen redovisning utöver faktura om resultatet nått mig, en person hamnade på IVA och den blötaste av alla filtar drogs över alltihop. Arbetet skulle utföras mot marknadsmässig betalning, men utöver detta blev jag tvungen att röja om delar av ett bestånd förutom att skördaren fick ett kostsamt skitjobb vid efterföljande gallring.
Den marlägare som inte håller sig undan från slika projekt får skylla sig själv!

:lol: det lät tungt. På sjuttio och åttiotalet fungerade dock skogsvårdstyrelsens ” beredskapshuggarlag ” riktigt bra då många ” gubbar ” körde på i många säsonger trots att det inte var riktigt tillåtet.. :-bd

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634529
anersimyra skrev:Att människor får sysselsättning och tjänar egna pengar är i vart fall fan så mycket bättre än att de går på bidrag. Det svårt irriterande är att politikerflocken envist tror på sagan om de ” enkla gröna jobben ” då vare sig skogsproduktion eller naturvårdsditot på minsta sätt är enkelt, sysslorna är ju de facto tämligen kvalificerade..😡




Gamla vanliga, man behöver inte kunna något eller vara smart för att jobba i skogen, där är alla idioter ändå...

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Axl  
#634530 Det vore väl bättre att pengarna gick till skogsvårdsföretag som kunde lära dom som verkligen vill att utföra riktiga jobb. Alt att sveaskog fick anställa dom att röja ungskog. Det är ju ingen som blir anställningsbar av att göra låtsas jobb.

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634531
bork skrev:det är så förbannat idiotiskt det där.
jag har påbyggnadsutbildning skog,gick där -01.
i omgångar har jag försökt att få motorsågskort & röjsågskort genom arbetsförmedlingen men får nej för att de har inga pengar.

det är inte svårt att räkna ut varför de spjärnar emot då det är i filipstad



Ge en idiot som mig insikt varför det är omöjligt i just Filipstad?

Avatar Fallback

Re: 150 Mkr i arbetsmarknadsstöd för skogsjobb

Avslutat-02  
#634532
Axl skrev:Det vore väl bättre att pengarna gick till skogsvårdsföretag som kunde lära dom som verkligen vill att utföra riktiga jobb. Alt att sveaskog fick anställa dom att röja ungskog. Det är ju ingen som blir anställningsbar av att göra låtsas jobb.

:ymparty: :ymparty:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).