Avverkning (slutavverkning)

Undvika rotröta.

23 inlägg 9985 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

Knagge  
#632700 Hur minska andelen röta i skogen ?

Träd som växer på fuktig mark har sällan rotröta enligt min erfarenhet .

Så jag tror rotröta handlar om vattenbrist .
Blandskog har mindre rotröta än trädslagsrena bestånd ?

Så då vill troligen de olika versioner av rotröta ha 100% tall , gran eller björk för att växa bra .
Gallrar man flera ggr och får rotskador så får man också mer rotröta .
Vad tror och tycker ni om rotröta ? :???:
Jag kapar väl inte tråden nu .

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Norrtälje  
#632711 Den här sidan tycker jag var matnyttig.
https://www.interagroskog.se/rotrota/

jannee skrev:Funderar lite över rotrötan på gran.
Har nyligen avverkat ett skifte 80 till 100 årig granskog (G 30)
Avverkningen föranleddes av att det blivit stora barrförluster på granen + barkborreangrepp.
När jag nu fått bort riset ser jag att ca 80 % av stubbarna är rötangripna.


Detta postades 4 Okt så innebär det att du sommaravverkade utan att de friska stubbar du hade blev behandlade tycker jag helt klart du gjort en miss, detta då Småland betyder att ni har den mer aggressiva formen och tidpunkten att infektionsrisken är förhöjd samt då jag kopplar att nyckeln när det gäller rötan är hanteringen av färsk ved.
Dessa friska stubbar från avverkningen blir infekterade och sakta koloniserade med risk att svampen får livskraft och sprider sig till andra nya rötter, dvs det nya beståndet är i risk. I de redan infekterade stubbarna från avverkningen är spridningsrisken tydligen mindre och inte alls samma nya spridningsrisk, lite förenklar kanske man kan säga att svampen mattas av.

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Valmet 505  
#633942 Hej jag har hört att man kan använda ad- blue som rotstopp. Någon som vet om det kan funka

Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633947
Valmet 505 skrev:Hej jag har hört att man kan använda ad- blue som rotstopp. Någon som vet om det kan funka

Funkar alldeles utmärkt, blanda med karamellfärg så ser du var det hamnar. Hörde för någon vecka sedan en representant för ett skogsföretag som sa att det t.o.m. var bättre än Rotstop men eftersom det inte är formellt godkänt kan de inte använda Adblue.

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Amatörhuggare 62  
#634030 :-bd :-bd

Adblue är väl egentligen urea ?
Bara ett snyggare namn.
Och urea använde man ju förr.
På gallringsskördarna.
Innan Rotstop kom.

Allt rostade ,svärd nipplar å slang.

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Valmet 505  
#634039 Ok tack för svaren. Då blir det ad-blue i sprutan.

Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

HannuRöj  
#636432 🙂Hej! De som förstår finska kan läsa en ny artikel om rotröta av Jarkko Hantula, Luke - naturreservinstitut i Finland.
https://www.luke.fi/blogi/uusin-keinoin ... -kimppuun/

Svensk genforskning har hittat en gen som gör att granen är 27% starkare mot rotrötainfektion.
Vanliga Sydfinska plantor oftast har genen. Blir kanske ännu starkare plantor, om båda föräldrar har genen.

Finsk forskaren har hittat två virus som orsakar sjukdomen för rotrötasvampen. Sjukdomen minskar tillväxt av rotröta 90%. Virusen smittjas genom rotröta i rötterna.
\:d/ Låter bra!

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636438 https://translate.google.se/translate?h ... imppuun%2F

För de icke finskkunniga! Man förstår nästan... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).