Motorsåg och handhållet

Okänd Husqvarna modell

55 inlägg 8758 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633972 Inte alla sågarna från Husqvarna hade centrum bult till kåpan. Min 162FG vill jag minnas inte har det.
344, 444.. Hmmm vänta nu lite...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633978 340SE hade Nordfeller på export.
Även 254 fanns med nordfeller så det kan vara en 254 kåpa. De tidigare 254 hade samma kåpa fram till 254SE/SG blev XP.

154 vita fällriknings streck, 254 har blå.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634018
Mange skrev:Nordfeller kit ska enligt sägen ha funnits till diverse sågar, men jag har inte sett det än. Varesig i litteratur eller i verkliga livet.

Vad menar du med ett Nordfeller kit? är det bara ventilen (den man öppnade med sågen typiskt i fälläge) och de två slangarna till cylinder och brandslangskudden eller är det något mer?
Jag testade en 451 med Nordfeller i slutet av 70-talet, tyvärr bara i lab och inte på ett riktigt träd. Vad jag kommer ihåg tappade sågen lite ork när man öppnade ventilen, men inte mer än det fortfarande gick att kapa.

Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

röjar kalle  
#634023 Jag har provat nordfeller och mycket riktigt på en 451a.Den funkade helt okej det vara bara att den uog för lång tid på sig att fyllas upp.Det tog för lång tid innan trädet föll gick fortare bryta i kull det med långjärnet. Men i dagens läge skull den nog blivit en riktig hitt nu mer har man inte lika bråttom. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634026 Jag tror att metoden var för känslig för "misstag" hos huggaren. Det är ju bara att kolla sina egna kilar och se hur många gånger de träffats av en svärdsspets. En kil tål ett sådant misstag men en fällkudde går sönder och tar tid att reparera.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

totte  
#634073 Det fanns rätt stora problem med att det sotade och koksade igen. Lite ironiskt är att det troligen skulle fungerat betydligt bättre idag med alkylatbensin och låginblandade oljor med mycket lite sot.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634114
th skrev:
Mange skrev:Nordfeller kit ska enligt sägen ha funnits till diverse sågar, men jag har inte sett det än. Varesig i litteratur eller i verkliga livet.

Vad menar du med ett Nordfeller kit? är det bara ventilen (den man öppnade med sågen typiskt i fälläge) och de två slangarna till cylinder och brandslangskudden eller är det något mer?


Vissa 451, alla 452 hade ett extra uttag på cylindern men plugg om de inte var Nordfeller monterad.
Husqvarnorna behövde ny cylinder med uttak för Nordfellern. Jag har en sån till 444FG i lådan.

Kit ska som det spörs varit komplett att montera på diverse sågar så det behövdes då cylinder med nån form av uttag nånstans till rör/ventil/kudde etc.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634166
totte skrev:Det fanns rätt stora problem med att det sotade och koksade igen. Lite ironiskt är att det troligen skulle fungerat betydligt bättre idag med alkylatbensin och låginblandade oljor med mycket lite sot.

Det stämmer nog också. Samma problem som avgasvärmen hade, den blev ju utkonkurrerad av elvärme.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634311 Jag är saligt övertygad att dessa kuddar funkat bättre med dagens bränslen, särskilt eftersom vi har mycket bättre oljor nu som inte sotar o koksar i samma utsträckning.

Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Avslutat-02  
#634313 Lika med avgasvärmen...underbar värme...
Inte som elen, lite fjutt tills du gasar som en galning....

Fanns ju sotningsrensare att använda...
Har en till min partner R22...
Sedan jag hittade en donator såg....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).