Skogsekonomi

Redovisning!

12 inlägg 3124 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Redovisning!

Norrland 44  
#633368 Hej!
Har precis låtit ett bolag göra en gallring på ca 20 hektar!
Fick nu redovisningen men tycker att den är ganska så ofullständig.....
Vill ju se alla fakturor från olika entreprenörer tex skotare, skördare, röjfirma osv..... dvs alla utgifter för att kunna stämma av dem med intäkterna! Är detta något man kan kräva att få ut från skogsbolaget?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Redovisning!

Avslutat-02  
#633369 Du har alltid rätt att se underlagen till slutfakturan.
Det är bara att begära ut.

Möjligt att de segar eller försvårar för att inte vilja visa påslag men du har ändå rätt att se underlagen.

Så är det i de flesta affärer, men admin är dock väldigt dålig i många affärer/firmor.
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 24 mar 2020, 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Redovisning!

Torbjörn Johnsen  
#633370 Hur ser dit avtal ut med virkesköparen? Har du t ex fått fasta priser (kr per m3fub) på avverkning? I så fall så spelar det ju inte så stor roll hur entreprenörernas fakturor ser ut. Men har du inte fasta priser utan virkesköparen debiterar för faktiska kostnader så tycker jag att man kräva att de även då redovisar sina underlag inkl entreprenörsfakturor.

Allt sådant här, om hur avverkningsuppdrag ska redovisas, är det bra att ta med redan när man gör affären och skriver kontrakt. Men det kan vara svårt att veta exakt vad man bör/kan kräva. Bra fråga att diskutera här på Skogsforum Norrland 44 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Redovisning!

Norrland 44  
#633374 Dom debiterar för fasta kostnader, frågade om jag kunde få ut samtliga fakturor men det ville han inte.... funderar om jag ska ringa huvudkontoret och fråga dem....

   TS
Avatar Fallback

Re: Redovisning!

Avslutat-02  
#633375 Ring till ekonomi avdelningen istället.
Men frågan är ju varför de inte vill ha transparens i affären...

Användarvisningsbild

Re: Redovisning!

Norrland 44  
#633383 Men har ekonomi avd alla fakturor? Är ju skoginspektorn som sammanställt allt......

   TS
Avatar Fallback

Re: Redovisning!

Avslutat-02  
#633390 Allt ska in till ekonomi avdelningen, det är de som betalar för entreprenör fakturor mm.
Det virkesköparen gör är att sammanställer och redovisar vart eller från vart pengarna ska gå.

Sedan godkänner ekonomi avdelningen resten tillsammans med produktionsledaren.

Användarvisningsbild

Re: Redovisning!

Norrland 44  
#633392 Okej! Tack för all hjälp:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redovisning!

Norrland 44  
#633404 Ringde till ekonomi men hon kunde tyvärr inte hjälpa mig då hon bara betalar fakturorna och inte vet vilka fakturor som hör till just mitt gallringsuppdrag:(

   TS
Avatar Fallback

Re: Redovisning!

Avslutat-02  
#633417 Ring till produktionsledaren..

Användarvisningsbild

Re: Redovisning!

Contårta  
#633456
vinterrojarn skrev:Allt ska in till ekonomi avdelningen, det är de som betalar för entreprenör fakturor mm.
Det virkesköparen gör är att sammanställer och redovisar vart eller från vart pengarna ska gå.

Sedan godkänner ekonomi avdelningen resten tillsammans med produktionsledaren.


Nja, ekonomiavdelningen har oftast ingen fullständig koll på enskilda uppdrag. De kan oftast se sammanställningar.

Produktionsledaren gör en bortsättning enligt den mall företaget har - dvs. vad entreprenören får betalt. Entreprenören kan inte fakturera mer än vad produktionsledaren kalkylerat fram. Sedan kan olika entreprenörer ha lite skillnad i avtalen men det gör inte så stor skillnad.

Var uppdraget självkostnad/uppdrag, fast drivningskostnad eller fast netto per kubik?

På fast drivningskostnad eller netto per kubik har företaget ingen som helst vinning i att redovisa siffrorna för dig. Om det är självkostnad så kan det för transparensens och er relations skull vara bra att redovisa.

Användarvisningsbild

Re: Redovisning!

Contårta  
#633457
vinterrojarn skrev:Ring till produktionsledaren..


Precis, det är denna som gjort bortsättningen men denne lämnar i normalfallet inte ut några uppgifter utan att kontakta berörd inspektor/köpare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).