Traktorer och processorer

Hjälp med val av traktor

30 inlägg 7927 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med val av traktor

MatheusDev  
#633573 Hej
Är ny på forumet ber därför om ursäkt om tråden är felplacerad. Jag sköter en skog på ca 50ha. Jag har fått i uppgift av markägaren att sköta allt från slutavverkning till enklare gallring och fått en budget på 300k. Vilka maskiner ska jag köpa för att kunna avverka men samt laga stigar och grusvägar. Jag har varit inne och kollat på lite mindre traktorer samt olika redskap till den även en liten timmervagn. Jag behöver något som inte kör fast när jag kör i skogen och den ska kunna dra tunga laster. Hittills har jag kollat på en valmet 405 4wd men har ingen erfarenhet när det kommer till traktorer så vet inte om det finns något bättre på marknaden.
Vad är det jag behöver?

Mvh Matheus



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

Gustav18  
#633588 Hej!
Är själv ny medlem, men kul att vi båda hittat hit.

Har dessvärre ingen erfarenhet inom ämnet, då jag enbart har ca 5hk, har en fyrhjuling som är mer än tillräcklig för mina ändamål.

Minns att min morfar hade en liknande setup som du vill satsa på. Kan ta och kolla med honom. Måste ju finnas någon som kan hjälpa dig 🙂

All lycka!
/Gustav

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633589 Hej o välkommen hit!
De är väl en ok traktor så men 505/605 har en betydligt bättre hytt som går att få runt stolen i och sitta bra i.
Sen vad du har för tanke om vagn hänger väl lite på hur terrängen ser ut, backigt, blött, ojämnt?
Med driven vagn med så kommer man väldigt långt innan de tar stopp i naturen fast då tar budget mer stryk 😉

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

Gustav18  
#633593 intressanta synpunkter, hur är tanken att fördela budgeten? Vet att Kellfri har vagnar, hur är kvalitén på dessa? Har du tittat något på begagnade vagnar redan?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

Bert1  
#633595 Najnajnaj inte Kellfri

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av traktor

Avslutat-02  
#633596
Gustav18 skrev:intressanta synpunkter, hur är tanken att fördela budgeten? Vet att Kellfri har vagnar, hur är kvalitén på dessa? Har du tittat något på begagnade vagnar redan?


Både kellfri och bonnet är ett nej om man ska ha saker som håller och inte ska lagas bara du tittar på dem..
Jag sålde bonnet på mitt förra jobb...
Aldrig mer....

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av traktor

axwell  
#633597
Bert1 skrev:Najnajnaj inte Kellfri


Ha ha, en till på det ! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

Gustav18  
#633599 Anade nästan detta.
Vad föreslår ni istället för märke? 🙂

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

MatheusDev  
#633604
gnisten83 skrev:Hej o välkommen hit!
De är väl en ok traktor så men 505/605 har en betydligt bättre hytt som går att få runt stolen i och sitta bra i.
Sen vad du har för tanke om vagn hänger väl lite på hur terrängen ser ut, backigt, blött, ojämnt?
Med driven vagn med så kommer man väldigt långt innan de tar stopp i naturen fast då tar budget mer stryk 😉


Terrängen varierar från backar och större stenar samt även rätt mycket blötmarker. Vad är det jag ska kolla på då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633608
MatheusDev skrev:
gnisten83 skrev:Hej o välkommen hit!
De är väl en ok traktor så men 505/605 har en betydligt bättre hytt som går att få runt stolen i och sitta bra i.
Sen vad du har för tanke om vagn hänger väl lite på hur terrängen ser ut, backigt, blött, ojämnt?
Med driven vagn med så kommer man väldigt långt innan de tar stopp i naturen fast då tar budget mer stryk 😉


Terrängen varierar från backar och större stenar samt även rätt mycket blötmarker. Vad är det jag ska kolla på då?

