Motorsåg och handhållet

Okänd Husqvarna modell

55 inlägg 8627 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Avslutat-02  
#633682 Nej den har en mutter mitt på kåpan.
Och lite annat stuk på utseendet..

Men kunde ha varit... :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#633692
Mange skrev:Jag tror med det får att fila till den. Viktigt det blir rätt så båda hakarna tar jämnt.
Finns rätt många såna här starter runtom i landet o linhjul finns nog nya ännu.


Tack för alla inspel. Jag har nu slipat till bägge ytorna samtidigt med vinkelslip! Nu hugger den perfekt i varje drag (hjärtaemoji). Ni är grymma!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#633694
Mange skrev:Tror inte heller det fanns fällkudde/Nordfeller till 154.
Det behövs ett uttag till på cylindern då uppe vid stiftet. Kan va värt o kolla om där är det.
I Husqvarna var det 344FE/FG och 444FE/FG som var vanliga o kända.
Har nog inte sett nåt om en 154FG...

Har inga bidrag i denna fråga mer än två bilder. Jag ser inte att hålet leder till något...

   TS
Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Avslutat-02  
#633698 Kan man tänka sig att man gjort detta hålet för att släppa in mera kylande luft?....
Eller mer värme ut.....

Måste bli mera skräp och spån på insidan som ställer till det istället....

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633701 Nej. Ta en bild på cylindern uppifrån.
Kan vara ett pluggat hål eller nåt.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#633767
Mange skrev:Nej. Ta en bild på cylindern uppifrån.
Kan vara ett pluggat hål eller nåt.

Hej Mange,
Här kommer en bild ovanifrån. Man kan se tydligt att plasten är ordentligt nött i underkåpan vid hålet så något har nog suttit där. Och att man ser igenom ett av hålen ovanifrån. Morfars gamla såg så jag har ingen historik där ;-)
1585232459_img_0654.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Fredi  
#633806 Kan kåpan vara från nån såg som har dekompventil på det stället hålet är? Men är väl för lågt ner till det?

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633808 Den cylindern är inte med nordfeller.
Det kan va nåt annat kanske?

Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Hepo  
#633821 har för mig att pysventilen sitter på svärd sidan.

Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Avslutat-02  
#633822
Hepo skrev:har för mig att pysventilen sitter på svärd sidan.


Stämmer bra det..

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633847
vinterrojarn skrev:Kan man tänka sig att man gjort detta hålet för att släppa in mera kylande luft?....
Eller mer värme ut.....

Den sidan beböver vara tät för at få flöde på luft runt cylinder och den kylande effekt man strävar efter.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633848 Sånt här gillar jag. Detektivarbetet runt sågarna, att snoka runt dess historier och få en liten inblick i det liv de har eller kan ha haft. Jag försöker få reda på så mycket det går om mina sågar. De antecknas i min såg lista.
Tidigare ägare, inköpsställe, användningsområde om det går..

Det finns några udda såg här o var av olika anledningar.
Det görs inte hål utan anledning. Nån kan ha haft en idé om något. Är detta från den var ny kan det vara en såg som körts i testbänk och sen sålts billigt till nån.
Exempel: Jonsered lät sina testsåg gå till skogsskolor för att skruva på, Husqvarna gjorde samma. Jag har ett par såna här.

Teori ett. Kåpan kommer från en testsåg. Kåpan har använts på en annan såg till nåt av oss okänt syfte, temp mätningar kanske. Den har av nån ännu okänd anledning kommit på sågen. Sågen kan vara testsåg, eller inte.

Teori två: Cylinder, start kåpa, ventil, rör, allt som har med nordfeller utom kåpan är bytt till nytt utom toppkåpa.

ID skylt med serienummer saknas. Är hålen orörda har den aldrig haft heller. Såg som säljs från ÅTF har ALLTID plåten. Test såg hade oftast inte, då de togs från produktion innan plåt monterades.
Nya vevhus flyttas plåten över till och det missades ibland.

Så det finns mycket på sågen som är osäkert, Historien bakom sågen hur den inskaffades, kvitton etc kan berätta lite till.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Williamm  
#633889 Hej!
Jag tycker det skulle vara intressant med en bild från insidan av kåpan där hålet är, för då kan man ser om hålet är hemmagjort eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

totte  
#633965
Mange skrev:Teori två: Cylinder, start kåpa, ventil, rör, allt som har med nordfeller utom kåpan är bytt till nytt utom toppkåpa.


Nordfellersågarna har en centralskruv för att fästa kåpan inte flera separata som på den här. Den kåpan har förvisso ett urtag, men sitter längre fram och är större. Så det är definitivt inte en kåpa från vare sig 344 eller 444.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633969 Det är en helt annan kåpa, kortare, smalare och med en liten bula bak för det lite större filtret.
Jonsered använde sig av Nordfeller namnet och hade 452N tex. Fanns tillgänlig till 451E/EV och 70E (export såg) då utan annan modellbeteckning.

Nordfeller kit ska enligt sägen ha funnits till diverse sågar, men jag har inte sett det än. Varesig i litteratur eller i verkliga livet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).