Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31382 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Humlas  
#632552 Vilka effekter kommer corona epidemin och lågkonjunkturen i dess kölvatten få på skogsbruket?

Hört att ett sågverk i Värmland som är beroende av Norge lägger varsel. Kommer behovet av virke, timmer drabbas väl först att minska? Ser vi ett tvärstopp? Kommer barkborren få härja fritt under 2020?

Vad ser ni för signaler?

Många frågetecken, inga svar...



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#632555 Har redan fått negativa besked över skogsvården i år... Flera stycken som sagt av Ungskogsröjning och plantering...för att pengarna inte finns...

Men desto mer jobb på att laga bilar istället...byta däck mm.

Tror nog att virkespriserna kommer sjunka så lågt att man inte kommer sälja om man absolut inte måste...

Undrar hur det blir med vedförsäljningen?
Tror vi på lägre eller normala priser?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632646 Fick ett mail idag om att Derome kör för fullt med god efterfrågan. Undrar hur länge det håller i sig? Om byggare är hemma från jobbet går det inte åt så många träd...

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Risåsen  
#632685 Det kan vara så att man ställer in semestrar och får pengar över, och då väljer man att tex ny trall eller altan så jag tror på ett uppsving då även kronan är låg.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

MGLundberg  
#632699 God efterfrågan, man ser också en lättnad framåt maj. Bristen på containrar som blir fast i kina märks & påverkar frakt priserna nästan till det dubbla men exporterna rullar på som planerat i dagsläget. Svårt att sia i prisfall eller inte på virkesmarknaden, så länge efterfrågan och exporterna rullar på tror jag inte virkespriserna sjunker. Det som kan oroa är en kombination av sämre exporter + stort angrepp av barkborre. Skillnaden mellan länen kommer säkerligen märkas men så har det ju varit även i bättre tider.. som läget är nu tycker jag inte att man skall vara orolig, känns som att skogsbranschen är stabil till skillnad mot andra branscher i detta läget.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

dotcom  
#632744 Jag har hört att sågverken ställer sina egna grupper, de har svårt med exporten. Men, det går många rykten nu.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

svampbob  
#632752 Jag hörde i veckan att Bollsta sågen ska stå hela semestern. Varför vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#632753 Det borde väl bli ökad efterfrågan på massa på grund av alla hygienartiklar/skyddskläder, världen över.

Jag inbillar mig att mycket av dessa är gjorda av en hel del cellulosa?

Någon som vet?

För något år sedan så var det snack på sjukan att op skulle gå över till engångskläder för att dessa var mer hygieniska då dom kastas direkt utan att transporteras till tvätteri, dessa kläder var vad jag förstod gjorda av ”papper”

Men sedan så kom resursslöseriet in i bilden.... likaså miljön, ”vi kan inte göra engångskläder av skogen!!!”

Men vi får väl se framöver.

Förra veckans besök på hos bygghandlarna var att folk handlar som aldrig som aldrig förr... antingen hamstrar man? Eller går folk hemma och blir uttråkade..... ”ah... vi kan lika gärna göra om det här rummet nu, man vill ju inte gå ut”

Övrig ”lyxkonsumtion” kommer ju rasa.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Amatörhuggare 62  
#632825 Kom ett sms från Södra region Öst.
Att bara falleträden nu, efter stormen.
För fanns ingen avsättning för rotstående skog.
Vänta med det till hösten.

Och kontrakt ett måste, för det fanns ingen plats, för någon volym.
Vissa månader.

Ett annat ämne
En kompis skulle fixa sina maskiner, och skulle ha hydraulslang.
Fanns inte allt, kom visst från Italien.
Så man får hoppas, att slangarna håller. På alla samhällsviktiga
grejer.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Chainsaw Charlie  
#633465 Japp, åtminstone Parker-slangarna tillverkas i norra Italien. Lagren lär ta slut ute på verkstäderna innan fabriken kommer igång ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Stavve  
#634131 Det är flera sågverk med exponering mot UK som kommer att dra ned i produktion då Boris Johnson har stängt ned i.p. allt inklusive bygghandel. Många av sydsveriges sågverk som har 30%+ på UK.

Sedan om Södra som är prisnormerande sänker pga denna sänkta efterfrågan återstår att se, min gissning är att det blir ett pristryck på virke nedåt då ffa timmer.

Bruken verkar köra på.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Torbjörn Johnsen  
#634150 I USA redovisas trävarupriser veckovis. Där sjönk priset ganska mycket förr-förra veckan men låg stabilt i förra veckan. Kina verkar nu ha stabiliserats när det gäller efterfrågan på trävaror och dippen i februari var inte helt katastrofal.

Var på bygghandel här i jkp idag och där var det fullt tryck och veritabel hyllrensning på trävaror. Svensk GDS kanske kan bidra till att hålla upp sågverksindustrin.

Bara att hålla tummarna att inte botten går ur sågverkens marknad.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Granstorp  
#634195 Södra kör ut grot på vår fastighet nu och när dom anlända var det så bråttom att dom skulle köra hela helgen! Idag hade det tydligen kommit nya direktiv som innebar att dom snart ska stå still i tre veckor! Tydligen är Italien en väsentlig marknad för pappersmassa och exporten dit kan nog ändrat sig lite dom senaste veckorna!

Frågan är hur det blir med utländska plantörer nu när gränserna är mer eller mindre stängda?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

mooos73  
#634228 Har just skrivit kontrakt med ett skogsbolag för ungskogsröjning....."om den utländska arbetskraften får komma hit". Vinterröjarn borde vädra morgonluft här....får dom inte komma borde det finnas hur mkt röjning som helst för svenska röjare!!

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-01  
#634229 hur är det med röjning egentligen?
är det krav på röjsågskort?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).