Skogsnyheter

Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

9 inlägg 6265 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

Fredrik Reuter  
#634459 Sågverkskoncernen Bergs Timber meddelar idag att de med omedelbar verkar inleder MBL-förhandlingar för att avveckla Gransjö sågverk som ligger väster om Nybro i Kalmar län. Nedläggningen påverkar 45 medarbarbetare.

Bergs Timber skriver att de nu väljer att fokusera på tre sågverk istället för fyra och de tre som blir kvar är sågverken i Vimmerby, Mörlunda och Orrefors.

Sågverket i Gransjö har en kapacitet på 100.000 m3 timmer per år och sågar bara gran. Bergs Timber köpte sågen 2014.

Läs mer: https://news.cision.com/se/bergs-timber ... n,c3076788




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

jannee  
#634478 Stor synd och skam, bara för några år sedan köpte Bergs både Gransjö och Jarl Trä, nu är båda snart nedlagda.
Synd om medarbetarna, många har arbetat väldigt länge där men även för skogsägarna i området.
Konkurrensen om virket minskar i stället för att öka.
Orrefors (Bråtmålen i Flygsfors) kör redan tvåskift.

Avatar Fallback

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

Logmamedåkare  
#634972 Hej!
Ett sågverk vilket håller på att läggas ned är Östavalls Sågverk, ligger söder om Ånge intill väg 83.
Norrskog ansåg att sågen låg fel till, logistiskt sett, i förhållande till medlemsskogen. Skall vara avvecklat innan sommaren. Trist.

Användarvisningsbild

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

fendt311  
#634976 Tycker det låter som en bortförklaring. För att rationalisera organisation.

Avatar Fallback

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

Logmamedåkare  
#635189 Det jag har svårt att få grepp om är alla de utsagor aktörerna har om att få tag på råvaran. En kan säga att det är svårt att driva ett sågverk eller en massafabrik på grund av råvarubrist, en annan säger att det är ett mindre problem: Virke finns men med höga priser för inköp.
En tredje man hör berätta säger att låg efterfrågan ställer till det men att virke inte är något problem.

Jag är ingen expert men har en del erfarenhet från massaindustrin med mer. Det verkar vara hyfsat vattentäta skott de svenska skogsindustrierna emellan. Vilket är rätt trist då många har mycket att vinna på logistiskt samarbete och virkeslagerjusteringar(typ regionalt sett)

Just Östavallssågen ligger perfekt till då Stambanan Norrland tomt-i-tomt med sågen, eget stickspår med jvg.utlastning...men det är väl så. Har de på högre positioner bestämt sig så har de.

Användarvisningsbild

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

fendt311  
#635198
Logmamedåkare skrev:Det jag har svårt att få grepp om är alla de utsagor aktörerna har om att få tag på råvaran. En kan säga att det är svårt att driva ett sågverk eller en massafabrik på grund av råvarubrist, en annan säger att det är ett mindre problem: Virke finns men med höga priser för inköp.
En tredje man hör berätta säger att låg efterfrågan ställer till det men att virke inte är något problem.

Jag är ingen expert men har en del erfarenhet från massaindustrin med mer. Det verkar vara hyfsat vattentäta skott de svenska skogsindustrierna emellan. Vilket är rätt trist då många har mycket att vinna på logistiskt samarbete och virkeslagerjusteringar(typ regionalt sett)

Just Östavallssågen ligger perfekt till då Stambanan Norrland tomt-i-tomt med sågen, eget stickspår med jvg.utlastning...men det är väl så. Har de på högre positioner bestämt sig så har de.

Mycket tänkvärda ord. Du har alldeles rätt i allt du skriver. Men få dom att ändra sig när dom bestämt sig. Det brukar vara omöjligt. Än fast dom säkert missat några av dina funderingar. Tex stambanan mm.

Avatar Fallback

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

axwell  
#635213
Logmamedåkare skrev:Hej!
Ett sågverk vilket håller på att läggas ned är Östavalls Sågverk, ligger söder om Ånge intill väg 83.
Norrskog ansåg att sågen låg fel till, logistiskt sett, i förhållande till medlemsskogen. Skall vara avvecklat innan sommaren. Trist.


Vet inte om det är avgjort än, Fiskarheden har ju visat intresse av att köpa sågverksrörelsen.
Coronaviruset kom därför mycket olyckligt.

Användarvisningsbild

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

Fredrik Reuter  
#640682 Idag skriver Bergs att de fortsätter med nedläggningen av Gransjö men samtidigt glädjande nyheter med att de återtar normal produktionstakt på sina andra sågverk. Under coronakrisen har Bergs korttidspermitterat och sänkt produktionen men från och med 4 maj 2020 så ämnar de gå åter till normal produktion.

Det är marknaden i England som man ser en ljusning i.

Tråkigt med Gransjö men kul att marknaden tar sig.

https://news.cision.com/se/bergs-timber ... n,c3097419

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

Avslutat-02  
#640706 Jag skulle ta väldigt försiktigt med att se det ljusna i den tunneln, då man både har underskattat antal döda och att man har högre dödlighet i landet än Italien och Spanien...

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... anat-hog-1

Vi får väl se vad som händer framöver, men det är långtifrån över detta..

Fick idag höra att Mellanskog inte betalar ut hälften av vinsten som man gjort till sina medlemmar..detta för att ha extra pengar att möta en sjunkande konjunktur med..
Hur detta riktigt stämmer eller vet jag inte.
Men det händer mycket på marknaden nu...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).