Öppna kategorin

Krossa eget väggrus

58 inlägg 20225 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634316
Mickeman2 skrev:Tanken är att det ska vara för husbehov. Nån som vet om man kan söka och få sälja i efterhand?

Nej, du får endast använda det på dina egna skiften som ingår i fastigheten, det är vad som avses med husbehov. Om du vill sälja av grusmaterialet så måste du söka täkttillstånd som påtalats högre upp i tråden. Det kan göras i efterhand men kostar ju en hel del pengar. Det går att räkna fram var breakeven går för att tillstånd skall vara värt besväret, troligen måste du sälja över 5000 ton.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

mooos73  
#634322 Kanske är olika från kross till kross hur väl det går att krossa natursten, dom jag pratat med (som krossar berg) ville inte befatta sig med det...Kanske sliter onormalt mycket eller ngt??

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634334
mooos73 skrev:Kanske är olika från kross till kross hur väl det går att krossa natursten, dom jag pratat med (som krossar berg) ville inte befatta sig med det...Kanske sliter onormalt mycket eller ngt??

Det kan bero på hur du ställt frågan. Det är klart att både för- och konkrossar kan nyttjas till att krossa natursten men generellt så är natursten hårdare än sten från sprängt berg. Ofta så är det större slitage att krossa natursten men det brukar regleras i en högre ersättning till entreprenören.

Varför är naturmaterialet hårdare? Detta beror på att naturstenarna (som också kommer från berg) redan har utsatts för en nedkrossning. Detta skedde i samband med istidens glaciala processer. Moränen bildades av att inlandsisen utsatte det underliggande berg- och moränmaterialet för en nötande/malande process. Därefter, då inlandsisarna började smälta, sorterades moränmaterialet av fluviala processer bl.a. isälvar, uppdämda issjöar, deltan m.m. Det resulterade i bildande av rullstensåsar, sedimentationsjordar, svalljordar, m.m.

Dessa processer som inträffade under istiden skapade de jordar vi har idag. Stenar av mjukt bergmaterial, t.ex. kalksten/sandsten/skiffer, nöttes ner och ombildades till ler-, sand- och siltjordar. Stenar av hårdare bergmaterial t.ex. hyperit/granit/kvarts/kvartsit/gabbro motstod nötningen bättre och resulterade i dagens grusförekomster.
Senast redigerad av OAS-forests sön 29 mar 2020, 17:49, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

Tralsmo  
#634335 Ja har låtit krossa grus till eget behov.
Det har tagits rejält me grus me tillstånd för försäljning på en av mina fastigheter.

Ja har byggt et antal kilometer skogsbilväg.

Va Inga problem att få tillstånd för eget bruk.
Tror att du får ta 500kubik utan tillstånd om året. Alltså utan att ens fråga.

Har alla fall grusat opp ca 6 km skogsbilväg på mina marker.

Länsstyrelsen har hand om det å kommunen ä ochså inblandad.

Å ju 7- 8 år sen ja gjorde det så minns inte riktigt, men det va inga problem.

Kruxet ä va du har i backen, samt om du har nån du känner som håller på me kross av grus.

Alla fall ä de inga problem om du bara har nån som gör det till rätt pris.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

torpöbo  
#634360
OAS-forests skrev:
mooos73 skrev:Kanske är olika från kross till kross hur väl det går att krossa natursten, dom jag pratat med (som krossar berg) ville inte befatta sig med det...Kanske sliter onormalt mycket eller ngt??

Det kan bero på hur du ställt frågan. Det är klart att både för- och konkrossar kan nyttjas till att krossa natursten men generellt så är natursten hårdare än sten från sprängt berg. Ofta så är det större slitage att krossa natursten men det brukar regleras i en högre ersättning till entreprenören.

Varför är naturmaterialet hårdare? Detta beror på att naturstenarna (som också kommer från berg) redan har utsatts för en nedkrossning. Detta skedde i samband med istidens glaciala processer. Moränen bildades av att inlandsisen utsatte det underliggande berg- och moränmaterialet för en nötande/malande process. Därefter, då inlandsisarna började smälta, sorterades moränmaterialet av fluviala processer bl.a. isälvar, uppdämda issjöar, deltan m.m. Det resulterade i bildande av rullstensåsar, sedimentationsjordar, svalljordar, m.m.

Dessa processer som inträffade under istiden skapade de jordar vi har idag. Stenar av mjukt bergmaterial, t.ex. kalksten/sandsten/skiffer, nöttes ner och ombildades till ler-, sand- och siltjordar. Stenar av hårdare bergmaterial t.ex. hyperit/granit/kvarts/kvartsit/gabbro motstod nötningen bättre och resulterade i dagens grusförekomster.


