SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågar i gallring

102 inlägg 43613 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634426 Nja, att hugga massaved (i förstagallring) med dagens profesionella batterisågar från Husqvarna och Stihl, anser jag nog vara en vettig användning av dessa batterisågar. Det framgår ju även av testet, som tråden egentligen ska handla om.

Din parallell med 3120 XP och röjning skulle nog vara mer jämförbart med en batterisåg till övergrovt. Ty där har dagens batterisågar inget att göra, lika lite som att en 3120 XP har att göra i röjning...

Å ryggbatteri med tillhörande "navelsträng" lämpar sig dåligt till skogsbruk, anser jag. Dels är "navelsträngen" allmänt i vägen i skogen och fastnar lätt i grenar och dylikt. Dels finns det ingen anledning att ständigt bära med sig ett batteri som räcker hela dagen. För i så fall skulle ju en vanlig proffssåg ha slangar (och pumpar) från en ryggburen kombidunk, istället som nu en liten bensintank och en liten oljetank, som max räcker en timme...

Nej, ryggbatteriet och dess "navelsträng" passar bäst till grästrimning och lövblåsning, anser jag. För då snackar vi ofta längre arbetspass utan några naturliga avbrott p.g.a. filning, brossling etc.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 30 mar 2020, 14:55, redigerad totalt 3 gånger.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634428 När jag tänker massaved är det inte i gallring.
Det är för mig det som inte blir timmer.
Inte mycket erfaren i skogsbruk o det lilla jag har varit har varit löv. Stora såg, långa svärd och grovt, även massan..

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634432 För mig är massaved främst förstagallring, samt toppstocken på andragallringsträd och slutavverkningsträd. Resten duger förhoppningsvis till timmer (som då betalas med ungefär dubbla kubikmeterpriset).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

machonisti  
#634435 Pratar vi manuell upparbetning hamnar vi kategorierna övergrovt eller klengallring. Annars är det nog i realiteten skördare som gör jobbet förutom specialprojekt såsom självverksamhet eller av miljöhänseende.
Ifall man som huggarmotionär kör 2 - 3 timmar klengallring i lämpligt huggarväder, -8 till +8. Kan man se batterisågen som ekonomisk lönsam då?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634438
machonisti skrev:Ifall man som huggarmotionär kör 2 - 3 timmar klengallring i lämpligt huggarväder, -8 till +8. Kan man se batterisågen som ekonomisk lönsam då?

Det är nog så att det riktar sig mer till denna kategori användare idag.
Om man anser det ekonomiskt lönsamt.. hmm

Jag tycker det blir lite dyr inköpskostnad för Deltid/fritids huggning. 2-4 batterier med extra allt, senaste skriet. Laddare. Såg...
En bensinsåg, avsedd för fritid/deltid, kan du tanka en del innan du kommer upp i de priserna.

Det är ju inte samma riktigt med batterier o tanka. Får du lust eller jobb som kräver lite då får du ju ha batterier hemma.
Inte säkert handlaren har till just din såg, ens märket. Kan bli lite bök om man ska ha fram nåt snabbt. Bränsle där det finns, finns nog till alla märken.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634439 Inköpskostnad ser många på betydligt mer än total driftskostnad/år eller sågens livstid.
Mycket mer snack om kostnader än annat när det är produktval efter vad jag erfar.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634454 Om man kan köpa ett huggarekipage eller en miniskotare "på nöjeskontot" borde man få rum med en batterisåg. 🙂

Just förstagallring är batterisågen alldeles utmärkt till, så länge man karar sig utan handtagsvärme. Jag har inte tagit med den nu när jag hugger vindfällen, även om den skulle kunna vara till nytta som kvistssåg, då man springer omkring mycket.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634455
Mange skrev:Det är ju inte samma riktigt med batterier o tanka. Får du lust eller jobb som kräver lite då får du ju ha batterier hemma.
Inte säkert handlaren har till just din såg, ens märket.


Du vet att det inte är engångsbatterier, va? :) Varför skulle man ha en såg hemma, utan motsvarande batterier? :?:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634466 Utöver kostnadsbiten, så finns ju också den egna arbetsmiljön att beakta. Å frågar du mig, så ger batterisågar en helt överlägsen arbetsmiljö, jämfört med motsvarande bensinsågar (MS 200/201, MS 19x, HVA 439).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

tallen100  
#634471 Arbetsmiljön är perfekt med lite ljud och avgaser :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634472 Så mycket stör inte ljudet av motor.
Du ska iallafall ha hörselskydd när du köra batterisåg.

Avgaserna är gratis på köpet och håller annat skräp borta...
I corona tider även de som inte tål lukten...
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634473 Arbetsmiljön är perfekt utan tomgångsbuller och avgaser! \:d/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

tallen100  
#634477 Tomgångsljudet håller tigrarna borta, och avgaserna håller mygg och knott på avstånd 8)

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Larssa  
#634490 Arbetsmiljöronden
Vinnare är batterisågen, överlägset.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634491
Mangan skrev:
Mange skrev:Det är ju inte samma riktigt med batterier o tanka. Får du lust eller jobb som kräver lite då får du ju ha batterier hemma.
Inte säkert handlaren har till just din såg, ens märket.


Du vet att det inte är engångsbatterier, va? :) Varför skulle man ha en såg hemma, utan motsvarande batterier? :?:

Om man som fritidshuggare har begränsat med batterier o inköpsställen kan man ge sig den på att det kommer o svärjas över det.
O vad ska handlaren säga? Köp 8 det är bra om du ska hugga en hel dag.
Det är svårt nog att få dem o köpa en extra kedja! Hhur ska man få dem o hosta fram tusenlappar om de inte kan hosta fram en hundring!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).