Skogsnyheter

Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

13 inlägg 4609 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

Fredrik Reuter  
#634429 Den Finska skogsägarföreningen Metsä meddelar idag att de beslutat att bygga troligtvis Nordens största sågverk i Raumo. Planen är också att det ska bli världens modernaste sågverk där artificiell intelligens ska hjälpa till att såga upp till 750.000 kubikmeter sågad vara årligen.

Investeringen beräknas kosta drygt 2 miljarder kronor och om inte coronapandemin sätter käppar i hjulen ska bygget starta hösten 2020.

Sågverket är tänkt att byggas intill Metsäs redan befintliga massabruk i Raumo som ligger strategiskt med egen hamn i bottniska viken norr om Åbo. Genom att bygga intill massabruket skapas synergier där bland annat sågverksflis enkelt kan transporteras till massabruket.

Metsäs kommande sågverk i Rauma kommer såga 100% tall och kommer skapa 100 arbetstillfällen.

Läs mer här (engelska): https://news.cision.com/metsaliitto-osu ... l,c3076297




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

Aleck  
#634431 Wow kan de få tag i 1 500 000 kubik tall-råvara årligen?
Intressant om detta skulle innebära en prisökning på vår tall i Sverige också, i och med ökad konkurrens om råvaran, vi kan ju med frakta på båt!

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

HannuRöj  
#634437 Säger ingenting om prisökning, men mest ska fraktas på båt. Båda in och ut.
Tallsåg i Kyrö i Pöytyä stängdes förstås så är det inte så bra för min kommun.
Men i allafall jag tycker det är en bra beslut. Bra för oss alla. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

Blivande snickare  
#634444
HannuRöj skrev:Säger ingenting om prisökning, men mest ska fraktas på båt. Båda in och ut.
Tallsåg i Kyrö i Pöytyä stängdes förstås så är det inte så bra för min kommun.
Men i allafall jag tycker det är en bra beslut. Bra för oss alla. :ymparty:

Litet språk förtydligande bara, sågen i Kyrö är inte ännu stängd med ska stängas när sågen i Raumo öppnar :smile:

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

machonisti  
#634568 Så det där med 100 arbetstillfällen innebär egentligen att 100 arbetsplatser flyttar, eller???

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

Fredrik Reuter  
#641128 Nu har Metsä valt leverantörer av utrustningen till den nya sågen.
Det är en mix av leverantörer från både Finland och Sverige och när sågverket väl är upp ska sågen producera 12 km virke per timma. Det blir svårt att gå ikapp bredvid alltså (12 km/h).

https://news.cision.com/metsaliitto-osu ... n,c3100065

   TS
Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

HannuRöj  
#743768 Personal sökes presis nu, mycket lediga arbersplatser på Metsäs vebsida. 😀
Sågvärket ska bli färdig i tredje kvartal.

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

HannuRöj  
#761022 😀 Sågvärket är nästan färdig. Testkörning på gång.https://www.metsagroup.com/metsafibre/n ... -start-up/

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761031 Det vill jag kalla sågverk 👍 Men man kan ju undra varför de byggt de två sista 90-graderskrökarna innan stockarna körs in i sågverkshuset. Var tomten för liten 😉

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

HannuRöj  
#761033 Ja, verkligen. Hastigheten på linjen är 12 km/h 😮 .
Vet inte om tomten var för liten men spån, flis och bark går med bandtransportörer till nästa process så detta kanske var optimaliskt lösning.
Även tidtabellet har hållit förvånads bra. Det har ju byggt under epidemitiden. 💪

Avatar Fallback

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

BM-röd  
#761113 Är nog barkeriet som syns på bild. En klo som vrider stocken 90grader så att topp eller rot går åt samma håll i barkrivaren.

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761115
BM-röd skrev:Är nog barkeriet som syns på bild. En klo som vrider stocken 90grader så att topp eller rot går åt samma håll i barkrivaren.

Känns som en bra förklaring 👍

Användarvisningsbild

Re: Metsä bygger Nordens största sågverk i Raumo

HannuRöj  
#774474 😀 Sågverket är färdig och kör på fullt.
https://yle.fi/uutiset/74-20001073

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).