Massaved

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

107 inlägg 41872 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

550  
#633114
Vedproducent skrev:Jag som hugger fallande längder är lite putt för att jag får så dåligt betalt för sekunda. Nu har jag huggt mestadels gallring där nästan all massaved är frisk och så slänger jag med lite rotbitar av vindfällen samtidigt. Då får jag bara ha 5 procents röta. Nu riskerar jag i och med att göra det smidigt att lägga allt i samma travar att få 20 kr mindre betalt än jag skulle huggit allt i 3 metersbitar. Så hur det än vrids och vänds på detta så blir det orättvist för någon. Är väl så det ser ut för dom flesta i dag. Barkborre, vindfälle och så kanske lite gallring. Så med systemet i dag passar nog 3 meters den självverksamma bäst prismässigt. Men jag vill köra fallande för smidigare huggning och utkörning ur skogen. Gäller att blanda ordentligt så man precis klarar röta 5 procent.


Det är väl ganska bra betalt för energivedsbitarna du har lagt i? Vad jag menar är att de hade vrakats innan prima/sekunda-systemet.

Hugger inte du med P25 förresten? Då är det ju lättare att hugga fallande när man slipper brosslingen i gallring.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#633116
550 skrev:
Vedproducent skrev:Jag som hugger fallande längder är lite putt för att jag får så dåligt betalt för sekunda. Nu har jag huggt mestadels gallring där nästan all massaved är frisk och så slänger jag med lite rotbitar av vindfällen samtidigt. Då får jag bara ha 5 procents röta. Nu riskerar jag i och med att göra det smidigt att lägga allt i samma travar att få 20 kr mindre betalt än jag skulle huggit allt i 3 metersbitar. Så hur det än vrids och vänds på detta så blir det orättvist för någon. Är väl så det ser ut för dom flesta i dag. Barkborre, vindfälle och så kanske lite gallring. Så med systemet i dag passar nog 3 meters den självverksamma bäst prismässigt. Men jag vill köra fallande för smidigare huggning och utkörning ur skogen. Gäller att blanda ordentligt så man precis klarar röta 5 procent.


Det är väl ganska bra betalt för energivedsbitarna du har lagt i? Vad jag menar är att de hade vrakats innan prima/sekunda-systemet.

Hugger inte du med P25 förresten? Då är det ju lättare att hugga fallande när man slipper brosslingen i gallring.
Ja det är ju det jag skrev. Jag hugger hellre fallande längder. Men eftersom alla klagar på prisavdrag för 3 meters så vill jag visa att det inte är så alltid. Här riskerar jag nog få sekunda och då blir det 20 kr kubiken mindre för fallande längd jämfört med 3 meters. Så det hade varit bättre prismässigt att göra det krångligare för alla parter och huggt lite 3 meters av rötbitarna för att klara dom lägre sortimentskraven som gäller för 3 meter.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

550  
#633117
JohannesG skrev:
Mangan skrev:
JohannesG skrev:Det finns inga bestraffningar eller avdrag om medellängden skulle råka bli under 4,2m. Detta enligt en områdeschef på Södra.
Detta vill egentligen inte Södra att man basunerar ut, då det kan utnyttjas fel och då få konsekvenser i form av avdrag i framtiden. Så fortsätt sträva efter medellängd över 4,2m även i framtiden!

Då så, behåller de högre pris på fallande så anmäler jag mina 3m bitar som fallande nästa år. Enkelt!

Det är just den typen av missbruk som kan leda till avdrag eller straffavgift i framtiden om inte rekommendationerna eftersträvas.


Fast på prislistan står att det är ett krav och inte en rekommendation. Som jag läser prislistan så blir borde allt bli utskott i och med att 100 % av "dimensionen" medellängd är fel.

Lätt att se om allt är 3 m. Frågan är vad det står på mätbeskedet om mätaren har bedömt medellängd 4 m idag. Någon som fått en trave inmätt med för kort medellängd?

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Norrtälje  
#633118
Vedproducent skrev:Gäller att blanda ordentligt så man precis klarar röta 5 procent.


Inmätning per trave vid mätstation och inte hel välta vid avlägg borde så långt jag förstår göra det ett riskabelt vågspel beroende på hur chaffisen lastar?

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633120 Se på fan, är det nytt med "krav"? Har bara huggit fallande en gång för att pröva.

