Öppna kategorin

Uppfinning...den som vill får den.

8 inlägg 5323 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppfinning...den som vill får den.

Avslutat-02  
#633360 Jag har tänkt på detta med pensionen...

Vi som är runt 30 och uppåt ser ju hur samhället är, det är en ständig prövning ända fram till döden brukar jag säga.

Men igår såg jag min frus mormor gå med rullator och försöka styra en kundvagn..

Min tanke som jag fick var detta..

En dockningsstation emellan rullatorn och vagnen, med en styrenhet som gör att man kan styra vagnen med hjälp av dockningsstationen.

Min tanke var att använda sig av en typ av styrbroms... Man placerar en bromsenhet vid framhjulen som hjälper till att styra när man klämmer in handtagen.

Visst det skulle säkert kosta lite grann per vagn, men alla blir vi äldre och om detta skulle underlätta vardagen för oss alla så tror jag att samhället i stort har nytta av detta...

Se bara alla singel mammor som har säg 2 ungar som man ska hålla på med under handling, detta kan även hjälpa dessa individer.


Så den som vill spinna vidare, varsågod.
Idén är gratis och jag fortsätter tänka..

Skriv gärna om vad ni tror.... :-bd


Senast redigerad av Avslutat-02 tis 24 mar 2020, 11:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Uppfinning...den som vill får den.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633362 Eller också så kan din fru hjälpa sin mormor att handla.

Avatar Fallback

Re: Uppfinning...den som vill får den.

Avslutat-02  
#633366 Tack för den nedslagningen...

Nu var det jag som var med och hjälpte henne att handla, men fick dock inte köra vagnen åt henne...envis tant... :mrgreen: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppfinning...den som vill får den.

axwell  
#633381 Den där uppfinningen borde redan finnas.
Till rullstolar, har nästan alla större handlare specialkundvagnar som kopplas ihop med rullstolen.

Å andra sidan brukar ute-rollatorer(Karl-Oskar) ha krokar för att hänga medföljande korg.
Sitsen brukar kunna kompletteras med en bricka för en korg till.

En bra idé annars om det inte finns redan. :-bd

Avatar Fallback

Re: Uppfinning...den som vill får den.

80-90  
#633382 Det finns olika lösningar till alla rullatorer . Korgar som e både större å mindre

Användarvisningsbild

Re: Uppfinning...den som vill får den.

Tonyfrånurskogen  
#633385 Styrbromsa bör man nog göra som på en traktor.. på bakhjulen. Annars är det nog en god idé, kanske ännu lättare att bygga en rullator med styrbroms så vänster broms går på vänster bakhjul och vice versa på rollatorn. Sen kan ju problemet vara att äldre har sämre förmåga att bromsa med ena handen och kommer därför bara gå runt i cirklar åt ett håll..

Avatar Fallback

Re: Uppfinning...den som vill får den.

Avslutat-02  
#633386
axwell skrev:Den där uppfinningen borde redan finnas.
Till rullstolar, har nästan alla större handlare specialkundvagnar som kopplas ihop med rullstolen.

Å andra sidan brukar ute-rollatorer(Karl-Oskar) ha krokar för att hänga medföljande korg.
Sitsen brukar kunna kompletteras med en bricka för en korg till.

En bra idé annars om det inte finns redan. :-bd


Intressant,, det finns dock inte här...

Detta var mer än tanke om att ALLA rullatorer skulle vara kompatibla...
Så korgar kan gå men är för små för de som ska handla mycket.

Men visst fick jag igång er igen... :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppfinning...den som vill får den.

Avslutat-02  
#633387
Tonyfrånurskogen skrev:Styrbromsa bör man nog göra som på en traktor.. på bakhjulen. Annars är det nog en god idé, kanske ännu lättare att bygga en rullator med styrbroms så vänster broms går på vänster bakhjul och vice versa på rollatorn. Sen kan ju problemet vara att äldre har sämre förmåga att bromsa med ena handen och kommer därför bara gå runt i cirklar åt ett håll..



=)) Det vore ju en syn.... :shock:
10 pensionärer som bara gör cirklar...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).