Logistik, Transport

Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

29 inlägg 10203 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

röjar kalle  
#633139 Instämmer med föregående talare.Din så kallade advokat är jag nog benägen att jämn föra med så kallade kafe' jurister som finns på alla matställen.Så nu var den nattsömnen förstörd men det var så lite så. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633140 Förhandling funkar bäst om man inte har helt orimliga krav. Begär du 30.000:-, misstänker jag starkt att du inte får en krona mer än 13:-/m2 eller vad nu normen är.

Men visst, chansa och det kan gå hem.

Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Avslutat-02  
#633145
röjar kalle skrev:Instämmer med föregående talare.Din så kallade advokat är jag nog benägen att jämn föra med så kallade kafe' jurister som finns på alla matställen.Så nu var den nattsömnen förstörd men det var så lite så. :wink:


En av landets välkända advokater...K.G.M.
Har försvarat många personer i rätten under sina många många år som advokat.

Han, jag och en viss chefsåklagare åt lunch för 5 år sedan och diskuterade mitt åtal..
Behåll du dina brännvinsadvokater, jag hänvisar till den riktiga stammen.
Din sömn är ditt problem, min sömn är som vanligt, alltid god.

Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Avslutat-02  
#633146
Mangan skrev:Förhandling funkar bäst om man inte har helt orimliga krav. Begär du 30.000:-, misstänker jag starkt att du inte får en krona mer än 13:-/m2 eller vad nu normen är.

Men visst, chansa och det kan gå hem.


Vad är det värsta som kan hända?
Får du hälften eller lite lägre, så har du iallafall försökt att få rättvisa.

Användarvisningsbild

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

fendt311  
#633147
Mangan skrev:Förhandling funkar bäst om man inte har helt orimliga krav. Begär du 30.000:-, misstänker jag starkt att du inte får en krona mer än 13:-/m2 eller vad nu normen är.

Men visst, chansa och det kan gå hem.

Lycka till! Som vi med förståndet kvar säger.

Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

röjar kalle  
#633148 Ja du vinterröjarn du är bara för mycket nu är jag inte någon beteendevetare utan skogshuggare men du har nog definitivt Nfäd. 😀

Användarvisningsbild

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

fendt311  
#633150
vinterrojarn skrev:
Mangan skrev:Förhandling funkar bäst om man inte har helt orimliga krav. Begär du 30.000:-, misstänker jag starkt att du inte får en krona mer än 13:-/m2 eller vad nu normen är.

Men visst, chansa och det kan gå hem.


Vad är det värsta som kan hända?
Får du hälften eller lite lägre, så har du iallafall försökt att få rättvisa.


Att dom bestrider skadeståndet. Att det går till kronofogden. Att det går till åklagare. Att det går till tingsrätten. Att du förlorar. Att du får betala rättegångskostnader, advokat arvoden ( även för dina advokat kostnader). Minus den själiga ersättningen.

Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Avslutat-02  
#633151 Ja ja anse ni att fel i skallen jag har, det säger lika mycket om er som om mig.

Men gnäll då inte när man kör över er som jag kunnat läsa i andra trådar på forumet..
Mig har ingen lyckats köra över ännu..
Den saken kommer nog, men inte ännu.
Och inte gnäller jag heller.
Jag vill då ha rättvisa och rättigheter, att den som gjort fel följer sina skyldigheter och gör rätt för sig, det får då jag göra om jag ställer till det.

Roligt att jag kan roa er, eller åtminstone få er att lyfta ett ögonbryn, då har ni iallafall inte somnat in så hårt...

Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Avslutat-02  
#633152
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:
Mangan skrev:Förhandling funkar bäst om man inte har helt orimliga krav. Begär du 30.000:-, misstänker jag starkt att du inte får en krona mer än 13:-/m2 eller vad nu normen är.

Men visst, chansa och det kan gå hem.


Vad är det värsta som kan hända?
Får du hälften eller lite lägre, så har du iallafall försökt att få rättvisa.


Att dom bestrider skadeståndet. Att det går till kronofogden. Att det går till åklagare. Att det går till tingsrätten. Att du förlorar. Att du får betala rättegångskostnader, advokat arvoden ( även för dina advokat kostnader). Minus den själiga ersättningen.


Kan du bara bevisa att de orsakat skadorna så är den biten väldigt liten.
Visst allt kan hända, men den biten är väldigt liten.
Blir snarare åtal ogillas än en totalt friande dom.

Användarvisningsbild

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

fendt311  
#633153 VI PRATAR OM ERSÄTTNINGAR. DET ÄR REDAN BEVISAT ATT DOM ORSAKAT SKADORNA. DET ÄR JU DU SOM ÅTALAR VEDERBÖRANDES MED ERSÄTTNINGSKRAV. DÅ ÄR DET JU DITT ERSÄTTNINGSKRAV SOM OGILLAS. DOM FÅR INGEN FRIANDE DOM. DOM FÅR ERSÄTTA DIG MED ERSÄTTNING FÖR GÄLLANDE PRAXIS. I GÄLLANDE DOM ENLIGT ANDRA PREJUDIKAT.
Googla

Avatar Fallback

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Avslutat-02  
#633163
fendt311 skrev:VI PRATAR OM ERSÄTTNINGAR. DET ÄR REDAN BEVISAT ATT DOM ORSAKAT SKADORNA. DET ÄR JU DU SOM ÅTALAR VEDERBÖRANDES MED ERSÄTTNINGSKRAV. DÅ ÄR DET JU DITT ERSÄTTNINGSKRAV SOM OGILLAS. DOM FÅR INGEN FRIANDE DOM. DOM FÅR ERSÄTTA DIG MED ERSÄTTNING FÖR GÄLLANDE PRAXIS. I GÄLLANDE DOM ENLIGT ANDRA PREJUDIKAT.
Googla


Jag stämmer, inte åtalar.

Blev iallafall lättläst med stor text.
:lol:
Har aldrig behövt gått till tinget med något krav, för de vet att de gjort fel och att det är billigare att betala direkt.
Är aldrig fel att ställa ett rejält krav på ersättning, för det är ändå din mark och ägodel. Vidare så finns ju skadegörelse brott som man har gjort sig skyldig till, böter eller fängelse, om man agerat åt annan part.
Så det stannar inte med ersättning bara, utan om man vill så kan man driva frågan hårt.
De flesta har dessutom rätthjälp i sin försäkring, då är det lugnare om man får till ett åtal genom åklagare, gäller ej vid stämning.

Egenmäktigt förfarande, olaga intrång, skadegörelse/ åverkan plus ersättning enligt normal taxa.

Användarvisningsbild

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Martin_Gustaf  
#633315 Blev ju intressanta diskussioner detta! :) Jag får återkomma med vad resultatet blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

fendt311  
#633319 Hoppas du får en skälig ersättning. Stå på dig som vinterrojarn säger. Men tänk på att vara relevant i ersättningen du kräver. Är du bara nöjd själv så är det bra. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Skador på skog efter nedtagning av teleledningar

Martin_Gustaf  
#645047 Här kommer en uppdatering. 2 000 kr blev ersättningen, vilket känns helt rimligt utifrån skadorna. Tack för värdefull input. :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).