Servicebyggnader

Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

43 inlägg 23497 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596243
bengt.a skrev:Skulle satsat på limträ, det är inte så dyrt idag som det har varit

Cirka 7-8 tusen skulle det bli för en färdig limträbalk. Det kallar inte jag billigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Wrangler  
#596244 Jag har ju jobbat på en husfabrik o varit med o pressat lite takstolar, o din fundering där med o slå i dessa plåtar med en slägga kan bli lite svårt, visst går det men i o med om du börja slå på dessa plåtar så töjs dom ju ut som all plåt gör när man slår på dom så dom skulle inte sitta så bra heller om man inte få dit dom på ett slag vill säga men d är ju inte så lätt heller när det är stora plåtar som ska på plats, går ju visserligen lägga en tjock stålplatta över pressbläcket o slå men känns ingen höjdare heller, därimot så skulle man nog kunna tillverka en egen press med hjälp av en stor domkraft men den kommer nog bli tung för dom pressarna som fanns på jobbet var rejäla grejer för o orka o hålla när man pressade i stora bläck. att det skiljer hållfasthet på hålplåtar o pressplåtar kan jag tänka mig för pressplåtarna har ju så många o små taggar som ska i virket medans hålplåten har hål där mycket ankarspik ska i o dessa ankarspik vill ju gärna få virket o spricka när man spikar i för många 😬 därimot finns det ju ankarskruv har jag sett som jag tro sitter betydligt bättre än spiken o som i sin tur inte gör att virket spricker lika lätt som med spiken,, men så har du ju det med att du ska spika ihop tre-fyra takstolar med, är det pressbläck så får man ju ihop alla stolarna väldigt tajt men har man hålplåt o spik/skruv så kommer det ju byggas ett mellanrum mellan takstolarna som ska ihop o detta kanske försämra hållfastheten mot när dom sitter tajt ihopspikade med pressbläck..

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Wrangler  
#596245 Går ju göra egen limträbalk om man vill hålla nere priset 😊, har man bara lim/spik/knäktar så kommer man ju långt 👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

hlb  
#596262
1574002615_20191117_090249_001.jpg
Här kommer en rätt dålig bild på ändan på en av mina balkar, som ligger på loftet och väntar på att monteras.
Kostnad/Balk : Barkborrevirke - ca 300:-, skruv och lim ca 70:-, Tot ca 400:-, plus någon timme av min lediga pensionärstid när jag går förbi.
Senast redigerad av hlb sön 17 nov 2019, 17:32, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#596263 Tack för matnyttig information.
Är det diagonalerna eller övre/undre bjälken som blir den svaga länken vid användning av spikplåtar?
Hur vore det att istället för spikplåtar använda plåtar typ 4-6mm tjocka med genomgående skruv på övre och undre bjälken? Säg 4st M12 på vardera sida skarven? Eller blir det bara att det spricker vid belastning? Tänker annars att skruvarna har hög hållfasthet och även håller med friktion då man kan dra ihop ganska hårt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596288 Fränt med egen limträbalk!
Var finns mer läsning om detta?

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

hlb  
#596341 Slurfi, Googla på BFR_1990-R35. Rapport från Tekniska Högskolan i Lund, så kan du läsa tills du somnar i kväll i alla fall. Vill du ha det enklare, som min lösning, får du nog skriva själv, och jag kommer gärna att läsa ditt alster.
Skulle nog kunna beräkna vad min balk tål, men det är nog enklare att be sonen som är konstruktör och har tillgång till lämpliga datorprogram.
Ett enkelt diagram med last, längd och höjd vore väl mumma för oss hemmabyggare, 150 mm tjockt passar väl de flesta väggar i enkla byggnader.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

molnia  
#632731 Hur har det gått med detta? För jag har förstått att hallen är uppe nu? Skulle gärna se bilder på hallen. :)

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#632732 Hallen är uppe, men inte balken. Takstolen står med en tillfällig stötta. Så det är än så länge bara 4m öppning i alla fack. Planen är att få till balken under våren/sommaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Kse  
#632773 Här valde man miljövänlig limträbalk.

https://www.kiruna.se/contentassets/205 ... hallen.pdf

Hela hallen rasade in för två veckor sen och genom ett mirakel kom ingen till skada, endast två klättrare befann sig i lokalen men tänk om det varit en tisdagkväll men 70 tal ungdomar. 😱

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -har-rasat

Inget ont om limträbalk, det var bara en lite passus på ämnet .

Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Brorsan  
#632777
Kse skrev:Här valde man miljövänlig limträbalk.

https://www.kiruna.se/contentassets/205 ... hallen.pdf

Hela hallen rasade in för två veckor sen och genom ett mirakel kom ingen till skada, endast två klättrare befann sig i lokalen men tänk om det varit en tisdagkväll men 70 tal ungdomar. 😱

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -har-rasat

Inget ont om limträbalk, det var bara en lite passus på ämnet .


Innan snövintern 2009 här nere var det ok att räkna med 1 m snölast.
Det få tänkt på var att det kunde ligga flera gånger så mycket på läsidan.
Nu ska det beräknas för minst 2 m eller om det var 2.5 m snölast.

Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632778 Man kan tänka sig att det hade med snörekordet att göra. Notera att det knakade i taket lång tid innan, man får ofta varning när träkonstruktioner börjar rasa. Sen skall man förstås förstå vad det innebär. ;)

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Kse  
#632791 Jag tror inte det är snörekord än i Kiruna men det är nog ganska nära.
Såklart är det snötyngden som gjort att taket rasade men nått har ju uppenbarligen varit fel i konstruktionen/materialet, vet man att det kan komma 3 meter snö så måste man ju ta höjd för mycket mer, vilket man såklart har gjort men nånstans har det uppenbart felat.
Hallen byggdes 2013.

Nu kan jag absolut inget alls om takkonstruktioner och hållfasthetslära men rent spontant så känns det fel med en så pass stor byggnad, helt utan bärande väggar invändigt å med ett helt platt tak i en region där man vet att det kan komma över 3 meter snö på en vinter.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

svampbob  
#632844
Kse skrev:Här valde man miljövänlig limträbalk.

https://www.kiruna.se/contentassets/205 ... hallen.pdf

Hela hallen rasade in för två veckor sen och genom ett mirakel kom ingen till skada, endast två klättrare befann sig i lokalen men tänk om det varit en tisdagkväll men 70 tal ungdomar. 😱

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -har-rasat

Inget ont om limträbalk, det var bara en lite passus på ämnet .


Har du hört att det är limträbalkarna i taket som har gett sig. Jag tycker det känns rätt sannolikt att det är upplagen för limträbalkarna som har gett sig.

Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Palakangas  
#632848 Limträbalkar. För många år sedan var det aktuellt att starta tillverkning av Kertobalkar på företaget jag arbetar åt. Det blev inget av och kanske det var lika bra eller bättre. Men vi var på besök och såg på produktion i Finland. Kertobalken måste vara oerhört stark men kanske tung? Den blev väl inte vad som förväntats. Eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).