Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28130 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628062 Vist är 10+10 inte mycket borde kunna vara mer. Men det jag tror är att det under snar framtid blir kvotering eller avdrag på o certifierat virke då avsättningen inte finns. För egen del är detta inget som påverkar mitt skogsbruk överhuvudtaget. Hade skött min skog lika dant hur som hur. Men som sagt i nemoral zon borde fax betalas med en hundring extra. Det är många där med som mister sitt fsc certifierat där i revisionen. Som sagt är det vanligast att man inte aktiv nog i sitt skogsbrukande som är den vanliga orsaken till avvikelse. Förutom bas kraven som att man ska har rätt avtal och aktuell plan. Att man tar in entreprenörer som inte har alla papper är med vanligt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628091 Hur vida prislistorna ska anges för certifierat virke (enkelt eller dubbelt certifierat) och sedan ett prisavdrag för enkelt eller icke certifierad virke, eller som idag utgå från ocertifierat virke och sedan certtillägg, kan ju diskuteras.

Det är ju bara två olika betalningsmodeller och det är ju fortfarande summan på sista raden som gäller, oavsett modell.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Torbjörn Johnsen  
#632573 Jag vet inte om det här har varit delat på Skogsforum förut eller ej men SVT har i alla fall varit hemma hos skogsägaren Leif Öster som kör en del hyggesfritt skogsbruk:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... kalhyggena

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

bgl  
#632601 Verkar mest likt en tät fröträdställning utan hyggesrensning!
Vi behöver lite siffror, främst antal tallar per hektar.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Mellberg  
#632734 Enklast är att skippa FSC, i alla fall för den vanliga skogsägaren. Men visst om du vill , bli luggad på några kronor för varje kubikmeter. Vinster på skogsägaren är helt OK eller hur :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#632743 Räcker att vara med i PEFC!

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Brännledaren  
#632768
bgl skrev:Verkar mest likt en tät fröträdställning utan hyggesrensning!
Vi behöver lite siffror, främst antal tallar per hektar.


Så länge du håller dig över paragraf 10 kurvan (tillvarata markens produktionsförmåga) så räknas det inte som en avverkning. I en tallskog, som i Leifs fall, hamnar man nånstans i trakten av en timmerställning.

Jag förstår tanken med hyggesfritt ( inget för den som jagar sista kronan) men just hyggesfritt i tallskog är jag lite tveksam till, om man inte har nått emot granskog förstås. Allt som oftast är det gran som kommer upp underifrån (vilket är naturligt då den klarar beskuggning bättre än tallen) vilket i slutändan leder till en granskog. Även om man hugger upp luckor i beståndet för att släppa in mer ljus så har tallen svårt med etableringen. För att tallen ska ha en chans behövs en markstörning, normalt en brand men en konventionell markberedning funkar ochså.
Jag har inte emot granar (inte jättemycket iaf :grin: ) men ska vi använda oss av hyggesfritt i tallskog krävs det en insats för att säkerställa dess återväxt.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Lars Lundqvist SLU  
#632804
Brännledaren skrev:Så länge du håller dig över paragraf 10 kurvan (tillvarata markens produktionsförmåga) så räknas det inte som en avverkning.

Jodå, men inte som enföryngringsavverkning. ;)

Även en gallring är en avverkning...

Tallföryngring kräver normalt markstörning, precis som du skriver, och klarar bara ett glest överbestånd. Helst aldrig över 10 kvadratmeters grundyta, och när föryngringen är på plats, bort med överbeståndet.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Hanatorp  
#711324 I Tyskland är nästan inga skogsägare med i Fsc. Däremot i PEFC så är en majoritet Certifierade. Det finns ingen anledning att vara med i FSC.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).