Skogsröjning

En matta av granar..

21 inlägg 6139 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

JensSkoog  
#632611
kärrabol skrev:Det är inte lätt det här

Bästa sättet där är kvällsjobb med pannlampa
och kedjeröjare har jag erfart :wink:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: En matta av granar..

jannee  
#632627 Jens har du övergett Totalen mot en simpel kedja :smile:
Finns det överhuvudtaget något som slår en Totalklinga när det gäller sly med en dia under 2 - 3 cm?
Även om du olyckligtvis rotar i lite sten/jord fyller den väl sin funktion tills det är tid att nästa gång tanka - och fila.
Enda nackdelen som jag ser det med Totalen är att den vill spricka när den börjar bli utsliten.

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632628 Jag vet att kedjeröjaren inte är optimal i sådana bestånd men min rygg tål inte den vanliga rökaren. Provade i onsdags men efter en halv timme ville inte ryggen mer. Sen blev det paus va tionde minut och efter två timmer gav jag upp. Men med midjeröjaren känner jag inget i ryggen.
Kan tillägga att jag är 70+

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

JensSkoog  
#632643
jannee skrev:Jens har du övergett Totalen mot en simpel kedja :smile:
Finns det överhuvudtaget något som slår en Totalklinga när det gäller sly med en dia under 2 - 3 cm?
Även om du olyckligtvis rotar i lite sten/jord fyller den väl sin funktion tills det är tid att nästa gång tanka - och fila.
Enda nackdelen som jag ser det med Totalen är att den vill spricka när den börjar bli utsliten.

Absolut inte :wink:
Totalen är suverän i allt som du beskriver, men när jag ska plocka fram den bästa mellan 10-15 stk. stammar på halvannan-två meter som har hysat in sig på en kvadratmeter så är kedjeröjaren bäst, och bäst syn på det får man med pannlampa senkvälls i mörket. Märkligt hur bra man då ser genom barr och kan värdera stammarna emot varandra. :-bd

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

Ameberglund  
#632980
kärrabol skrev:Det är inte lätt det här


Är i ett liknande bestånd nu.. ser att du som jag har Björk som ligger före granen. Hur gör du med dom? Jag har röjt bort större björkar som ligger före planterad gran och sparar björkar i samma höjd som granen i luckor där det fattas gran.

Kan man lämna björkar som ligger långt före eller får man skador på granen då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

Röjer hugo  
#632991
Ameberglund skrev:
kärrabol skrev:Det är inte lätt det här


Är i ett liknande bestånd nu.. ser att du som jag har Björk som ligger före granen. Hur gör du med dom? Jag har röjt bort större björkar som ligger före planterad gran och sparar björkar i samma höjd som granen i luckor där det fattas gran.

Kan man lämna björkar som ligger långt före eller får man skador på granen då?



Skärmröjning kan ju vara en ide om man har mycket och höga björkar,
Björken ställs med 3-4m mellanrum och smågranarna under röjs som vanligt :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar