Motorsåg och handhållet

Svårstartad

10 inlägg 3096 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svårstartad

Tyketorparn  
#633015 Har en gammal Jonsered 2054 turbo som är nästan omöjlig att få igång på grund av att det är sådan kompression i sågen,sätter jag fast sågen med bladet i ett skruvstycke så går det att få igång den men otroligt tungdragen,men går bra då den går (går runt lätt utan tändstift),vad kan problemet vara,det är inte så att det skall vara dekompressionsventil på den här sågen från början och någon bytt cylinder utan ventil?
Tacksam för tips.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svårstartad

Avslutat-02  
#633018 Ska finnas både utan och med dekompventil.
Men jag personligen skulle hellre vara utan.

Kolla så att startapparaten verkligen går lätt som den ska...
Annars kolla så kopplingen är okej.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633019 Det är bra komp i dem men inte så
Sätta i skruvstycket blir lite högt och man har sämre kraft.
In med den under knät, dra lite sakta tills den komprimerar o den drar du med den kraft du har i armen. Sträva efter att linan ska löpa fritt i hålet så får du rätt vinklar och optimal kraft.

Skulle inte detta funka kan det vara sot i utblås, på kolv och i cylinderns topp. Då sotar man den.

Jag tror mer på starttekniken efter vad jag läst hittills.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad

Avslutat-02  
#633021 Vilket bränsle används?

Kan hjälpa att byta om man kör på hemblandat..

ta av ljuddämparen och blåsa ur eller hälla i bensin och tända eld på den, därefter blåsa rent med tryckluft...

Avatar Fallback

Re: Svårstartad

bgl  
#633023 Dra snöret tills den komprimerar, vänta några sekunder med samma dragkraft och känn om kompressionen sjunker och draget går lättare. Då kan det vara sot, annars mekaniskt fel om du inte har blivit bortskämd av sågar med dekompventil!

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad

anersimyra  
#633032 Det låter som sågen har ett liknande ” problem ” som min 250 rx, den sågen är det inte vem som helst som överhuvudtaget orkar rycka igång, men med rätt teknik är det inget problem.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Svårstartad

tallen100  
#633044
anersimyra skrev:Det låter som sågen har ett liknande ” problem ” som min 250 rx, den sågen är det inte vem som helst som överhuvudtaget orkar rycka igång, men med rätt teknik är det inget problem.. :-bd

Har folk blivit klena i armarna :d

Ser att många står och segdrar och tvekar, istället för att rycka vänligt men bestämt..

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad

totte  
#633123 Om startapparaten är sliten så kan den kärva och då förefaller det som om kompressionen är så hög att man inte orkar. Ta isär och kolla att den inte har utsliten bussning i centrum, att allt sitter som det skall och att den är smord.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad

svampbob  
#637526 Vad kan det vara för fel på denna då den inte vill starta?

https://twitter.com/i/status/1249727129564123139

Avatar Fallback

Re: Svårstartad

tallen100  
#637535
svampbob skrev:Vad kan det vara för fel på denna då den inte vill starta?

https://twitter.com/i/status/1249727129564123139

:lol:
Glappkontakt, men inte i dammsugaren :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).