SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågar i gallring

102 inlägg 43277 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634379
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:Frågade tidigare om inte man saknade handtagsvärmen, men fick inget svar...


Jämförbara bensinsågar (typ MS 201, 439, MS 19x...) bruka ju också sakna handtagsvärme. Så det är minst lika illa ställt där.
/Niklas


Japp det håller jag med om, fullt ut.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Kvelp  
#634388
Nonkan skrev:Bensinen är en inte försumbar del av kostnaden på en motorsåg under dess livslängd.

Laddningskostnaden beräknas till ca 9 öre/"tank" på Husqvarnas batteri BLi200. Motsvarande kostnad för en tank bensin är ca 15:- (räknar på 0,5L och 30:-/l inkl moms (miljöbensin i dunk). Kanske runt 10-13 kr/tank vid alkylat lösvikt.

Ett BLi200 rätt skött ska klara minst 6-800 laddcykler (tankar) innan det börjar förlora kapacitet, alltså motsvarande
6-9000:- bensinkostnad (på 600 laddcykler).

Det är många som säger att batterierna är dyra och en stor kostnad, men slår man ut det över tid så är alltså bensinkostnaden om vi räknar lågt på laddcyklerna 3 ggr högre än inköpskostnaden för batteri.

Lägg därtill betydligt lägre kostnader för underhåll på batteri kontra bensinprodukter.



vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...



Ved minus 2 grader varer batteriene ca 40 minutter. For å kjøre sagen en arbeidsdag må du altså ha ca 8 batterier klare. Ved minus 10-15 grader halveres brukstiden og du må ha 16 batterier. Disse batteriene har også en kostnad som du må ta med i regnestykket ditt. Dessuten må du kjøpe inn 16 stk ladere til alle disse batteriene. Døgnet strekker ikke til, om du bare har én lader. Det blir litt penger av det, med batterier også! 😏

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634394
Kvelp skrev:
Nonkan skrev:Bensinen är en inte försumbar del av kostnaden på en motorsåg under dess livslängd.

Laddningskostnaden beräknas till ca 9 öre/"tank" på Husqvarnas batteri BLi200. Motsvarande kostnad för en tank bensin är ca 15:- (räknar på 0,5L och 30:-/l inkl moms (miljöbensin i dunk). Kanske runt 10-13 kr/tank vid alkylat lösvikt.

Ett BLi200 rätt skött ska klara minst 6-800 laddcykler (tankar) innan det börjar förlora kapacitet, alltså motsvarande
6-9000:- bensinkostnad (på 600 laddcykler).

Det är många som säger att batterierna är dyra och en stor kostnad, men slår man ut det över tid så är alltså bensinkostnaden om vi räknar lågt på laddcyklerna 3 ggr högre än inköpskostnaden för batteri.

Lägg därtill betydligt lägre kostnader för underhåll på batteri kontra bensinprodukter.



vinterrojarn skrev:Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...



Ved minus 2 grader varer batteriene ca 40 minutter. For å kjøre sagen en arbeidsdag må du altså ha ca 8 batterier klare. Ved minus 10-15 grader halveres brukstiden og du må ha 16 batterier. Disse batteriene har også en kostnad som du må ta med i regnestykket ditt. Dessuten må du kjøpe inn 16 stk ladere til alle disse batteriene. Døgnet strekker ikke til, om du bare har én lader. Det blir litt penger av det, med batterier også! 😏



:-bd bra där kvelp.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Larssa  
#634395 Jag har två Bli300 batterier. Jag brukar kunna jobba ca 4h, hugga, brossla, lasta. I helgen var det -7 på morgonen men snabbt varmare när solen steg.
Men det får inte vara för grovt, då tappar man snabbt kräm i batteriet.
Håller till i Västerbottens inland, så sågen duger till andra gallring här också.
Kört ca 400 kubik med batteri sågen nu. Men jag har inte så mycket att välja på då jag inte tål motorsågsbränslet.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634403 4h, är det alltså inklusive lastning? Om vi räknar bort lastningen, blir det runt 3h då?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Larssa  
#634405 Lastning, en kvart till högst en halvtimme om jag måste vinscha mycket. Lasset Rymmer bara 2,5kubik
Brosslingen tar mycket tid nu motför när jag var ung, får stanna och pusta mycket.
Det händer att jag inte orkar köra slut på båda batterierna innan lunch.
Men det har också hänt att jag tömt dom ganska snabbt då det varit grövre skog.

