Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80896 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#622941
Tosca skrev:När ni lindar elkabeln om slipmaskinen, sträck inte kabel för hårt så det blir en knäck på den - brukar kunna bli kabelbrott vid utgången då.

Isär om man har samlat på sig några blå Bosch - även
utan att linda kabel för hårdt. :mrgreen:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Matte.H  
#622943
Tosca skrev:När ni lindar elkabeln om slipmaskinen, sträck inte kabel för hårt så det blir en knäck på den - brukar kunna bli kabelbrott vid utgången då.


Fast då får man ju byta sladd tidigare, till en 4-5 meters. Man kan jobba betydligt längre tid innan man måste rycka ur kontakten och tvinna upp sladden! =))

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624376 Vad har ni som svetsbord, ni som svetsar ibland? Byggt eller köpt?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#624379 Svetsbord? Man ska helst ha en bit knölig mark och stå på knä, annars är det ingen sport :d

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

machonisti  
#624381 Apropå slipskivor!
Jag tycker att nedslitna skivor åt stora slipen går åt väldigt snabbt då jag använt dem i lilla. Finns det rätt mängd slipmedel nära centrum eller är det min inbillning?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#624382 Uvskogen, jag har en bänk med skruvstäd utomhus jag oftast står vid, del av körplåt som både golv och bänkskiva.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Vardon  
#624385
Uvskogen skrev:Vad har ni som svetsbord, ni som svetsar ibland? Byggt eller köpt?


Massor Av svetsbord i borlänge på auktion hos toveks om ca 1 vecka

https://tovek.se/klassisk/sök?searchQuery=Svetsbord&frmSearch=true

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

machonisti  
#624390
Uvskogen skrev:Vad har ni som svetsbord, ni som svetsar ibland? Byggt eller köpt?

Hemgjorda, flera varianter. Ett med huva för att avskärma svets och slipstänk.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#624399 Lägger upp kollegans hemmabyggda svetsbord.





Byggt på en billyft. Lyfter 2700 kg.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632937 Får väl komma med ett tips som iofs kanske hör hemma under "fadäser" :oops:.
Läs instruktionsboken ordentligt!
Särskilt om du som jag köpt en svets som är betydligt mer avancerad än den tilltänkta svetsaren.
Har under den senaste veckan försökt få fart på svetsningen men inte lyckats få den att tända. Däremot så matar den ut massor med tråd.
Nå, läste tillslut ordentligt och det visade sig att bland alla rattar och knappar finns det en som växlar mellan 2T och 4T. Min stod i 4T vilket bl.a medför att tråden matas ut hela tiden och svetsen tänder när man släpper upp avtryckarknappen. Så efter att ha ställt om till 2T så fungerar svetsen som jag tänkt. Sikta, tryck in, svetsa. :smile:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

torpöbo  
#632950 Har lite småproblem med lungorna vid svetsning och kapning. Vill verkligen rekomendera att man tänker sig för. Det var det ingen som sa till mig i 20-årsåldern. Skyddsutrustning är avdragsgill till 100 %. Har tittat på att skaffa en: https://www.ahlsell.se/10/personligt-sk ... -428f0661/

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#632952 Kör med en sådan sedan tre år tillbaka. Är inte speedglas på den men det funkar ändå. Helt suverän när man gör korta svetsar och små konstruktioner. Lite dyra sanitet,kolfilter till dom. Har en esab speedglas skärm som jag använder när det blir att man svetsar långa svetsar. Men då använder jag svetsutsug. Kan varmt rekommendera denna 3M skärm. Dyr men väl värda pengar.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

torpöbo  
#632974
fendt311 skrev:Kör med en sådan sedan tre år tillbaka. Är inte speedglas på den men det funkar ändå. Helt suverän när man gör korta svetsar och små konstruktioner. Lite dyra sanitet,kolfilter till dom. Har en esab speedglas skärm som jag använder när det blir att man svetsar långa svetsar. Men då använder jag svetsutsug. Kan varmt rekommendera denna 3M skärm. Dyr men väl värda pengar.


Har också utsug, upplever dock inte att den räcker till när man kapar med rondell. En mask är mer mobil vid arbete utomhus, jämfört med ett fast punktutsug på arm.
Sedan kan man lägga handen på hjärtat o fundera på hur ofta man slipar helt rent från färg, galv och annat.
Jobbar med bergarbete i firman och även där har masken sitt berättigande.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#632982
torpöbo skrev:
fendt311 skrev:Kör med en sådan sedan tre år tillbaka. Är inte speedglas på den men det funkar ändå. Helt suverän när man gör korta svetsar och små konstruktioner. Lite dyra sanitet,kolfilter till dom. Har en esab speedglas skärm som jag använder när det blir att man svetsar långa svetsar. Men då använder jag svetsutsug. Kan varmt rekommendera denna 3M skärm. Dyr men väl värda pengar.


Har också utsug, upplever dock inte att den räcker till när man kapar med rondell. En mask är mer mobil vid arbete utomhus, jämfört med ett fast punktutsug på arm.
Sedan kan man lägga handen på hjärtat o fundera på hur ofta man slipar helt rent från färg, galv och annat.
Jobbar med bergarbete i firman och även där har masken sitt berättigande.

Kanske inte så dumt heller att ha 3M masken på i dessa corona tider? :-ss

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633035 Om batteriet i hjälmen (speedglas) blir dåligt, blir glaset svart då eller bländar det av sämre /inte alls?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).