Att de inte är smala däck, tex på en 605 att de inte sitter 13.6-38 bak utan 16,9-34 eller 18,4-34 istället.
Och minst 400 brett på vagnen, och hittar du en vagn med 22,5” fälg så däcket blir uppåt 1m i diameter så rullar den lättare i skogen över ojämnheter

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

Vardon  
#633611 Jag har en valmet 405 och skulle säga upp mot 605,705 för hyttens skull. Det är ändå ungefär samma pris. Kolla på något begagnat typ kesla, patu, moheda, mowi etc, farma inte så jävla noga på vagn och det går att byta. Minst 5,2 m kran skulle jag säga för att inte få problem vid avlägg. Men samtidigt kanske kunna hålla budget det är trevligare med längre kran men priset ökar med

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633624
1585158206_td5.jpg

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/88556826
Torpartraktor New Holland TD5.65 med lastare 361 250 kr(289 000 kr ex. moms)
Fakta
Modellår
2015
Tillverkad
2015
Beskrivning
2015, 3cyl turbo 68hk,331tim,nyservad,separat fram/back vid ratten,3grupper+4växlar,passagerarsäte med bälte,framskärmar,två dubbelvuttag,hitchkrok+jordbruksdrag,däck michelin bak,16,9x30 fram 11,2x24,lastare vreten f12b men 3dje funktion & trima/sms fäste
svensksåld traktor i toppskick med en brukare,
transport & finans/leasing kan ordnas om så önskas
anträffbar alla dagar 09.00-21.00 vänligen boka tid för visning


Här har du ett exempel på en betydligt modernare manick än de tidigare nämnda
och den klarar din 300K gräns precis.
Det finns några New Holland TL90 till vettiga priser åxå på Blocket, det är fina traktorer
med rejäl hytt och allmänt bra på det mesta.
På sin tid de mest köpta traktorerna i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av traktor

ulfgustav  
#633630 Jag tycker faktiskt att de flesta som svarat dig börjat i fel ända. Det viktigaste innan man börjar investera är ju att veta var och hur skall maskinen maskinerna användas, hur ser skiftet/skiftena ut markförhållanden mm mm. Dessutom måste man ju ha en insikt i hur skogen ser ut, nu och över tid, finns det skogsbruksplan t.ex den kan ge hänvisning. När dessa punkter är genomgångna, ja då har du underlag för att avgöra vilka maskiner som kan behövas

Avatar Fallback

Re: Hjälp med val av traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633631 https://www.blocket.se/vi/89876459.htm
Detta ekipage drar över lite grand men i den ingår en driven vagn med

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med val av traktor

Vardon  
#633633
Slurfi skrev:
1585158206_td5.jpg

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/88556826
Torpartraktor New Holland TD5.65 med lastare 361 250 kr(289 000 kr ex. moms)
Fakta
Modellår
2015
Tillverkad
2015
Beskrivning
2015, 3cyl turbo 68hk,331tim,nyservad,separat fram/back vid ratten,3grupper+4växlar,passagerarsäte med bälte,framskärmar,två dubbelvuttag,hitchkrok+jordbruksdrag,däck michelin bak,16,9x30 fram 11,2x24,lastare vreten f12b men 3dje funktion & trima/sms fäste
svensksåld traktor i toppskick med en brukare,
transport & finans/leasing kan ordnas om så önskas
anträffbar alla dagar 09.00-21.00 vänligen boka tid för visning


Här har du ett exempel på en betydligt modernare manick än de tidigare nämnda
och den klarar din 300K gräns precis.
Det finns några New Holland TL90 till vettiga priser åxå på Blocket, det är fina traktorer
med rejäl hytt och allmänt bra på det mesta.
På sin tid de mest köpta traktorerna i Sverige.


Blir 11000 över till vagn och annan utrustning om nu inte budgeten var 300k per pryl. Dock har jag varit där och tittat på traktor och skulle lätt köpa osedd därifrån.

Sök blocket och få en känsla av vad du vill ha kan du få tag på traktor och vagn som gått tillsmmns är mycket vunnet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).