"3-5,5 m,
medellängd
minst 4,2 m
är ett krav"

HIttade en lista från 2013, där står det "3-5,5 m, medel minst 4,2 m". Hmm, verkar ha varit så länge.

Nå, nu är det inte Södra som mäter längder och volym. Så här säger Biometria (fd VMF Syd):

Redovisning
När redovisning sker på trädslag 0, 3 eller 9 skall trädslagsfördelning göras.
Trädslagsfördelning i lövmassaved skall som björk ange endast björk och bok. Al anges med trädslag 7 och alla andra lövträdslag anges i kolumn ÖVR utom ev. ek och alm som vrakas.
Summa % skall uppgå till 100.
Barrmassavedstrave trädslagsfördelas efter biologiskt trädslag. Vanlig gran och sitkagran redovisas som gran. Övrigt barr som tall. I granmassaved får gran (Picea abies) och sitkagran ingå.



Sortiment 10 (fallande längder)
Trave skall redovisas som sortiment 10 om travens breddmått (vedlängd) är 331 cm och längre. Stockar kortare än 290 cm och längre än 580 cm vrakas.



Sortiment 13 (3 m standardlängder)
Trave skall redovisas som sortiment 13 om travens breddmått (vedlängd) är högst 330 cm.
Stockar kortare än 270 cm och längre än 330 cm vrakas.



Av transporttekniska skäl införs följande undantagsregel från tillämpningen av sortiment 10/13:
Om endast en trave på ett lass (eller två travar på dragbilen) från samma leverantör/objekt har ett breddmått under 331 cm mäts ändå samtliga travar in som sortiment 10 (fallande).



Vid mätning av trave på underlag av massaved skall underlaget anses tillhöra traven om det är samma trädslag. Detta innebär att underlagen skall tas med i travvolymen genom tillägg på travlängden.


Medellängd under 331cm, standardlängd. 331 och över, fallande.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#633121
Norrtälje skrev:
Vedproducent skrev:Gäller att blanda ordentligt så man precis klarar röta 5 procent.


Inmätning per trave vid mätstation och inte hel välta vid avlägg borde så långt jag förstår göra det ett riskabelt vågspel beroende på hur chaffisen lastar?

Så är det men med de lägre kraven på 3 meterssortimentet så har du större marginal att klara det. Här är jag nog rätt säker på att det blir någon stuv sekunda i fallande. Men som jag hade klarat i 3 meters och då får jag 20 kr kubiken mindre för fallande. Det är poängen jag ville visa med min trave som du ser bild på.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633171 Min huvudentreprenör hugger massaveden så att den precis når skotarens bakre banke. Gissar att den ligger på snitt knappt 4 meter inräknat enstaka grova rötbitar. Har aldrig hört att någon klagat över det. Då pratar vi ändå volymer som borde märkas i totalen.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Pannben  
#633245 Om man föredrar att hugga och hantera 3m eller fallande längder är upp till varje enskild. En prisskillnad sortimenten emellan måste kunna motiveras från Södra med hur hanteringen från bilväg skiljer sig kostnadsmässigt. Inget sortiment ska subventionera eller bli subventionerat av något annat.

Jag tycker att det är bra att frågan lyfts då nuvarande prissättning är svår för mig att förstå så en tydlig motivering är på sin plats.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

JohannesG  
#633291
550 skrev:Fast på prislistan står att det är ett krav och inte en rekommendation.

Ja så står det, och det bör man hålla sig till. Men jag skrev bara vad en Områdeschef på Södra sagt vid en skogsdag där medellängd kom att diskuteras. Och jag hoppas han vet vad han pratar om.

Det står även att minsta diameter på massaved är 5cm. Men har sett flera högar med en hel del virke klenare än detta. Vid en annan skogsdag fick en Skogsinspektor på Södra frågan om varför det var så. Och sanningen skulle vara att de godkänner ner till 3cm. Men för att inte folk ska hugga ännu klenare än detta anger de 5cm i prislistan. De vill ha lite marginal.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633313 Med dimension är det som vi diskuterat i annan tråd att 10% lär få vara för små innan det blir sekunda.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#633322
Skogsola skrev:Med dimension är det som vi diskuterat i annan tråd att 10% lär få vara för små innan det blir sekunda.

