ons 15 jul 2009, 01:10#63095
Hej!
Om jag tolkar denna rätt:
http://www1.elmia.se/X_wood/classic/pdf ... cessor.pdfså har du en Linde BPR 105-pump till framdrivningen, dvs en vanlig konstanttryckspump (inte en typisk hydrostatpump).
Har du haft loss pumpen eller är det bara åkmotorn som varit loss?
Min gamla Valmet 901 har en likadan pump till kran/aggregat. Styrtrycket till pumpen tas genom en liten jädra strypning i ett av ventilblocken. I den strypningen kan det lätt fastna skräp om man har haft loss slangar nära pumpen.
Regleringen av pumpens tryck fungerar så att olja matas genom den lilla strypningen till en separat oljekanal i ventilblocken.
När alla ventiler är opåverkade så rinner styrtrycks-oljan rakt igenom alla ventilblock och ner i oljetanken efter sista ventilen, styrtrycket till pumpen blir då nära noll, dvs. pumpen går på tomgångstryck.
När man påverkar en ventil så stryps flödet och styrtrycket till pumpen stiger, pumpen går då upp på inställt konstanttryck.
Det måste finnas ett visst tomgångstryck för att detta ska fungera, annars hade det inte funnits nåt oljetryck för att mata olja genom strypningen när pumpen är i tomgångsläge.
Tomgångstrycket ställs in på en regulator på själva pumpen.
Skit i den där minimala strypningen gör att det inte kommer fram nån styrstycksolja, så pumpen går på tomgångstryck hela tiden (ca 40 bar).
På min 901:a finns även en separat ventil på styrtrycksslangen till pumpen. På denna ställer man in arbetstrycket. Min har två trycknivåer som väljs elektriskt beroende på vilken funktion man använder.
Om du har en tryckmätare är det en bra idé att koppla in denna till pumpen och se om det finns något tryck.
Jag reserverar mig för att det kan fungera annorlunda på din maskin
Min har en annan typ av pump till hydrostaten, så det är troligen vissa skillnader
Valmet 901