Första gallring räcker ett batteri till ca 50 bitar fallande längd för mig.
Gallrar nu andra gallring, ett batteri räcker till 30-40 bitar fallande längd.
Men som sagt, Västerbottens inland, inte så grov skog här.
Har huggit på ackord som ung, därför jag fortfarande roar mig med använda biträknare.
Tycker om batterisågen, gillar dock inte 1,1 mm svärd och kedja. Svärdfästet med en bult känns lite rappligt med en bult bara. Får oftare justera pågrund av att kedjan slakar. Men sågen håller ihop fortfarande efter två säsonger, och jag är tyvärr inte särskilt rädd om mina maskiner. Lite sprickor i plasten på ett batteri bara.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634408 Det är nog inte tänkt man ska köra en arbetsdag med 8st batterier om dan.
Det verkar helt galet för mig.

Nyttar man mer än 2 batterier för dan finns det nog andra produkter som är lämpligare.
Tror inte sågarna är tänkta att gå mycket och hårt. De blir rätt varma om de belastas maximaltunder längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634409 Mange, jag tror nog att alla motorsågar blir varma, om de belastas maximalt under en längre tid... :-b
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634411 Kan vi ta detta i den vanliga tråden om batteridrift och bensin sågar?

Så slipper det bli gnäll konstant...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634412
vinterrojarn skrev:Kan vi ta detta i den vanliga tråden om batteridrift och bensin sågar?

Så slipper det bli gnäll konstant...

Som sagt...vinterrojarn - Skogsforum testar batterisågar i gallring
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634413 Jo, det klart. Men det finns ju oftast ett tänkt arbetsspann över var design. Dessa är inte till för o gå hårt länge, det finns andra grejer bättre lämpade då.
Jag tror inte det är effektivt eller kostnadseffektivt och framför allt inte klimatsmart o ha dessa om man nyttar såg mycket.
Det kanske kommer men den diskusionen kan vi ta då. Det lär dröja ett tag innan batteriteknik och miljökonsekvenserna förbättras så pass.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#634415 Har flera gånger försökt med att vi kan hålla oss i de trådarna där man redan blandat diskussionen om dessa maskiner...

Sedan att jag inte är så förbannat teknisk att jag kan länka, ursäkta för det då. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

machonisti  
#634417 De flesta på forumet har ju en drös sågar liggandes i garaget. Nog har väl en batterisåg rum i högen. I kylan tar man den gamla kära röksprutaren och hostar i takt med spillkråkans trummande. Varmt och härligt förstås med handtagsvärmare.
Det sämsta med batteri är hållbarheten som försämras även av ståtid. Men dagens varma vintrar då man knappt sett minus borde batteri kunna hävda sig.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634418
Larssa skrev:Tycker om batterisågen, gillar dock inte 1,1 mm svärd och kedja. Svärdfästet med en bult känns lite rappligt med en bult bara. Får oftare justera pågrund av att kedjan slakar. Men sågen håller ihop fortfarande efter två säsonger, och jag är tyvärr inte särskilt rädd om mina maskiner. Lite sprickor i plasten på ett batteri bara.


Är det så den sträcker sig av värme eller tappar spänning för svärd flyttar sig?
Lättast o kolla är o märka med rits. Rätt viktigt o kolla så det inte sträcker sig av värme då spänning blir för hög när det svalnar och risker för kedjebrott, överdrivet slitage etc ökar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634421
Niking skrev:Mange, jag tror nog att alla motorsågar blir varma, om de belastas maximalt under en längre tid... :-b
/Niklas

Jag kanske kan vara lite tydligare.
Var produkt har sitt otimala användningsområde baserat på kostnad/design. Detta är rätt viktigt för de som gör produktval/inköp och jag ser ofta de som kanske kunde funderat lite till innan köp. Att vara effektiv i sitt arbete är för många viktigt ur marknasförings synpunkt, andra inte viktigt alls för de ser det som lågprioriterat. Att välja produkt är svårare än man kan önska och de flesta har inte lust o sätta sig in i det riktigt.

Det kan vara precis lika tokigt o röja med 3120 som det är o hugga massaved med batterisåg även om det går.
Allting har sin plats där det funkar bäst och är effektivast.

Att köra batteri varma, eller elsåg varma är inte lika märkbart som förbränningsmotorer. Därför finns det skydd för just detta.
Elsåg är inget nytt i sig, vi har genom åren lärt oss en hel del. Om de har kabel eller batteri är i många avseende tekniskt sett ointressant.

Hur många som kör elsåg har kört dem varma? Så pass att de stänger av? Hur många har belastat dem så slitaget märks?
Jag tror inte de är outslitliga. Tror inte heller de används till sin fulla kapacitet än heller för batteritekniken är för dålig om de inte har ryggbatteri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).