Traktorer och processorer

Start problem kinaman

8 inlägg 2077 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Start problem kinaman

kock55  
#633918 Efter ett jobbpass var det som om batteriet inte hade laddat under gång, fick lämna efter fika och köpte nytt batteri. Orkade två varv på starten, sen var det gör trögt igen. Och maskinen vill inte gå runt. Kan något ha fastnat. Vill ogärna börja riva innan jag fått lite klarhet från olika experter, det är förvisso en Jinma 254 3cyl med 2500 timmar alla olje och filter byten gjorda, ryker som fan ur vevhus ventilationen och drar olja men har fungerat ok.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Start problem kinaman

Avslutat-02  
#633919 Om den ryker från vevhusventilationen och drar olja så bör väl en kolvring eller ventil vara defekt, eller inte hänga med...

Du får alltså kompression ner i vevhuset, vilket gör att det ryker ur vevhusventilationen...

Kolla även på oljestickan så att det inte är diesel i oljan, för då är motor haveri nära....

Användarvisningsbild

Re: Start problem kinaman

kock55  
#633929 jo så är det troligen kolvring som fastnat men ingen diesel i oljan.
Men kan det göra att den inte går runt riktigt vid start försök

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem kinaman

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633930 Orkar du att vrida om motorn manuellt?
Går startmotorn sönder så kan den bli orkeslös fick byta på min, har du ett dekompressions reglage och om du använder det snurrar motorn lättare?
Jag brukade ge min Jinma en sup 2-taktsolja i tanken ibland men det var mest för spridarnas skull.

Avatar Fallback

Re: Start problem kinaman

Avslutat-02  
#633931 Nä. Eftersom du fick byta batteriet så skulle jag tro att antingen så "fältar" startmotorn eller så är kolen i generatorn paj.

För laddar gör den inte tydligen...

Själva motorn ska inte gå tungt.
Men el komponenterna runt kan ligga på, som t,ex startmotorn...
Ligger drevet på kransen och inte släpper så är det snabbt gjort att bränna startmotorn...

Avatar Fallback

Re: Start problem kinaman

tallen100  
#633933 Felande startmotor mest troligt..

Användarvisningsbild

Re: Start problem kinaman

kock55  
#633968 Ok har själv lutat åt starten, får kolla upp det i morgon.
Tack så länge alla människobarn! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Start problem kinaman

HannuRöj  
#633999 Om felet är inte startmotorn, är det helt möjligt att sliten dieselmotor tändar för tidigt för motorolja.
Brorsan hade en JD 3140 som blåste blårök. Den startade bra kallt, men orkade inte ens vrida varmt. Felet var slitna ventilpaknigarna (eller kolvringarna).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).