Motorsåg och handhållet

Vad säger skylten?

111 inlägg 19072 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#633990 Finns ju personer här på forumet som är hejare på att läsa information ur motorsågens typskylt så jag slänger in bilder på ett par av mina gamla sågar. Och självklart får man haka på och ladda upp bilder på skyltar i den här tråden om man känner för det :o



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633995 55: 1171380 = 1991 Vecka 17 nummer 1380.
H55 kallades de i början, 1990kom de.

50 5261227 = 1985 vecka 26 nr 1227
Ersattes med 50 Special '89 tror jag bestämt.
Senast redigerad av Mange fre 27 mar 2020, 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633996 Kan jag lägga till dem i serienummer listorna?

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#634001
Mange skrev:Kan jag lägga till dem i serienummer listorna?


Självklart Mange.
55:an satte jag men att 50:an är årsmodell -85 var lite otippat. Har något minne av att jag läst att de först kom med vit, sedan grå och sista årsmodellerna med svart toppkåpa. Fast den kan ju ha blivit utbytt av någon anledning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Williamm  
#634002 hur läser man nummerskyltens siffror?

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#634009 Jag killgissar, första siffran är årtal, exvis 50 som har 5261227 så står 5 för 1985, 26 för vecka och 1227 är antal av sågar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#634010 Tänkte mig på att ge 50:an en kolvhalning. Lättstartad och hyfsat bra ork men kompressionen börjar bli sådär, håller jag sågen i starthandtaget och släpper sågen så åker den i backen direkt, inget som håller emot där...

Och det är väl där finliret ligger, att hitta rätt grejer. Blir att skaffa delarna från AliExpress eller eBay men det verkar råda lite djungel.
Tittar man på datan på sågarna på Chain saw collector corner så har sågarna lika slaglängd, 32 mm medan kolvdiametern på 50 är 44mm och 55 är 46mm.
Det finns cylindersatser med såväl 44, 45 och 46mm kolv och tanken finns att man kanske skulle kunna klämma dit en cylinder med 46mm kolv. Men den omedelbara följdfrågan blir då, är det samma diameter på kolvtappen på dessa modeller??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

johan eriksson  
#634035 Undrar om jag inte har en ny cylinder till en 51 liggande, kan kolla om du vill.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#634046
johan eriksson skrev:Undrar om jag inte har en ny cylinder till en 51 liggande, kan kolla om du vill.


Tack för erbjudandet Johan men eftersom jag bor i Finland så tror jag det kan bli lite krångligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#634050 Näpp jätte enkelt, lägg i ett paket och skicka iväg bara,så gjorde jag med en svärdskåpa..till och med postnord fixade detta...och då måste det vara enkelt...väldigt enkelt..om de ska klara av det... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#634074
vinterrojarn skrev:Näpp jätte enkelt, lägg i ett paket och skicka iväg bara,så gjorde jag med en svärdskåpa..till och med postnord fixade detta...och då måste det vara enkelt...väldigt enkelt..om de ska klara av det... :lol:


Det är ganska stor skillnad att köpa grejer från företag eller privatperson när jag som kund ska momsredovisa paketet hos tullen. Köp från firma brukar i regel inte vara något problem eftersom tullen godtar orderbekräftelsen som formell handling som anger varans värde. Att köpa grejer av en privatperson kan dock vara mycket knepigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#634075 Här är väl de flesta näringsidkare, eller hur?
Så då är det väl inget problem....

Ett kvitto bara så är det fixat.

Användarvisningsbild

Re: Vad säger skylten?

Rotvältaren  
#634077 Nu har jag avböjt Johans vänliga erbjudande på ett förhoppningsvis lika vänligt sätt. För jag behöver mer grejer än cylindern, behöver även kolv, packningar och vevhustätningarna, lika bra att byta dessa när man ändå river. Och absolut enklaste är ju om jag hittar en försäljare som har ett komplett kit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#634078
Rotvältaren skrev:Nu har jag avböjt Johans vänliga erbjudande på ett förhoppningsvis lika vänligt sätt. För jag behöver mer grejer än cylindern, behöver även kolv, packningar och vevhustätningarna, lika bra att byta dessa när man ändå river. Och absolut enklaste är ju om jag hittar en försäljare som har ett komplett kit.


Vad ska du ha till?
Hva 51-55?

Jag kan leta fram alla nummer åt dig om du vill.

Avatar Fallback

Re: Vad säger skylten?

Avslutat-02  
#634081 Kpl cylinder hva 55, 5036091-71.
Kpl packningssats förgasaren
5034821-01.

Kpl packningssats cylindern/vevhuset.
5017618-02.

Packboxarna 5052757-19 x2.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).