Ja och då är det på minsta längd. En fallande bit på tex 4,5 meter kan vara ner till 3 cm men man mäter in volymen på längden biten har på 5 cm. Bara den håller 5 cm på minsta längd. Så i praktiken är det nog oerhört svårt att komma upp i 10 procent. Men man ska ha det i åtanke att volymen klenare än 5 cm får du inte betalt för varken i prima eller sekunda. På ett sätt är det då ändå vrak bara att den volymen inte redovisas. Man låtsas att den inte finns kan man ju se det som (redovisas inte)

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633328 Hos Södras bruk gäller minimidiameter på 3cm vid minimilängd för barrmassa. Under bark. Och det är dit du mäter prisgrundande volym. Det är mer en fråga om hur roligt du tycker det är att kvista, för det ger inte mycket betalt! :)

8.20 AVVIKANDE MÄTNINGSBESTÄMMELSE FÖR BARR- OCH GRANMASSAVED TILL SÖDRAS MOTTAGNINGSPLATSER



Mätplats
Mönsterås (9210), Mörrum (9200), Värö (9202), Falköping (3097), Stockaryd (3092), Eslöv (3096) samt Varbergs hamn



Sortiment/trädslag
Samtliga barr- och granmassavedssortiment. Gäller även importerad barr- och granmassaved



Dimensioner



Diameter
Minimidiameter: 3 cm ub


Övrigt
I övrigt enligt ”Nationella mätningsinstruktioner för kvalitetsbestämning av massaved”.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#633331
Mangan skrev:Hos Södras bruk gäller minimidiameter på 3cm vid minimilängd för barrmassa. Under bark. Och det är dit du mäter prisgrundande volym. Det är mer en fråga om hur roligt du tycker det är att kvista, för det ger inte mycket betalt! :)

8.20 AVVIKANDE MÄTNINGSBESTÄMMELSE FÖR BARR- OCH GRANMASSAVED TILL SÖDRAS MOTTAGNINGSPLATSER



Mätplats
Mönsterås (9210), Mörrum (9200), Värö (9202), Falköping (3097), Stockaryd (3092), Eslöv (3096) samt Varbergs hamn



Sortiment/trädslag
Samtliga barr- och granmassavedssortiment. Gäller även importerad barr- och granmassaved



Dimensioner



Diameter
Minimidiameter: 3 cm ub


Övrigt
I övrigt enligt ”Nationella mätningsinstruktioner för kvalitetsbestämning av massaved”.

Är den uppdaterad med aktuellt datum? Alltså är du säker på att det gäller för Södras mottagningsplatser nu?

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633334 Nej, tyvärr inte.

Vilket är jävligt konstigt egentligen, för vad som står i Biometrias instruktioner är det som bestämmer prisgrundande volym och kvalitet. Enligt virkesmätningslagen.

I prislistan står det tom såhär:

Virkesmätning
Om de nationella instruktionerna för virkesmätning
ändras kan virket komma att mätas in enligt kvalitetskrav
(såväl stock- som travnivå) som skiljer sig från de som
anges i denna prislista.


Någon virkesmätare kanske kan svara på om hur ofta instruktionerna ändras, och om de senaste uppdatera finns på hemsidan.

http://vmfsyd.se/matning-redovisning/ma ... -intranat/

Jag vet att det stått 3 cm hos Biometri och 5 cm i Södras listor rätt länge. Var och en gör sin egna bedömning om vad som är sant. :-bd

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633338
Mangan skrev:Hos Södras bruk gäller minimidiameter på 3cm vid minimilängd för barrmassa. Under bark. Och det är dit du mäter prisgrundande volym. Det är mer en fråga om hur roligt du tycker det är att kvista, för det ger inte mycket betalt! :)

8.20 AVVIKANDE MÄTNINGSBESTÄMMELSE FÖR BARR- OCH GRANMASSAVED TILL SÖDRAS MOTTAGNINGSPLATSER

Skördarföraren tycker att det är jätteroligt att kvista. I alla fall på hans egen skog. Det går för det samma när biten ligger i aggregatet men det är skit att ta rätt på och bitar går av.


Mätplats
Mönsterås (9210), Mörrum (9200), Värö (9202), Falköping (3097), Stockaryd (3092), Eslöv (3096) samt Varbergs hamn



Sortiment/trädslag
Samtliga barr- och granmassavedssortiment. Gäller även importerad barr- och granmassaved



Dimensioner



Diameter
Minimidiameter: 3 cm ub


Övrigt
I övrigt enligt ”Nationella mätningsinstruktioner för kvalitetsbestämning av massaved”.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).