SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågar i gallring

102 inlägg 43582 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#633581 Verkar som en tröttsam design...
Har det något med AMV att göra?

Tänkte på vissa kapar mm som har en säkerhets knapp...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

anersimyra  
#633590
vinterrojarn skrev:Verkar som en tröttsam design...
Har det något med AMV att göra?

Tänkte på vissa kapar mm som har en säkerhets knapp...

Det förefaller att vara samma konstruktion som återfinns på både bensin och nät/batteridrivna häckklippare där man inte har behov av att ändra greppet och blir då avgörande för att välja bort en såg med den konstruktionen.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Avslutat-02  
#633594 Är synd att man väljer en sådan lösning..

Undrar hur de tänkte då?...

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633619 Hur kom det sig att ni valde .325 13" till 535ixp? Körde ni samma i det tidigare testet?

När det ligger runt nollan, så hann jag inte såga upp tre bli200 mer än en dag. Brosslar mer, och är annars inte så snabb antar jag. Skönt med tyst och lättstartad och mindre service.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633627 Batteriåtgången beror ju helt och hållet på hur mycket man gasar. Olika personer gasar olika mycket.

Angående kedjan på 535 iXP, körde ni verkligen 0.325 1,3 mm, som är avsedd för 40-60 kubiks sågar och filas med 4,8 mm fil? Alltså H33-kedjan
https://www.husqvarna.com/se/r servdelar-tillbehor/x-cut/

Husqvarnas nya batterisågar ska ju levereras med 0.325 mini, som har 1,1 mm drivlänksbredd och filas med 4,0 mm fil. SP21G https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 593914146/

Edit: Laggt till länkar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 26 mar 2020, 08:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633644 Inte helt lätt det här med sågtest...
Ju fler som görs, ju klarare blir det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

HannuRöj  
#633665 :oops: dum fråga kanske, men
Finns det ingen frikoppling mellan motor och drev?
Ser ut att tar inte ens en halv sekund att kedjan stannar om man släpper knoppen. Är liksom batteriborrmaskin.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633668
HannuRöj skrev::oops: dum fråga kanske, men
Finns det ingen frikoppling mellan motor och drev?


Nix ingen koppling. Drevet sitter direkt på elmotorns axel (ev med någn reduceringssväxel). Finns inget bromsband heller, utan stoppas med hjälp av motorn (och något slags mekanisk spärr tycker jag mig märka, skall inte svära på det dock).

Ovanstående gäller HVA 535ixp.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

HannuRöj  
#633670 Ok. Måste kvista alltså lite olika sätt än bensinare.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633681
HannuRöj skrev:Ok. Måste kvista alltså lite olika sätt än bensinare.


Hmm, har jag inte märkt? Kanske jag sveper mindre och tar fler kvistar för sig. Eller vad tänker du på?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

HannuRöj  
#633704 Ja, att pumpa inte gas som vanligt med tvåtaktare.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Prickskytt  
#633707 Nu har jag inte åldern inne för att komma ihåg men vad man har hört av lite äldre gubbar så var det väl samma diskussion när motorsågen kom. Det var väl inte självklart att den var helt överlägsen handsågarna.... Det hade väl att göra med att de första motorsågarna inte såg ut och hade funktion av en tex Stihl MS 201(sorry Husqvarna nördar). Ganska säker på att utvecklingen kommer att driva elsågen framåt med stormfart, om 30år diskuterar vi nog glada minnen med ungdomarna på detta forum om hur det var på den tiden man tankade bensin i motorsågen, många av oss kommet även då att hävda att det var bättre förr. För min egen del som bara hugger ved och tycker att ett par timmar åt gången passar min kondition utmärkt skulle nog kunna uppskatta en av dagens elsågar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

anersimyra  
#633782 Jaha, då är det kanske dags att skaffa en batteriröjsåg. Det ekprojekt där jag för närvarande deltar i stoppas f.r.o.m 1/4 enligt fågeldirektivet, dock har det hintats om att röjning med batterisåg får förekomma under stopptiden.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633785 Något som vore intressant att få med i framtida tester av batteri- kedjesågar och röjsågar är Makitas maskiner som finns med 2x18volt = 36 volt. Såg i deras senaste reklamblad att det fanns en version med 24 m/s, fast den verkade vara en arboristversion.
Det som är grejen med Makita att var och varannan har deras 18-voltsbatterier liggande och således bara behöver köpa bara maskiner. Och att de håller rimliga priser på maskiner och batterier. Deras tillverkning är nog väldigt stor jämfört med t.ex Husqvarna och Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633803
Prickskytt skrev:Nu har jag inte åldern inne för att komma ihåg men vad man har hört av lite äldre gubbar så var det väl samma diskussion när motorsågen kom. Det var väl inte självklart att den var helt överlägsen handsågarna.... Det hade väl att göra med att de första motorsågarna inte såg ut och hade funktion av en tex Stihl MS 201(sorry Husqvarna nördar). Ganska säker på att utvecklingen kommer att driva elsågen framåt med stormfart, om 30år diskuterar vi nog glada minnen med ungdomarna på detta forum om hur det var på den tiden man tankade bensin i motorsågen, många av oss kommet även då att hävda att det var bättre förr. För min egen del som bara hugger ved och tycker att ett par timmar åt gången passar min kondition utmärkt skulle nog kunna uppskatta en av dagens elsågar.

Det tog ca 50 år innan sågen blev bättre än svansen. Elsåg var med i starten en 20-30 år. Det är bara ett tital år sen de sista envisa la svansarna åt sidan.
Möjligt batteritekniken utveckas, men det är långt kvar. 30 år, ja kanske..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).