Massaved

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

107 inlägg 41862 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Torbjörn Johnsen  
#632551 Jag har roat mig med att gå igenom alla motioner som lämnats in till Södras SBO-årsmöten som hållits nu i dagarna. Alla SBO-möten verkar ha genomförts enligt plan. Enbart en "årsmötesliknande" tillställning i Göteborg som skulle hållits den 1 april är markerat som inställt.

Totalt har det lämnats in ett 45-tal olika motioner till de olika skogsbruksområdena. Här finns en spretig flora av ämnen och den som vill kan själv gå in på resp SBO-område och läsa motionerna. Några av dem har det skrivit om tidigare i trådarna Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov! och Kinna Sbo.

1584694388_bd07c86a-590b-45ad-ae86-f6e88dc610f4_1_201_a.jpeg


Prisavdrag som retar
Något som framkommer tydligt när man läser igenom alla motioner är att det finns ett starkt ogillande mot den prissänkning som Södra gjorde för prima massaved i 3 meterslängd. Det var ett prisavdrag som infördes hösten 2019 med 25 kr/m3fub (olika prisskillnader förekommer i motionerna, från 15 - 25 kr/m3)

Ungefär en tredjedel av alla motioner yrkar på att prisavdraget ska tas bort och att samma pris ska betalas för 3- meters som för fallande massaved. Det förs fram många argument mot detta avdrag. Bl a att det inte bör finns några faktiskt högre hanteringskostnader än för fallande massaved men framför allt, och här finns stor enighet bland motionärerna: Prisskillnaden straffar de självverksamma! Flera av motionärerna pekar på att Södra gärna framhåller hur viktigt det är med självverksamheten och att det finns skogsägare som kan hantera en motorsåg. Inte minst i dessa barkborretider. Samtidigt straffas dessa självverksamma skogsägare som hugger själva med ett lägre pris än om man säljer ett uppdrag. (Anledningen är att det är mycket mer lättjobbat med 3-meterslängder vid manuellt arbete eller med små maskiner jämfört med fallande längder med medellängder på 4,2-43 meter).

Det bör inte vara en högoddsare att detta prisavdrag nu försvinner. Jag har svårt att se att Södras ledning, varken på SBO-möten eller föreningsstämma (när den nu blir av i dessa Coronatider) kan argumentera för att det ska vara kvar när motståndet är så massivt och när det retar upp en såpass engagerad grupp bland medlemmarna. Förutsättningen är ju givetvis att motionerna skickas vidare till föreningsstämman och inte stoppas på SBO-nivå. Ni som varit med på SBO-möten nu senaste veckorna vet hur det har gått?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

A.Lundbäck  
#632571 Ta också upp varför sekunda 3m betalas bättre än sekunda fallande.. (Samma pris på prima och sekunda 3m om jag minns rätt?
Samma material som hamnar i grytan på bruken borde väl påverka lika mycket oberoende längden..??

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

hlb  
#632620 Kan det vara så att det har med rotröta att göra. Rotrötan går sällan upp mer än tre meter i trädet. Skär man bort en tremetersbit, som sorteras separat som sekunda får man huvudsortimentet prima med fallande längder med mindre rötinnehåll. Någon måste väl ändå ha tänkt till annars hade man nog inte infört detta.(Får man hoppas.) Tar man bort det igen, är det nog av politiska skäl.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632635 Jag tror det är såhär, att 3m är dyrare att transportera och hantera, så det vill man inte ha.

Eftersom säkert nästan all självverksam massaved är prima, så spelar det inte så stor roll om man sockrar det lite med samma pris för sekunda.

Jag körde 3m i vilket fall i vintras, hoppas avdraget tas bort eller minskas för 3m.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Erre  
#632641 Ren 3 meters massa är lättare att hantera än fallande med en massa 3 meters klumpar i.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

r93  
#632645 Verkligen, dessutom tycker jag det är bedrövligt tungt och besvärligt att handskas med fallande när man manuellhugger.... alltid för tunga eller för långa....

Nä! Tillbaka med tremeters!!

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

hlb  
#632649 Jag har, för första gången, kört barrmassa i fallande längder i vinter, (nåja denna säsongen). Väldigt tråkigt att vända varannan bunt när man inte har stickvägsbredd som en länsväg och dessutom fina kantträd, som man äger själv. Hoppas att cheferna går tillbaka till att sälja 3-meters.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632650
Erre skrev:Ren 3 meters massa är lättare att hantera än fallande med en massa 3 meters klumpar i.


För timmerbilen menar du?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Erre  
#632656
Mangan skrev:För timmerbilen menar du?

För alla som ska hantera den. Skotare, timmerbilar, truckarna på bruken.

För skotaren är det ett pill att få med sig topparna bland klumparna. Samma för timmerbilen. Inte lätt att lägga 5+m uppe på dessa 3m bitar.
Truckarna var väldigt snabba på att häva såna lass på inmatningsbandet direkt. Även om det tog tid. Dom var inte sugna på att göra välta med såna lass. För det rasar bara för dom och då blir det merarbete.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632681 Ser inget problem med att manuellhugga fallande. Man ska ju inte bära runt dem gubevars utan fälla dem dit man vill ha dem.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

r93  
#632682 Jag har kort kran 😢

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

skogsbonne  
#632683
Skogsola skrev:Ser inget problem med att manuellhugga fallande. Man ska ju inte bära runt dem gubevars utan fälla dem dit man vill ha dem.



Hugger också fallande, slipper man hålla på med måttbandet :-bd

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

isteskog  
#632686 Har huggit fallande i vinter. Finns båda för och nackdelar med det! 👍 👎

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

tallen100  
#632687
isteskog skrev:Har huggit fallande i vinter. Finns båda för och nackdelar med det! 👍 👎

Som med det mesta :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Nyborg  
#632689
skogsbonne skrev:
Skogsola skrev:Ser inget problem med att manuellhugga fallande. Man ska ju inte bära runt dem gubevars utan fälla dem dit man vill ha dem.



Hugger också fallande, slipper man hålla på med måttbandet :-bd

Beror väl på hur jag vill ha det i skogen, jag sågar 3-meters för att slippa för stora stickvägar, jag plockar hellre lite med massabitarna. Min skog är för liten för ett rationellt skogsbruk, jag vill gärna ha så många träd som möjligt kvar på den lilla ytan jag har. Massaved saxen är välanvänd! Sen har jag också en kort kram på kärran. 🤗

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).