Avverkning (slutavverkning)

JD 1170G

21 inlägg 5598 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Tralsmo  
#634258 Nu har ja titta på bägge filmerna du lagt ut Fredrik.
Håller fullständigt med dej i det fallet.

Ja tycker nog inte det minsta synd om entreprenören, möjligen chauffören.
Det där är ju ett skräckexempel. Trodde inte sånt förekom.
Ögonmått skulle ja vilja påstå att det handlar om.

Förövigt håller ja me om att det ska va så stor skördare som möjligt i sa.
Tyvärr går det inte alltid att få till men så som filmen visar ä ju bortom allt sunt förnuft.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Avslutat-02  
#634261 Att det blir problem för skördarföraren är ofta planering, om virkesköparen skickade dit några gubbar att fälla de grövsta och kvista av lite så skulle man spara massor av tid från dumheter mm.

Aptera och kapa av de grövsta stockarna.
Vad det gäller kostnaden i stort tror jag inte att summan blir högre snarare tvärtom om man använder sig av manuell huggare samtidigt.
Det som den mindre maskinen kostar emot den större så blir det nog jämt upp ekonomiskt sett men man sparar på grejerna och slipper att förstöra virke.
Så det blir vinn vinn iallafall.

Men det bara som jag ser det...

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634269 Har själv erfarenhet av att få ut en för liten maskin i slutavverkning.
Slutade med att han fick bara fälla och jag kvistade med motorsåg de grövsta träden.
Blev stora slirskador i virket
Detta med en JD 1270
skogsbilder/search.php?search_id=egosearch

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

Avslutat-02  
#634271 Var på en trakt för flera år sedan.
Rejäla tallar och en liten gallrings skördare...
Bolaget hade tagit dit en "billigare" maskin för att det var så lite...

Jo men det var rejält grovt och kvistigt..
Jag fällde och kapade två stockar sedan kvistade jag av det mesta...

Som tur var kunde skördaren hjula iväg några hundra meter längre bort några dagar och gallra medans jag fällde och kvistade..
Det var nästan bara massan som skördaren behövde aptera ut...
Då kostar det pengar i onödan...

Avatar Fallback

Re: JD 1170G

nicklas_andreasson  
#634694
Fredrik Reuter skrev:Ja, det är det. Och jag engagerar mig för jag har själv sett liknande avverkningar och det brukar tyvärr sluta med att ingen är nöjd. Höga stubbar, en del lump och mycket nedklassning på mätbeskedet gör skogsägaren ledsen. Skador på och extra slitage på skördaren gör entreprenören missnöjd. Föraren får slita hund och blir också lätt missnöjd. Och virkesköparen riskerar att göra mindre affärer på sikt på grund av "surdegen".

Hej Fredrik, det blir att det kommer en större maskin till mig, efter endel protester från min sida,motiveringen från virkesinköparen var att man ville få med flera bestånd samtidigt i området

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD 1170G

Andre_21  
#637660 Jag letar efter 1170G eller 1270G serien Manual i PDF-fil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).