Öppna kategorin

Tåndemålas svampodlings tråd.

36 inlägg 12240 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633033 Tänkte dela med mig om ett odlings försök med att ympa in svampmycel i trästockar.

Mycelet hittade jag på www.svamphuset.se hemsida någon gång i vintras och tänkte att det är en bra present till frugan.

Vi snackade runt lite vad vi skulle ha och när vi av en tillfällighet såg att de sålde på bomässan i jkpg så handlade jag det vi ville ha.

Det blev ett svamphus med ostronskivling och mycel från kungsmussling, igelkottssvamp och Shitake blev inköpt.

Sedan var det bara att läsa på om vilka träd som passa för vilken svamp.
Det visade sig att ek var bäst för Shiitake och igelkottssvamp medan Ask var bäst för kungsmusslingen.
Lyckligtvis hade några askar blåst ner på trädgården och ek har jag gått om. Så det var bara att klippa en ek.
Jag högg upp träden i stockar på mellan 70-130 cm och köpte några borrar som var lämpliga att borra i färskt virke.

Sedan var det bara att borra och först borrade jag 18 mm hål ca 50 mm djupa och i dessa sedan med 8 mm så djupt det gick utan att bränna borren.

Under tiden smälte jag bivax i ett vattenbad och började med en avsågad spruta ympa mycelet in i stockarna. Hålen förseglades sedan med smält bivax.

Nu får stockarna stå i mjölkrum/slaktrummet i väntan på varmare väder. Sedan ska stockarna ut i skogen så får vi se.


Senast redigerad av Tåndemåla sön 22 mar 2020, 16:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#633038 Ska bli mycket intressant att följa detta.

Avatar Fallback

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

80-90  
#633072 Häftigt 👍👍

Avatar Fallback

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

tallen100  
#633074 Intressant, tror mandelmanns visade något om svampodling i stock i något avsnitt i senaste säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Seb macahan  
#633081 Intressant. Ska bli kul o se hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

totte  
#633131 Spännande :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Kse  
#633133 Spännande att se hur det funkar.
Shiitake har man med framgång odlat långt nere i Kirunagruvan i många år men nu är det projektet nedlagt.
Du får kanske bli ny leverantör.

https://www.landlantbruk.se/lantbruk/sv ... an-stangs/

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

fendt311  
#633155 Det här hade jag missat. Men vad intressant det här kommer att bli. Mina bästa vänner på andra sidan byn. Är sådana svamp nördar. Beror väl på att frun är utbildad svampkonsult. Ska visa det här projekten för dom. Ska tillägga att dom har en ek på tomten. Stor för att vara i Västerbottens inland.

Avatar Fallback

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

FredrikB  
#633355 Skriver för att följa.

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Torbjörn Johnsen  
#633356 Finns det ingen bra matsvamp som kan växa på torra eller halvruttna granar? Det skulle ju vara en bra tröst för alla barkborredrabbade.

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633391
Torbjörn Johnsen skrev:Finns det ingen bra matsvamp som kan växa på torra eller halvruttna granar? Det skulle ju vara en bra tröst för alla barkborredrabbade.

Hela idén är att det är just den svampen som man ympar in som ska ta över. Men de fanns några stycken som kunde ha gran som substrat. Men det måste vara färskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#633501 Går det lika bra med vinteravverkat som sommar?

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633515
Brozzlaren skrev:Går det lika bra med vinteravverkat som sommar?

Ja det går bra med vilket som. Det kravet som är att det inte är barkskador så maskin avverkat går bort kvist okej även om jag sett de som vakar alla ytor med öppet trä. Och att det är fritt från röta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Machman  
#636743 Jag och frugan ympade in shitake och ostronskivling i 1m björkstockar i våras. Än så länge har det inte hänt något men väntar med spänning. Lär visa sig om det blir någon skörd i sommar. 🙏

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642064 Idag var nästa steg i svampodlingen. Det blev en riktigt stolt pappa när Moa sa att hon kan köra upp vimek efter mig så jag inte behövde gå dubbelt. En riktig present så här dagen till ära att båda barnen ville hjälpa till!😍💕 Nu står det 7 stockar preparerade och redo för ett liv i en halv fuktig skog.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).