Skogsnyheter

Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

99 inlägg 17402 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Seb macahan  
#631866 Östra Blekinge gick stormen ganska hårt åt. Tyvärr alldeles för sent in på säsongen, men de flesta är flitiga och redan under lör och sön hördes motorsågs sång på flera av grann gårdarna. Bilder från mina egna skador. (Dock inte vältan, den har min granne gjort tror han är 75år, motorsåg och vajerkran 🤘😁, respekt!)...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

TrioBrake  
#632435 Kommer det finnas behov av rotkapare eller var stormen för "liten" för det? Fått lite olika information angående det 🙃

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Seb macahan  
#632525 Tror inte att den var så omfattande att det behövs. Det har helt klart slagit olika och jag tror vi i östra och mellersta Blekinge fick det värsta. Verkar som de flesta jag pratar med har 50-200fub på fastigheter på 50-200ha. Så några jätteskador är det inte. Men betydligt mer än vad som är "normalt". Det verkar vara gallringsskogen 35-50år som har tagit mest stryk häromkring (nordöstra Blekinge). Men jag har inte hela bilden av skadorna.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

alias  
#632527
Seb macahan skrev:Tror inte att den var så omfattande att det behövs. Det har helt klart slagit olika och jag tror vi i östra och mellersta Blekinge fick det värsta. Verkar som de flesta jag pratar med har 50-200fub på fastigheter på 50-200ha. Så några jätteskador är det inte. Men betydligt mer än vad som är "normalt". Det verkar vara gallringsskogen 35-50år som har tagit mest stryk häromkring (nordöstra Blekinge). Men jag har inte hela bilden av skadorna.


Vågar man gissa på att kombinationen högkonjunktur och barkborreskador under ett par år har lett till att mycket av den äldre granskogen har avverkats under ordnade former och att det som fått stryk nu till stor del är gallringsbestånd utmed nya hyggeskanter + en del ruttna ströträd inne i bestånden?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Seb macahan  
#632535
alias skrev:
Seb macahan skrev:Tror inte att den var så omfattande att det behövs. Det har helt klart slagit olika och jag tror vi i östra och mellersta Blekinge fick det värsta. Verkar som de flesta jag pratar med har 50-200fub på fastigheter på 50-200ha. Så några jätteskador är det inte. Men betydligt mer än vad som är "normalt". Det verkar vara gallringsskogen 35-50år som har tagit mest stryk häromkring (nordöstra Blekinge). Men jag har inte hela bilden av skadorna.


Vågar man gissa på att kombinationen högkonjunktur och barkborreskador under ett par år har lett till att mycket av den äldre granskogen har avverkats under ordnade former och att det som fått stryk nu till stor del är gallringsbestånd utmed nya hyggeskanter + en del ruttna ströträd inne i bestånden?

MVH
Alias

Du har så rätt. För egen del har strategin varit o hugga det som är huggningsbart (i princip). Efter några år med diverse skador och ett ständigt plock efter stöträd vid storm etc så beslutade jag mig för att hugga ganska rent på de områden som var utsatta. Givetvis flyttas ju riskområdena när skyddskanter försvinner.
Fast, det som gjorde att skadorna ändå blev så stora häromveckan var nog den sura/blöta markförhållanden. Under "normala" senvintrar/tidig vår hade de nog blivit betydligt mindre skador.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

alias  
#632550
Seb macahan skrev:
alias skrev:
Seb macahan skrev:Tror inte att den var så omfattande att det behövs. Det har helt klart slagit olika och jag tror vi i östra och mellersta Blekinge fick det värsta. Verkar som de flesta jag pratar med har 50-200fub på fastigheter på 50-200ha. Så några jätteskador är det inte. Men betydligt mer än vad som är "normalt". Det verkar vara gallringsskogen 35-50år som har tagit mest stryk häromkring (nordöstra Blekinge). Men jag har inte hela bilden av skadorna.


Vågar man gissa på att kombinationen högkonjunktur och barkborreskador under ett par år har lett till att mycket av den äldre granskogen har avverkats under ordnade former och att det som fått stryk nu till stor del är gallringsbestånd utmed nya hyggeskanter + en del ruttna ströträd inne i bestånden?

MVH
Alias

Du har så rätt. För egen del har strategin varit o hugga det som är huggningsbart (i princip). Efter några år med diverse skador och ett ständigt plock efter stöträd vid storm etc så beslutade jag mig för att hugga ganska rent på de områden som var utsatta. Givetvis flyttas ju riskområdena när skyddskanter försvinner.
Fast, det som gjorde att skadorna ändå blev så stora häromveckan var nog den sura/blöta markförhållanden. Under "normala" senvintrar/tidig vår hade de nog blivit betydligt mindre skador.


Jo, jag och flera grannar här i de södra delarna av Kronobergs län har resonerat & agerat på liknande sätt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Reymond  
#632993 Alias: När man kollar vad den här granen har haft under rötterna så är det inte så konstigt att den ville lägga sig när vinden friskade i...

Ser ut som ett uråldrigt odlingsröse under. Kan va ett par tusen år gammalt.🤓

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634842 Verkar kunna bli en ny storm imorgon torsdag, enligt SMHI. :((
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634867
Seb macahan skrev: (Dock inte vältan, den har min granne gjort tror han är 75år, motorsåg och vajerkran 🤘😁, respekt!)...


@Seb macahan

:shock: Jag vill gå i lära hos din granne, tror du han behöver hjälp av en springpojke? :)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Seb macahan  
#635045 🙂 Tveksamt. Frågar du honom så är han helt förbi nuförtiden och orkar ingenting....Han ser sig nog inte som varken något att hålla "rygg" på eller någon läromästare. Typiskt den lite klokare generationen att vara lågmälda och ödmjuka. Skulle tro att han vill vara själv i skogen som han alltid varit så " det blir som på hans vis".

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635053 Svårt att se dimension, är det timmer eller kubb eller massaved han har lagt upp?

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Robertberg  
#635067 Vi har redan fått våra vindfällen på ena fastigheten upparbetade, snabbt agerat av Södra!
Granbarkborre var planerat sedan tidigare, plus vindfällena nu. Totalt blev det ca 1000 fub på 45 hektar. Gissar att det var iallafall 600 fub vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635069 De var rätt mkt på den arealen, får vara glad att de inte var ens 50m3 som blåst ner för mej

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Vedproducent  
#635108 Tråkigt, ser ut att komma lite nya i dag med. Såg 7-8 granar som blåst ner nu precis. Lagom kul när jag körde ut dom sista förra veckan. Men sånt är livet. Har inte haft så stora volymer nedblåst så jag ska inte vara missnöjd när jag vet vilket elände många har med både vindfällen och barkborre. Får bli en ny tur med Alstorn bara.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

stegmaster  
#635148 Det har blåst rejält här i sör-västra delar av Norge.
Maks 17,5m/s idag låter kanske inte så mycket, men det er mycket som det er här nersänkt blant höga fjell. (säkert storm högra upp skulle jag gissa)
Maks jag mätt senaste 3åren jag haft denna vindmätare er 18,3m/s, så det tar rejält och mange er utan el. just nu.
Dock inga tak som blåst av ennu va jag vet. :???:


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).