Öppna kategorin

Träflis till trädgården

3 inlägg 4898 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träflis till trädgården

robine  
#633058 Är ute är grövre träflis till trädgården, som alternativ till täckbark.

Söker i sydvästra Skåne, men hittar inget vettigt på Google. Gärna utkörning, men i värsta fall så kan jag hämta själv.

Önskar tips på var jag kan hitta :)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träflis till trädgården

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633112 Hör av dig till närmaste arborist/trädfällar-firma, mkt vanligt att man flisar avfallet men det kanske inte blir tillräckligt grovt?
Jag skulle nog inte lägga på vad som helst, fliset får väl olika ph-värde beroende på vad man har flisat och det kan påverka växter/buskar? Eller det kanske är försumbart?

Avatar Fallback

Re: Träflis till trädgården

Norrtälje  
#633122 En mindre hugg gör lite mindre bitar ja, speciellt om det är en liten trumhugg. Bra med smått i rabatten som funkar att kratta, bra för kompost och täckodling men förmultnar ganska fort. Den grova flisen som varar längre och gör sig bra på trädgårdsgångar kommer från de stora maskinerna som flisar för värmeverken enligt principen att sönderdela fortast till lägsta kostnad. Då tar man stora tuggor och veden matas in maximalt hela tiden, sprutar flisen rätt i 40 kubiks containrar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).