Motorsåg och handhållet

Tändspole husqvarna 450

32 inlägg 7653 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

tallen100  
#623525 Något förgasarfel, eller så drar den luft någonstans...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#623535 Avluftningen är den kollad?

Annars så låter det som tjyvluft i vevhuset.
Har varit på en hel del av dessa sågar, dåligt limmat i huset.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#623540 Har provat spraya runt förgasaren med 5-56 Ingen skillnad på gången, förgasaren rengjord och nya membran.. ska testa köra den med tanklocket på glänt, finns det nåt annat sätt att kolla avluftningen?
Funkar det att spraya 5-56 runt vevhuset tro🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623543 Hur mycket är justernålarna öppna?
Hur högt står bränslenålens hävarm när den öppnar? Är den tät?

Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#623550
Stampep skrev:Har provat spraya runt förgasaren med 5-56 Ingen skillnad på gången, förgasaren rengjord och nya membran.. ska testa köra den med tanklocket på glänt, finns det nåt annat sätt att kolla avluftningen?
Funkar det att spraya 5-56 runt vevhuset tro🤔



Helt korrekt.
5-56 går jättebra..
Nä att ha locket av eller lite på glänt är det lätta sättet.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#623568 Har sprayat och kört utan lock ingen skillnad så provade justera in skruvarna på förgasaren, den ena var bara utskruvad 1/4 varv så skruvade ut bägge ett varv då går den bättre men inte klockrent, går att varva nästan fullt men låter som typ ett varvskyff som går in. Får prova justera lite till nån dag framöver när tid finnes, tänkte dra hem nån stock och prova köra några kap och sen kolla stiftet.

Bränslenålens hävarm har jag ingen aning om hur den ser ut😂 har mest skruvat bilar och mc förut.

Känner att jag måste lära mig mer om det här, han som äger sågen lämnade den på närmaste auktoriserade verkstad och fick svaret att den var skuren, skulle bli ny kolv och cylinder för 4500kr.
Kände att det var orimligt så tog hem den och rev den, både kolv och cylinder ser fina ut.. vill man ha nåt gjort får man göra det själv😛

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

totte  
#623576 Det där har vi tyvärr hört rätt många gånger. Nån har varit på verkstaden med en såg och okunniga/lata/giriga människor har förklarat sågen skuren utan att troligen ens kika in bakom ljuddämparen. Vill bara sälja dyra delar eller ny såg.

Rätt uppenbart av symptomen är att den får för lite bränsle eller för mycket luft. Skulle gissa på förgasarproblem. med stor tjuvluftläcka brukar det inte gå bra på tomgång heller.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#623581 Dom hade skruvat av ljuddämpare och stift.. om jag fattade rätt var det 2000kr i arbetskostnad för byte av kolv och cyl, känns lite överkant? Kan det ta en van mekaniker 1-1,5 timme kanske?

Kan bränslemängden ändras vid membranbyte? Sågen är aldrig justerad sen ny och har ju gått en del timmar, känns konstigt att det skulle ändra sig plötsligt av sig självt🤔
Har bara skruvat med trottelförgasare förut så är lite okänd mark det här, men man får klura och lyssna så lär man sig.

Får försöka hitta lite tid att justera och såga lite med en få se, annars får jag riva förgasaren jag och se om jag ser något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#623603 2000 kr i arbetskostnad? :roll:
Nä..högst 750 kr.

Möjligt med kpl cylinder.

Förgasaren är helt lik en vanlig förutom skruvarna...de är stjärnformade..
Och låsta i läge.
Öppna det övre locket och kolla hur viparmen ligger, ligger den jämnt över så är det normalt, ligger den under så bör den höjas.



Håll koll på de små gummi listerna i cylinderns fot, dessa kan vara otäta...
Limma duktigt.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623617 Kolla primern med så det inte är nåt spök där, men jag tror den går om du känner att det finns varv regulator för det finns det. Justera den så den ligger nära den på rusvarv med svärd o kedja monterat. Den ligger på 9000rpm vid bästa effekturtag så har du rusvarv lite över det 11000 kanske känns det nog bra.

För van mek, 30min max... en timme om den är fruktansvärt jobbig o rengöra.
Ställ den så högt det går utan den läcker, Jämt med huset eller kanske nåt lite till..

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623618 Lite hjälp

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#623733 Lysande grabbar då har jag lite att pyssla med när det blir en lucka i schemat👍

Blåsan är bytt nyligen, hade ny på hyllan så kunde jag eliminera den iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623743 Lite tips.
Jag river gärna såg när det behövs, men då efter kollat och uteslutigt allt annat.
Arbeta systematiskt, ett system i taget utan att hoppa emellan och i för dig nya sågmodeller så ta det lungt, fundera o memorera.
Man får till ett visst arbetssätt efter ett tag och lite rutin.
Kolla skärning genom att se stift, o kolla ner i hålet. Stiftet visar oftast allt särskult värme-överbelastad skärning!
Då du ramlar över nåt nytt, ta god tid på dig o njut av det för det blir mer o mer sällan ju längre man håller på.
Jag försökte inte ha mycket grejer hemma men misslyckades radikalt.
Att lära sig hur system och funktioner är uppbygda ger fördelar som att använda beg, fast hela delar som är minst lika bra som nya.
Rätta till och återanvända är helt ok om det blir lika bra och fyller sin funktion. Att veta vilket som är bra eller inte är svårt lika så om det är värt o fundera på.
Dela o ta itu grejer, kolla o fundera. Att se hur det gått åt pipan get ofta lite idéer om hur det kan undvikas.
Lyssna o prova allt, sen bildar du en åsikt. Lyssna o ta in all info, men tänk själv.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole husqvarna 450

Stampep  
#623758 Fördelen med att ha dåligt med tid är att man har tid att fundera emellan man har tid att skruva😉
Har skruvat mycket bil och mc/moped så har skaplig koll på principen.
Denna såg är typ övningsobjekt, ägaren har köpt ny såg så ingen brådska att få den klar och jag har en 445 själv så det mesta är samma grejer så kan byta emellan och testa om det behövs.
Att jag rev av cylindern var mest för att kunna visa ägaren och mig själv att den inte var skuren, plus att nu vet jag hur det är uppbyggt.
Det klurigare som jag ser det nu är förgasaren, har aldrig skruvat isär någon så har dålig koll på hur det fungerar. Ska ta och riva isär en jag har ligger som är gängpaj på tomgångskruven innan jag ger mig på någon fungerande.
Är perfekt med forum som detta när man kan få tips och hjälp med skisser etc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändspole husqvarna 450

Avslutat-02  
#633102 @Stampep en sak jag såg idag när jag rev några jonsered 2240 var att insuget från förgasaren till cylindern var otätt på alla 4...
Det var knappt så man reagerade, men en koll igen, så var det sågspån över två ställen på packningen...

435-440-445-450/2240-2245-2250 är ju lika...så kolla gärna detta...

Jag löste det med loctite men ska ta en liten stund med Hva imorgon över detta... packningen kunde varit lite grövre...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).