Traktorer och processorer

Valtra med jakefäste

17 inlägg 6184 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra med jakefäste

Rickard A  
#634376 Hej någon här med erfarenhet av att ha kran i jakefäste på Valtra 6000 serien. Hur funkar det tex med balans i traktorn vilken däckstorlek är lämplig. Är det lätt att koppla av ställa av kranen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

alias  
#634377
Rickard A skrev:Hej någon här med erfarenhet av att ha kran i jakefäste på Valtra 6000 serien. Hur funkar det tex med balans i traktorn vilken däckstorlek är lämplig. Är det lätt att koppla av ställa av kranen.


Tror att du kan få hjälp av @gnisten83 med lite erfarenheter.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Valtra med jakefäste

Rickard A  
#634383 Ok tack för tipset

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634386 Har inte hunnit få så mkt erfarenhet av jakefästet än, monterades i höstas på en 6550 och M65 kran.
Körde tidigare med takmontage som revs pga matrialutmattning.
Med den kombon har jag 160kg hjulvikter per sida bak och fyllda framdäck ca400kg och 300kg i nosen och skulle nog behöva 200kg till i nosen när arbron är på.
Har inte provat att ställa av kranen men de ska gå på 30min.
Lämpliga däck, tja så breda som möjligt
Har 420/70-28 fram o 580/70-38 bak 14lagrat diagonal däck
Skulle inte provat detta koncept med radialdäck för de blir alldeles för ostabilt

Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634392 Stabilitet ökas med hydraulisk låsning av framaxeln, Jake har haft grejerna till det, kanske har fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634396 Visst har dom de, kostar ca 40’

Användarvisningsbild

Re: Valtra med jakefäste

Rickard A  
#634399 Tack för svar hur tycker du att det är med sikten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

Forestboy  
#634400 Beror på hur stor kran du tänker montera🤔

Användarvisningsbild

Re: Valtra med jakefäste

Rickard A  
#634401 Provade en 6850 med Moheda 600L tyckte att sikten neråt blir begränsad pga vridhuset. Kör idag med en Valtra 6400 och mowi 1250 wd med 400 kran . Men funderar ev på att byta ekipage .

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634406 Låter som du provat den på Lantmännen i växjö?
Vridhuset är väl ivägen vänjer man sig vid rätt lätt, pelaren så nära skymmer mer när vagnen är med.
Så känner jag de efter kommit från att takmontage med bara 2st 80mm stolpar innan och nästan totalt fri sikt.
Om de är ett begagnat ekipage du tänker så se till att säljaren delar de gång så de inte kärvat ihop totalt

Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

Forestboy  
#634492 Kolla jakes hemsida, där finns flera bilder!

Användarvisningsbild

Re: Valtra med jakefäste

Rickard A  
#634626 Tack för alla svar ! Stämmer att jag kollat på 6850 i Växjö tycker dock att priset på den med drygt 9000 timmar är väl högt även om jag vet att det inte är något bekymmer om traktorn är servade och undehållen. Min 6400 passerar snart 15000 timmar en otroligt bra traktor!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634640 Ja 512’ är rätt mkt för dom timmarna
O andra sidan färdig att köra.
Att bygga en själv kostar med och kronan har blitt svagare men ett överslag lite beroende på kranstorlek
M65 med grip 180-190’
Elstyrd ventil med spakar 60-100’
Jake 60’ och uppåt
Pendellåsning 40’
Extra pump o tank?
Mm

Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

Forestboy  
#634800 58 tusen € verkar lite överpris. Turbin saknas. Bara traktorns värde är runt 25t. Twintrac några tusen. Frontlastaren runt 3t. Inte mera än 35t utan kran. Jag vet inte vad sådan kran är värd, men gissar att inte meta än 10t. Skulle då bli 45-50t för hela paketet. Har själv en -00 6650 med turbin och 50km låda h 9500 gissar den är runt 30t €

Avatar Fallback

Re: Valtra med jakefäste

valtra mega  
#634802 44500 € blir det

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).