Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31571 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634230
mooos73 skrev:Har just skrivit kontrakt med ett skogsbolag för ungskogsröjning....."om den utländska arbetskraften får komma hit". Vinterröjarn borde vädra morgonluft här....får dom inte komma borde det finnas hur mkt röjning som helst för svenska röjare!!


:lol: :-ss ska finnas någon som kan betala i slutändan också...
Finns en del som lagt undan för skogsvården, men långt ifrån alla...
De senaste åren har jobben gått ner...
För min del mest pga att jag inte är skogsbolag anknyten och därför inte kan få röjningen betald av skogsbolagen.

Vi får väl se hur det blir... :-bd

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634231
bork skrev:hur är det med röjning egentligen?
är det krav på röjsågskort?


Ja för anställda...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634235
mooos73 skrev:Har just skrivit kontrakt med ett skogsbolag för ungskogsröjning....."om den utländska arbetskraften får komma hit". Vinterröjarn borde vädra morgonluft här....får dom inte komma borde det finnas hur mkt röjning som helst för svenska röjare!!



Tycker det är förbannat illa att man använder sig av utländsk arbetskraft, när det finns svenska entreprenörer att tillgå, men då kostar det lite mer på avansen...

Bättre att rusta upp de svenska entreprenörerna och se till att de har jobb först.
Jobben ska stanna hos svenska arbetare.
Sedan kan man säg" åh ingen svensk vill i skogen vara med röjsåg eller plantrör".
Stämmer inte alls, det finns många som vill jobba med detta, men alla kostnader blir jobbiga att driva och orka med i början.

Bättre då att skogsbolagen hjälpte till att få fart på firmorna, mycket jobb och subventionerade utbildningar/certifieringar.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

fendt311  
#634240 Problemet är väl att skogsbolagen är dom som började ta in röjare, skogsarbetare från utländska aktörer?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634245
fendt311 skrev:Problemet är väl att skogsbolagen är dom som började ta in röjare, skogsarbetare från utländska aktörer?


Ja absolut, men vissa skogsägare har så dåligt med pengar, så att enda sättet att kunna röja åt dem är just genom skogsbolagen...så de tar fakturan och drar på virket...

Att skogsbolagen tog in utländsk arbetskraft från början och skyllde på att arbetskraft i Sverige inte gick att finna, är och var mest BS.
De fick en chans att tjäna pengar på dessa människor, och de tog den.

Svenskarna hade gärna fortsatt att jobbat i skogen men att alla skulle bli entreprenörer och kontrakteras efter anbud, det passade inte många.

Så där sköt de sig i foten redan där.
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 29 mar 2020, 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

svampbob  
#634251
vinterrojarn skrev:
fendt311 skrev:Problemet är väl att skogsbolagen är dom som började ta in röjare, skogsarbetare från utländska aktörer?


Ja absolut, men vissa skogsägare har så dåligt med pengar, så att enda sättet att kunna röja åt dem är just genom skogsbolagen...så de tar fakturan och drar på virket...


Har du haft mer än en kund som har köpt sprit för pengarna istället för att betala räkningarna? Jag har en regel i firman som jag följer stenhårt "Gör inte affärer med idioter"

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634254 Inte för att det har med tråden att göra, men nja just med alkohol inblandat så har jag inte haft mer än just den som inte betalade.. men det har ju funnits andra.

Andra skogsägare där inte pengar funnits till att betala direkt, utan jag fått fakturerat ett skogsbolag/förening.

Även flera av skogsbolagen är dåliga på att betala i tid, flera gånger har jag fått stött på.

Jag har många kunder, men kan räkna på en hand hur många som betalar direkt....

Visst "gör inte affärer med idioter" ja men alla förtjänar att få hjälp eller stöd.

Hade en kund som tog ett banklån, för att kunna betala för röjning och återbeskogning...han är unik på sitt sätt...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

mooos73  
#634265 Visst "gör inte affärer med idioter" ja men alla förtjänar att få hjälp eller stöd.
Nej, köper du en tjänst du vet att du inte kan eller har för avsikt att inte betala förtjänar du ingen hjälp, tycker mer det är bedrägeri......
Senast redigerad av mooos73 sön 29 mar 2020, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634266 Jo visst det kan jag hålla med om att man tycka, men jag försöker då att hjälpa till med röjning/plantering även åt den som är väldigt fattig, vem vet en dag är det den personen som räddar mig.

Men det är att ta en risk absolut.
Men jag har blivit lurad på pengar av de som har bra med pengar också...

Det är mer en moral fråga.

Det jag menar på det stora är att det finns en undran hur pass mycket folk kan betala för skogstjänster framöver om bägaren ytterligare börjar tippa...
Får man inte iväg virke så att pengar kommer in eller det dagliga arbetet inte finns så går det fort att bli fattig.
Och då sitter vi entreprenörer där ändå.

Men med det sagt så ska man inte leka bank åt folk.
Den skogsägare som inte betalade mig, han har skött sig tidigare vid affärer men det har blivit sämre för honom pga vissa saker.

Men att han skulle dra det så långt som denna gång, det var illa.

Men nu tycker jag vi håller oss till tråden.


Vad tror ni själva? Kommer verkligen virkesköparna att ha samma avsättningar som nu? Det tror inte jag...
Jag är lite fundersam på vad som kommer...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

jannee  
#634279 Kanske en viss avmattning kan komma å andra sidan kan det också bli möjligt att efterfrågan från andra konsumenter kan komma att öka.
Det är just under nedgångar/lågkonjunkturer den en vise investerar.
När väl Coronaepidemin är över kommer efterfrågan med största sannolikt att bli extremt hög på just skogsråvaror.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634284 Vore ju på ett sätt roligt för Sverige om man stängde gränserna ett tag även efter Sars-Cov2, så att den inhemska arbetsmarknaden blomstrande igen...
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 29 mar 2020, 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Fredrik Reuter  
#634288
vinterrojarn skrev:Vore ju på ett sätt roligt för Sverige om man stängde gränserna ett tag även efter Sarsr-coV, så att den inhemska arbetsmarknaden blomstrande igen...


Hur skulle skogsbruket som är beroende av exporten klara sig då? Eller du kanske inte menar skogens arbetsmarknad?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634289 Tänkte mer på de skogliga jobben för manuell arbetare.

Exporten är i fara inte bara för Sars-Cov2 utan även från världsekonomin i stort.

Vi i Sverige skulle behöva ha tillbaka våra skogsjobb som röjning och plantering mm.
Inte släpa hit andra människor för detta.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

tallen100  
#634294
jannee skrev:Kanske en viss avmattning kan komma å andra sidan kan det också bli möjligt att efterfrågan från andra konsumenter kan komma att öka.
Det är just under nedgångar/lågkonjunkturer den en vise investerar.
När väl Coronaepidemin är över kommer efterfrågan med största sannolikt att bli extremt hög på just skogsråvaror.

Frågan är ju hur lång tid det tar innan det repar sej efter coronan, och hur länge coronan håller i sej.
Tror inte det är gjort i en handvändning, något av delarna...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#634300 Får se hur pass det blir framöver...
Sars-Cov2 har ju enbart börjat här i Sverige...

Så att påverkningarna kan ju bli fruktansvärda för nationens ekonomi och den enskildes...

Ingen som vet var detta slutar...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).