Massaved

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

107 inlägg 42053 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632901
550 skrev:[
En annan försämring är att max diameter i praktiken har minskat (men det fattar väl inte majoriteten).


Det är ju något som det ar varit väldigt tydligt med att övergrovt skall bestraffas hårdare, så det får man väl hoppas att majoriteten har fattat?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#632903
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:Jag tycker ändå det är rätt generöst som det är. 15 kr i avdrag för ett sortiment som tar ved som annars går som brännvedspris. Tror inte riktigt dom som lagt in motionerna egentligen läst exakt vad som gäller för 3 meter för det är inte dåligt som det är.



Det är ju väldigt lite som blir nåtgot annat än prima, kanske 5% eller så. Att man får högre pris för den lilla andel som sekunda spelar ingen roll, särsiklit om man är självverksam då det är mest förstagallring, där det sällan blir mycket röta.

Nja det håller jag inte helt med dig om. Nu i barkborretider och vindfällen passar det ju bra att slänga med lite torra bitar och vissa rotbitar är ju helruttna. Visst i rena förstagallringar blir det väl annat men jag tror nog väldigt många har nog med barkborrar och vindfällen av dom självverksamma.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632904 Mycket surr om medellängden på den fallande massaveden men är det någon som fått påbackning för att den skulle vara för kort?

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

550  
#632906
Mangan skrev:
550 skrev:[
En annan försämring är att max diameter i praktiken har minskat (men det fattar väl inte majoriteten).


Det är ju något som det ar varit väldigt tydligt med att övergrovt skall bestraffas hårdare, så det får man väl hoppas att majoriteten har fattat?


Jo, men tänker man "det är lika bra att lägga den i energiveden för säkerhets skull" oftare så får man förmodligen mindre betalt jämfört med tidigare.

Skogsola skrev:Mycket surr om medellängden på den fallande massaveden men är det någon som fått påbackning för att den skulle vara för kort?


Bestraffningen kanske ökar när volymerna med oacceptabel längd ökar? Kommer hända oftare för åkarna att lasset inte blir fullt (viktmässigt). En sak (som säkert ingen bryr sig om i det här landet) är att ekipagen blir lättare att välta med i trafiken om åkaren lastar högre lass för att få full vikt. Säger sig självt, 5x3=3x5=15 m dvs man måste hålla 5 m medellängd om tre travar ska bli lika mycket som fem travar 3 m på bil och släp.

Inte lätt för mätaren att bedöma medellängden heller. Litar nog mer på en skördardator än mätaren om det är fallande.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

JohannesG  
#632909 Det finns inga bestraffningar eller avdrag om medellängden skulle råka bli under 4,2m. Detta enligt en områdeschef på Södra.
Detta vill egentligen inte Södra att man basunerar ut, då det kan utnyttjas fel och då få konsekvenser i form av avdrag i framtiden. Så fortsätt sträva efter medellängd över 4,2m även i framtiden!

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Palakangas  
#632912 Nu är jag utanför ämnet men ni som är intresserade av träindustrins utveckling, ni vet också varför längderna på "pappersveden" skiftat så mycket, även i södra sverige?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632939
550 skrev:
Vedproducent skrev:Jag tycker ändå det är rätt generöst som det är. 15 kr i avdrag för ett sortiment som tar ved som annars går som brännvedspris. Tror inte riktigt dom som lagt in motionerna egentligen läst exakt vad som gäller för 3 meter för det är inte dåligt som det är.


För slutavverkning med mycket röta i rotstockarna, visst. Inte i gallring utan röta.

En annan försämring är att max diameter i praktiken har minskat (men det fattar väl inte majoriteten). Innan gick det chansa och en bit blev utan betalning. Nu när en hel trave vrakas måste man ligga några cm under för att vara på säkra sidan.

70 cm i gallringsskog? (Obs ironi)
De har ju även ett grovsortiment där du utan att chansa får med de. Måste dock finnas minst fyra bitar. Så det kan bli ett lägg på lastbilen. Men med 125 cm i grovändan får man med rätt mycket överdrivet som tidigare gick i brännveden.

Jag som kommer från Gudrunland hugger gärna fallande så man slipper lumpa träd med för ögat osynliga stamskador och stamröta. Skulle det nu vara en skada i timret är det enkelt att lägga den i massan.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632968
JohannesG skrev:Det finns inga bestraffningar eller avdrag om medellängden skulle råka bli under 4,2m. Detta enligt en områdeschef på Södra.
Detta vill egentligen inte Södra att man basunerar ut, då det kan utnyttjas fel och då få konsekvenser i form av avdrag i framtiden. Så fortsätt sträva efter medellängd över 4,2m även i framtiden!


Då så, behåller de högre pris på fallande så anmäler jag mina 3m bitar som fallande nästa år. Enkelt!

Jag som kommer från Gudrunland hugger gärna fallande så man slipper lumpa träd med för ögat osynliga stamskador och stamröta. Skulle det nu vara en skada i timret är det enkelt att lägga den i massan.


Helt klart något jag saknar när det väl huggs timmer.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#633004 Jag som hugger fallande längder är lite putt för att jag får så dåligt betalt för sekunda. Nu har jag huggt mestadels gallring där nästan all massaved är frisk och så slänger jag med lite rotbitar av vindfällen samtidigt. Då får jag bara ha 5 procents röta. Nu riskerar jag i och med att göra det smidigt att lägga allt i samma travar att få 20 kr mindre betalt än jag skulle huggit allt i 3 metersbitar. Så hur det än vrids och vänds på detta så blir det orättvist för någon. Är väl så det ser ut för dom flesta i dag. Barkborre, vindfälle och så kanske lite gallring. Så med systemet i dag passar nog 3 meters den självverksamma bäst prismässigt. Men jag vill köra fallande för smidigare huggning och utkörning ur skogen. Gäller att blanda ordentligt så man precis klarar röta 5 procent.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633008 Hur ser det ut bland övriga aktörer, tex norröver? Finns det 3m massa där ens?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

gurrasnurra  
#633010 Jag bildmäter från Sundsvall och norrut, inga standardlängder på massaveden någonstans.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

isteskog  
#633013 Mellanskog i mina trakter: https://www.mellanskog.se/wp-content/up ... edalen.pdf

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633060 Mellanskog Värmland vill ha granveden i tre meter för Rottnerosfabrikens skull. Allt i fallande längd mäts som barr.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

JohannesG  
#633088
Mangan skrev:
JohannesG skrev:Det finns inga bestraffningar eller avdrag om medellängden skulle råka bli under 4,2m. Detta enligt en områdeschef på Södra.
Detta vill egentligen inte Södra att man basunerar ut, då det kan utnyttjas fel och då få konsekvenser i form av avdrag i framtiden. Så fortsätt sträva efter medellängd över 4,2m även i framtiden!

Då så, behåller de högre pris på fallande så anmäler jag mina 3m bitar som fallande nästa år. Enkelt!

Det är just den typen av missbruk som kan leda till avdrag eller straffavgift i framtiden om inte rekommendationerna eftersträvas.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633110 Är det bättre att ha garanterat avdrag nu istället för eventuellt avdrag sen? Det verkar ju inte vara så viktigt för dom i alla fall, annars hade de sänkt priset för kortare medellängd, precis som de gör med timmer.

Man skall inte vara rädd för att utnyttja reglerna, de får vad de betalar för. Så himla välbetalt arbete är det inte, så vara extra snäll mot ett miljardföretag vet jag inte om jag vill. Särskilt inte när de inte är snälla mot mig. :)

Samma i det travmätta timmret, där hugger jag inte efter vad de säger de vill ha, utan efter vad de betalar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).