När jag har diskuterat med entreprenörer om krossning vill man ha med lite finare material för att krossen ska gå bra. Vid naturstenskrosning får man recirkulera mer av det redan krossade för att få bra matning på naturstenen. Dock är naturstenen som tidigare nämts hårg och sliter mer.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

ÅsaNisse  
#634507 Jag blir lite konfunderad när jag läser denna tråden. Att krossa natursten är inga problem eller särskilt svårt. Det var det man mestadels gjorde före bergtäkternas stora insteg i verksamheten och innan skatterna på naturgrus för att spara på rullstensåsarna. Slitagemässigt är det inte värre med sten i form av gnejs och granit än vad det är med sprängt berg av sanna material. Vad som är slitande på olika sätt är diabas och kvarts. Diabas manglar ut krossplattorna så de blir större i krossen och får skäras i sidorna. Kvarts fungerar mera som slipmedel.
Vad gäller recirkulation av materialet så eftersträvar man alltid några procent rundgång, men det är inte för slitaget utan för att få rätt fraktion och även mindre flisighet på färdiga produkten. För mycket rundgång gör att det går otroligt tungt i krossen och även sliter mycket mera.
Att krossa morän eller naturgrus till ett bra vägmaterial är inget problem om man bara sorterar bort lagom mycket av finmaterialet så färdiga produkten får en rätt sammansättning av smått och stort.
Lite efter mina 15 år i krossbranchen.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

mooos73  
#634522
ÅsaNisse skrev:Jag blir lite konfunderad när jag läser denna tråden. Att krossa natursten är inga problem eller särskilt svårt. Det var det man mestadels gjorde före bergtäkternas stora insteg i verksamheten och innan skatterna på naturgrus för att spara på rullstensåsarna. Slitagemässigt är det inte värre med sten i form av gnejs och granit än vad det är med sprängt berg av sanna material. Vad som är slitande på olika sätt är diabas och kvarts. Diabas manglar ut krossplattorna så de blir större i krossen och får skäras i sidorna. Kvarts fungerar mera som slipmedel.
Vad gäller recirkulation av materialet så eftersträvar man alltid några procent rundgång, men det är inte för slitaget utan för att få rätt fraktion och även mindre flisighet på färdiga produkten. För mycket rundgång gör att det går otroligt tungt i krossen och även sliter mycket mera.
Att krossa morän eller naturgrus till ett bra vägmaterial är inget problem om man bara sorterar bort lagom mycket av finmaterialet så färdiga produkten får en rätt sammansättning av smått och stort.
Lite efter mina 15 år i krossbranchen.

Mitt fel, måste fattat detta helt fel när jag ville skicka några lass natursten till dom dom som krossade åt oss på jobbet. Ber om ursäkt...

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

totte  
#634535 Kan ju vara dom med krossen som fattat fel också, eller helt enkelt inte var intresserade och körde med det som svepskäl. Bara min spekulation.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

ebex  
#634539 Intressant tråd.
Någon som vet vad det kostar per ton, i runda slängar, om man kör helentreprenad med sprängning och fraktionering av typ 5000 ton samt 10 000 ton? Det är klart att det föreligger skalfördelar.
(Berget är då skalat och redo för borrning)

Ett annat alternativ är ju spränga på djupet till färdig fraktionering. Har sett det tillvägagångsättet men vet inte om det finns så stora kostnadsfördelar, men någon kasnke sitter på den kunskapen?

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634612
ebex skrev:Intressant tråd.
Någon som vet vad det kostar per ton, i runda slängar, om man kör helentreprenad med sprängning och fraktionering av typ 5000 ton samt 10 000 ton? Det är klart att det föreligger skalfördelar.
(Berget är då skalat och redo för borrning)

Ett annat alternativ är ju spränga på djupet till färdig fraktionering. Har sett det tillvägagångsättet men vet inte om det finns så stora kostnadsfördelar, men någon kanske sitter på den kunskapen?

De som jobbar professionellt med detta spränger sällan så små salvor. Etableringskostnad är samma oavsett hur stor/liten mängd det handlar om och detta påverkar priset per ton i hög grad. Sedan är det kostsamt att öppna upp en bergtäkt eftersom det blir mycket ställtid och låg pallhöjd inledningsvis att borra/spränga. Om vi bortser från osäkerheterna som finns med att öppna täkten så kan jag tänka mig att kostnad för att spränga och krossa upp 10000 ton kan kosta någonstans mellan 50 - 80 kr/ton. Det beror mycket på vilka sorter som skall tas fram 0-20/ 0-40/ 0-80/ 0-100 mm. Om du nöjer dig med att endast förkrossa kan kostnaden hållas i det lägre delen av spannet men finkrossat material blir dyrare eftersom det skall krossas i flera steg och kan då hamna i det övre delen av spannet.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

barbarossa  
#638740 Hugger upp för grävmaskin ska bli en skogsväg.stenigt som fan tur man har bra rågranne så man får kurva runt dom största bumlingarna

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

Mickeman2  
#638746 Skriv avtal med grannen bara 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

barbarossa  
#638753 Muntligt gjort jag betalar och han har fullt nyttjande rätt av vägen

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

ÅsaNisse  
#638759 Muntliga avtal är inget värda när det byter ägare. 😢

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

barbarossa  
#638761 Vägen är ju där då redan och den börjar på min mark och är till 85%på min mark ^#(^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).