Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 33150 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#634232 Det börjar bli dags för en uppgradering av maskinparken eftersom verksamheten växer och skulle behöva era synpunkter och goda råd. Verksamheten består av ett litet lantbruk på ca 15 ha, skogsbruk på 40 ha, och sågverk med försäljning som är den delen av företaget som drar in pengar som går att leva på.
Kör idag med en Moheda vagn med Fmv 2000 kran, dragare är John Deere 1640 samt IH 585xl båda tvåhjulsdrivna och på ca 60hk. Skogsvagnen går till största del vid sågen med vikeshantering och sortering, jag hugger och skotar det mesta själv upp till 1 mil hemifrån, ibland kör jag virkestranpsort själv också om det är mindre poster.

Sågar främst gran, fur och ek upp till 7,5 meter, och det är här skon klämmer. Skotning och hantering av timmer vid sågen går utmärkt med mohedan, men är oerhört tidsödande när det blir över 4 meter och mer än 30cm i diameter. Även huggning blir lidande eftersom allt måste planeras mycket noggrant med körvägar och fällriktning för att man ska få med sig långa och grova stockar. Med ett bättre ekipage räknar jag med att få ner tiden för virkeshantering och skotning med 50 - 80%, plus att huggning blir enklare när jag inte måste planer för fri lejd mellan rotände grinden på vagnen för att få på stockarna. I vissa fall kan svåra stockar ta över en timme i anspråk med skogsvagn för att få upp till sågen.

Frågan är om jag ska köpa skotare eller driven vagn. Jag kommer inte byta någon av traktorerna. Prismässigt verkar det inte vara så stor skillnad till en början, men skotAre drar ju med sig ganska stora kostnader i underhåll och reparationer. Fördelen med skotare är väl att jag inte behöver fundera på var jag kan skota längre och traktorn
är då alltid ledig. Någonstans mellan 150 och 300 000 är jag beredd att lägga. En äldre skotRe med så lite elektronik som möjligt hade varit önskvärt, men just nu är jag mer inne på en 8-10tons driven vagn med stark kran för att slippa ytterligare en maskin med motor och allt besvär det innebär.

JAg har läst andra trådar på skogsforum som behandlad samma sak men velar fortfarande, så jag hoppas att lite tankar från er kan ta mig närmre ett beslut.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

bgl  
#634267 Att köra en gammal begagnad skotare med lass på landsväg är bara att be om ännu mer problem.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634286 För den pengen kan du få en hyvsat redig driven vagn och de gör större skillnad än en 4wd traktor framför odriven vagn.
Lite beroende hur grovt virke du kör så ta inte mindre än 10ton då kranarna nog blir för svaga för att hantera 7,5m stockar
Bgl tog en aspekt med skotare en annan är att flera har skippat ratten så de går bara i 20km/h
I skogen annars är skotarn nog överlägsen men i den prisklassen kan de bli dyrt...

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634324 Driven vagn, minst 5,2 m kran med utskjut och en radiostyrd hydraulvinsch, vagn på ca 9-10 t blir bra.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Brorsan  
#634327 Driven vagn iom vägtransporter
9 - 10 ton vagn
Rejäl kran, med winch, min 6,5 m (dom är ju alltid för korta och för klena).

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Flax12  
#634369 Hej!
Lite tvärt om här. Lever på skogen och kompletterar med sågverket och vidareförädling. Skotaren, en F9:a används flitigt på sågplanen. Men vägtransporterna även inomgårds, upp till 4km enkel resa så skulle jag hellre ha en huggarvagn efter jordbrukstraktorn. Så jag skulle råda dig till en rejäl huggarvagn med en bra kran.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Cat554  
#634381 Jag gjør så at jeg skotar alt med skotarn (Cat554), men ingen vägtransport. Da lastar jag det på tippkjärran og tipper det av hemma. Vel hemma med skotarn stables det på plass, det vara på vedmaskin eller til tork för flisning. Vil inte för nogot unnvara kranen og ergonomien i skotarn.
OH

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#634397 Absolut inte mindre än så kallat 10tons vagn är mitt råd, gärna 12ton. Då får du något som håller och är hyfsat stabilt.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#634414 Tackar för svar, lite nya funderingar på det.
Dragarna är på ca 60hk, om vi tänker en större vagn och större kran vad tror ni om den extra vikten på en sådan jämfört med mohedan, både vid vägtransport och skogen. Tänker att det inte spelar så stor roll eftersom vagnarna inte borde väg så mycket ändå jämfört med lasten, men jag är kanske ut och cyklar.
Jag är van vid att köra halva lass redan.

Ska åka till Weimer och titta på deras vagnar och kranar, samt åka till en bekant som kör rulldriven Blondin, även om det känns ännu mindre aktuellt efter era svar. Skulle det bli aktuellt med skotare behöver jag köpa en större släp också för transport de gånger det behövs, samt tala fint med min fru för att få en förare till det ekipaget. Vet inte vilket som blir jobbigast 😀 😀, hennes tjänster behöver ju betalas tillbaka också 😤

Vad gäller kranen så tror jag det optimala skulle vara att ha en lyftkraft på runt 1000kg i vagnens bakkant, då kan jag aptera långa stockar för att ta ut ex 2 st 6x6 och kommer då minska sågtiden markant. Slipper asa runt stockarna i skiten och sedan stå med kvast och rengöra vid sågen. Men det är kanske inte möjligt till vagnar i den storleken och prisklassen.

