Motorsåg och handhållet

Udda sågkedjor

17 inlägg 4117 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Udda sågkedjor

forest.  
#632615 Någon som provat sågkedjan av märket Archer verkar billiga i alla fall under hundringen



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

Björn T  
#632619 Made in China

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632640 Finns många märken idag som görs i Kina, kanske rent av i samma fabrik i flera fall.
Man krukar kunna känna igen dem på nåt vis, nit eller form, kanske märkning med i vissafall.

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

Rotvältaren  
#632722 Jag har köpte ett paket, 15" svärd med kedja från Kina för en kostnad av ca 17€ och kvaliteten var överraskande god.
Nu kanske jag inte har de bästa referenserna att jämföra med eftersom mina svärd och kedjor är sådant jag hittat i skrotlådan när jag jobbat på återvinningscentralen. Men de flesta kedjor har inte ens varit filade då de slängdes och jag antar att det bland dessa funnits kedjor av känt märke så väl som "noname".

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

JOCKEL  
#632738 Hittade Archer-kedjor 15" för 50 kr st, slank ner två i korgen.
Tänkta att ha som griskedjor, men inte fått anledning att använda dom än.
Kan ta bild om någon önskar?

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632746
Björn T skrev:Made in China

Stackars tjejer 2 minuter in i filmen som sitter och monterar sidolänkar för hand. Och dessa kedjor är billigare än de görs av robotar vilket borde betyda att tjejerna jobbar för rena slavlöner :shock: Inte någon produkt man gärna köper.

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

dotcom  
#632747 De hae i alla fall arbete, fanns det bättre jobbade de antagligen där. Kan ju marknadsföras handmade också.

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632761
JOCKEL skrev:Hittade Archer-kedjor 15" för 50 kr st, slank ner två i korgen.
Tänkta att ha som griskedjor, men inte fått anledning att använda dom än.
Kan ta bild om någon önskar?

Ja tack. Gärna en hyfsat bra närbild så man ser ett par skärtänder och detaljer bra.

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

Björn T  
#632765 Hej igen, jag har också gjort misstaget att beställa en kedja på nätet. Och kvaliten är det inget större fel på. Efter ett par filningar funkar Archer kedjor helt ok. Men efter att ha sett filmen i tidigare inlägg så kommer jag inte köpa några mer.
Jag köper nästan bara oregon kedjor på 30 meters rullar och nitar själv. Lite dyrare men några kronor hit eller dit spelar ingen större roll i det stora hela.

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

JensSkoog  
#632779
Björn T skrev:Hej igen, jag har också gjort misstaget att beställa en kedja på nätet. Och kvaliten är det inget större fel på. Efter ett par filningar funkar Archer kedjor helt ok. Men efter att ha sett filmen i tidigare inlägg så kommer jag inte köpa några mer.
Jag köper nästan bara oregon kedjor på 30 meters rullar och nitar själv. Lite dyrare men några kronor hit eller dit spelar ingen större roll i det stora hela.

Nu ska jag inte göra det här politisk, men jag har ju bott i Kina många år tillbaka och har varit där och hämtat två adoptivflickor, så jag vet lite om hur det är där. Flickorna på filmen jobbar hårdt, långa dagar och dom får inte lämna arbetsplatsen för att gå på toan utan att det är paus, oftast en gång genom 12 timmars dag. Men de har ett jobb och även om lönen är dårlig, är det bättre än inget jobb. Alternativet, isär för flickor, är inte särskild bra om de inte känner någon med kontakter eller har familj som kan hjälpa dom in i någon branch. När vi hämtade äldsta flickan på barnhem, fick vi ochså göra visit på en fabrik som gjorde silkmattor där många av flickorna från hemmet jobbade när de var för gamla till att vara på hemmet. Hårdt arbete, långa dagar, sovsal med tunna mattor på golvet till att sova på, och ingen värme. Frågade chefen på barnhemmet om flickorna inte hade något alternativ, och han svarade: "Of course they have, but without family or powerful friends, they end up streetwalking, prostitution".
Men, saker blir bättre över tid och isär påverkan från dom som investerar pengar i fabriker i Kina har lyftat villkoren för många arbetare mycket. Men, du kan rekna med att grabben som är förman där på golvet hämtar in tio gånger så mycket i månaden som flickorna. Finns en lång väg att gå, men om vi slutar handla med dom, så går det inte framåt alls.

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

Rotvältaren  
#632796 Å ena sidan produceras saker i Kina under förhållanden som för oss är otänkbara, å andra sidan är detta producerande mångas födokrok som de är beroende av. Tycker som föregående talande att man inte behöver göra politik av det. Alla gör som man vill, känns det inte ok att köpa grejer producerat i Kina så låter man bli att göra det. För till syvende och sist, för varje argument att inte köpa något finns det ett lika bra motargument och det utmynnar ett cirkelresonemang som inte leder någonstans. Så det är upp till var och en vilket val man gör.

Avatar Fallback

Re: Udda sågkedjor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632802 Mycket elektronik produceras i Kina, och jag skulle vilja säga att det är varierande kvalitet men de kan om de vill. Nästan allt vi designar här i Sverige på mitt jobba köps upp av kinesiska tillverkare som sen sätter det i telefoner som säljs både i Kina men även i väst. Huawei ju ett känt märke. Våra största konkurrenter är en inhemsk kinesisk tillverkare.

Avatar Fallback

Re: Udda sågkedjor

Tralsmo  
#632829 Angående kina så ä det väl det mesta som är "billigt" som tillverkas i Kina.

Det finns mycket som tillverkas där som är av bra kvalité. Beror troligen på vilken som är uppdragsgivare till produkten.

Helt klart är kineserna duktiga på att göra det som dom får specat att göra.
Det dom är mindre duktiga på är att ta hand om sin befolkning.

Avatar Fallback

Re: Udda sågkedjor

Palakangas  
#632846
Tralsmo skrev:Angående kina så ä det väl det mesta som är "billigt" som tillverkas i Kina.

Det finns mycket som tillverkas där som är av bra kvalité. Beror troligen på vilken som är uppdragsgivare till produkten.

Helt klart är kineserna duktiga på att göra det som dom får specat att göra.
Det dom är mindre duktiga på är att ta hand om sin befolkning.

För två år sedan tog grabben med sin mor på hennes drömresa när hon fyllde sextio. Grabben hade sin sambo med och alla var lite förskräckta när de kom hem. De ångrar inte resan men avråder alla att åka dit. Kina alltså.

Användarvisningsbild

Re: Udda sågkedjor

JOCKEL  
#632894
Mange skrev:
JOCKEL skrev:Hittade Archer-kedjor 15" för 50 kr st, slank ner två i korgen.
Tänkta att ha som griskedjor, men inte fått anledning att använda dom än.
Kan ta bild om någon önskar?

Ja tack. Gärna en hyfsat bra närbild så man ser ett par skärtänder och detaljer bra.


Det var lite knössligt att få till, men här är dom!
Archer utan modellbeteckning och Stihl rm25, båda .325 och direkt ur förpackning.

Hemsidan fick för sig att snurra bilderna lite hipp som happ, vadan detta?
1584821194_img_20200321_204854.jpg
1584821194_img_20200321_204834.jpg
1584821194_img_20200321_204828.jpg
1584821194_img_20200321_204818.jpg
1584821194_img_20200321_204815.jpg


Archer kom helt snustorr, Stihls kedja inoljad.
Synpunkter? :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).