Föryngring

Plantvård

4 inlägg 1902 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantvård

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634450 Helt kort så har jag avverkat en halvstor åkerholme som alltid haft fullstora träd på sig. Ny har de tagits bort och i början av maj planterar jag lind där istället för den asp och björk som fanns innan.
Men jag vet ju att det efter midsommar kommer det att skjuta upp mängder med aspskott som måste tas bort, förmodligen i flera år framåt. Målet är helt aspfritt om tio år medan någon enstaka hägg och björk får nåd. Frågan är om det finns någon smart metod att märka ut lindplantorna så det blir lättare att undvika skada dem också?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantvård

jannee  
#634462 Knyt ett rött PLASTBAND runt en gren, detta band håller säkert färgen i åtminstone 5, kanske t.o.m. 10 år.
Även snitselbanden (papp) håller färgen i alla fall i 3 år.

Avatar Fallback

Re: Plantvård

Värmlänning  
#634537 Jannee har ett bra förslag! Kanske kan du lägga ut något på backen bredvid lindplantorna för att synliggöra de.
I övrigt så tycker jag att du gör rätt! Vart fick du tag på lindplantor och vad är det för någon proveniens?

Användarvisningsbild

Re: Plantvård

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634592 Jo, det kan nog gå att knyta band runt dem. Väljer papper då jag hatar skräpande plast.
Plantorna köpte jag via Svenska skogsplantor. Ingen aning om proviniens men så länge jag höll mig till låglandet skulle det nog fungera tyckte de.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).