Förstår jag det rätt att ni bla rekommenderar de större vagnarna för stabilitet vid körning och lastning? Har ju inga stödben på moheden, men den är å andra sidan väldigt stabil när jag jämfört med en grannes vagn från Sonny Maskiner.

En annan sak jag funderat mycket på är vagnstyrningen, mohedan är ledad bakom grinden och jag inbillar mig att den är väldigt smidig och ger stort utslag. Skulle vara mycket tråkigt att få en vagn med sämre vagnstyrning eftersom lokaler och upplägg vid sågen är anpassade efter vagnstyrningen på mohedan. Att behöva köra fram och backa tillbaka en extra gång flera gånger om dagen gör ju lite skillnad.

Blir det vagn förväntar jag mig inte att hitta en begagnad eftersom jag har lite krav på lyftkraft mm, de flesta begagnade vagnar verkar var utan drivning, så att ha turen och kommer över en med både rätt kran, drivning och bra vagnstyrning tror jag inte riktigt på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#634416 En sak till!
Hur tänker ni med storlek på hjul? För och nackdelar med breda och smala?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

valtra mega  
#634433 Hjul kan inte bli för stora om dom ryms dit man skall ha dom

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#635191 Är vagnen driven märker du ingen skillnad på tyngden i skogen. Tom och med mindre lassa är vagnen "viktlös" bakom traktorn. Förutom i medlut, då är det väldigt bra att ha bromsar! På väg blir det absolut skillnad.

Med det kravet på kran så är nog åter igen 12ton vettigast.

Precis. En större men kanske framför allt bredare och tyngre vagn går stabilare. Visst stödben är bra när man står still och lastar såvida marken inte är för mjuk. Men när du kör och det blir sidlut har du ingen hjälp av stödbenen, då är det enbart vagnens egna stabilitet som spelar in.

Sök på forumet om ramstyrning, det finns en del diskussion. Men kontentan är ungefär; Det spelar ingen större roll var leden är placerad, hur mycket dragöglan flyttar sig i sidled är det intressanta.

Ju bredare däck desto lägre marktryck. Desto högre däck desto bättre klättervillighet. En del sparar in på diametern men det är större skillnad än man tror även på bara några centimeters skillnad. Skillnaden mellan ett större och mindre däck blir om hjulet skall tvingas in i hindret eller rulla över hindret.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#676129 Börjar närma sig affär nu, kraven ser ut enligt följande.
Egen hydraulik
Bromsar
Ca 1000kg lyftkraft på 4 meter
Max 2,1m bred ()
Drivning (robson eller nav, är inte avgörande)

Men när man börjar titta på starka kranar är det som JohannesG var inne på, de kräver 12tons vagn. 12 tons vagn blir något bred för att passa körningen här. Håller på att ta priser från några olika tillverkare, och antagligen är det lyftkraften som kommer avgöra, mesta tiden går vagnen vid sågverket och det är där jag vinner mest tid på att slippa asa på timret. Har en del grov ek nu som jag inte kan såga eftersom det är lavat högt av skotaren som leverera, varken kranen eller lastmaskinen kommer åt dem :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#676160 Nu vet jag inte vilket märke du gillar på vagnar, men gick in och tittade på Mowi. På 10 tons med drift finns faktiskt P50 med i figuren med möjliga kranar, dock står den inte med i texten. Jag skulle tro att den kranen är i största laget för vagnen, och att både vätskefyllda hjul och stödben är att rekommendera. Om du vill få max lyftkraft så ska du inte ha långa utskjut då det väger mer.
Vagn 1050 4WD: Bredd 2,19 m, lite för bred
Kran P50: Längd 6,5 m, lyftkraft 1000 kg på 4 m

Frågan är om du inte får snart får tänka på att byta bort minst en av traktorerna med så stor vagn. Vagnen lär väga över 3,5 ton tom med eget hydraulsystem och vätskefyllda hjul. Det borde vara ungefär lika mycket som dina traktorer väger idag?

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#676164 Har av varit skeptisk till paralellkran, kör mycket i trånga utrymme och sågen står i ett maskinhus med begränsat utrymme, har å andra sidan aldrig kört parellkrAn så det kanske bara är förutfattade meningar.

Är inte märkesberoende, är mer mån om att göra ett köp jag blir nöjd med, och lägger hellre till några kronor om det skulle behövas.

Det där med traktorn är en öm punkt, är väldigt nöjd med de jag kör idag och har snöat in på att inte behöva byta på många år. Blir det ny traktor får det bli en enklare vagn. Eller får jag köpa en dyr vagn och lägga traktorköp på framtiden. Tål att tänkas på

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).