Motorsåg och handhållet

Schleiferl, bandslip för sågkedjan med skruvdragare

17 inlägg 3119 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Schleiferl, bandslip för sågkedjan med skruvdragare

Williamm  
#633508 Jag hittade den här slipapparaten Schleiferl från Tyskland. Jag tycker den verkar intressant. Vad tycker ni?

Detta är en tråd som delats ur tråden om "Bilder på filning". Anledningen är som Williamm skriver att det är ett nytt intressant koncept för slipning av sågkedjor. Produkten heter Schleiferl och tillverkas av BaSt-Ing, ett företag beläget söder om Munchen i Tyskland. Man filar alltså sågkedjan med en bandslip och med skruvdragare som kraftkälla. Diametern på den främre drivrullen avgör vilken kedjetyp man ska slipa men det verkar även gå att slipa ex en 3/8 1,5/1,6 mm med den minsta rullen också. Fördelarna som tagits upp i tråden kan vara stensågade kedjor som snabbt kan slipas till skärpa och vågar man kan man ge sig på ryttarna när man ändå slipar.

Priset på Schleiferl verkar variera lite mellan olika webshoppar men verkar kunna köpas för ca 2.400 kr i vissa.




https://bast-ing.de/produktinfo-schleiferl/

Hälsningar williamm:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633514 Du lär få en hel del filar + mallar för de pengar som denna filapparat lät kosta...
Så lär dig fila för hand istället...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#633520 En sådan maskin är till för folk som inte kan fila.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#633523 Så ja, det är väl en bra grej för dem som inte kan eller vill lära sig från grunden att fila.

Vi andra som vill och kan, bör tycker jag lära ut så mycket vi bara kan om att fila för hand...

Även om mina handleder och händer inte tål mer än en kedja om dagen längre...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633530 Det tar lika mycket tid, lika många kedjor och kräver samma intresse och kunska att slipa.
Filning kan anpassas o ändras efter behov och önskemål bätrre och definitivt lättare med fil.
Slipa kan bli som nytt, filat mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#633535 Jag gillar att fila för hand. Jag var mest nyfiken på vinklarna då jag tyckte dom såg intessantta ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633647
williamm skrev:Hej!

Jag hittade den här slipapparaten från Tyskland. Jag tycker den verkar intressant. Vad tycker ni?

Hälsningar williamm:


Inte så dumt tänkt. Ser hur den far rundor i svärdet och om det var stabilare så, mja, kanske...
Den lämnar rätt mycket åt användaren att sköta.

Tanden är mejseltand och skadad rätt långt bak.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

svampbob  
#633652 Helt klart har det skett en väldig utveckling när det gäller sandpapper. När jag var ung var sandpapper ett papper med påklistrad sand där sanden satt fast väldigt dåligt och vek du papperet så lossnade sanden direkt. Otroligt att den slipduken håller då den vänder 180 grader med en radie på ett par mm.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JörgenO  
#633655
williamm skrev:Hej!

Jag hittade den här slipapparaten från Tyskland. Jag tycker den verkar intressant. Vad tycker ni?

Hälsningar williamm:


Det går fort att materialet i tanden minskar när han slipar. Det kanske inte finns nån tand kvar efter 3-4 slipningar? :roll:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

tallen100  
#633663 Nja det kräver en del träning att slipa precis som det krävs träning med filning, det kan gå snabbt att slipa sönder en kedja.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#633664
Mange skrev:Inte så dumt tänkt. Ser hur den far rundor i svärdet och om det var stabilare så, mja, kanske...
Den lämnar rätt mycket åt användaren att sköta.

Tanden är mejseltand och skadad rätt långt bak.

Håller med i att tanden var illa, och det behövs mycket
filning/sliping innan den blir bra, om den blir det alls.
Senn ska man ju vara bra duktig och stöd på handen
för att använda den så resultatet blir bra. Ville väl hellre
rekommendera en slipmaskin av bra kvalitet.
Men, om man använder sågen i dikeskantar eller i gamla hus med mycket spik och skit, så kan det ju vara en hjälp när man behöver snabbfix på skärpan mellan sten eller spikkapning. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Schleiferl, bandslip för sågkedjan med skruvdragare

Fredrik Reuter  
#638920 Hej,
Delade denna tråd så Schleiferl får en egen. Spännande med nytänk! 👍

Avatar Fallback

Re: Schleiferl, bandslip för sågkedjan med skruvdragare

bgl  
#638923 Verkar lite hafsigt när han inte ens spänner kedjan vid inspelning av en demofilm!

Användarvisningsbild

Re: Schleiferl, bandslip för sågkedjan med skruvdragare

JOCKEL  
#638973 Småball pryl faktiskt, den har säkert potential.
Sandpapper/slipdukar har blivit sinnessjukt mycket bättre på senare tid, håller med.

Jag är lite intresserad av slipvinkeln som förblir konstant/rak, det bör helt klart ha någon slags inverkan på hur länge eggen förblir vass tycker jag?

Användarvisningsbild

Re: Schleiferl, bandslip för sågkedjan med skruvdragare

dhaglund  
#639055 Den där prylen känns riktigt tysk. Välgjord och någolunda smart men en alltför komplicerad lösning på problemet. Sabbar man en kedja i skogen byter man kedja och jobbar vidare. Kedjan fixar man hemma med bänkslipen som ger exakta vinklar och inte slipar bort halva tanden på en sekund. Är kedjan bara lite slö fungerar en fil för några kronor förvånansvärt bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).