Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur veta om fordonet är momsat ?

30 inlägg 29334 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

fendt311  
#632564 Du kan ju inte lyfta moms när du köper den. Men du får ju in en inventarier som du måste ta upp. Ett värde. Du gör avdrag för drift underhåll som vanligt. När du sedan säljer den så måste du betala in moms på maskin.
Tex. Köp traktor privat i företag 100 000.
Du lyfter ingen moms. Går inte.
Du har köpt in ett värde 100 000.
Du tar upp det inventarier.
Du säljer värdet 100 000 plus moms.
Du betalar in 25 000 i moms.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Avslutat-02  
#632569
fendt311 skrev:Du kan ju inte lyfta moms när du köper den. Men du får ju in en inventarier som du måste ta upp. Ett värde. Du gör avdrag för drift underhåll som vanligt. När du sedan säljer den så måste du betala in moms på maskin.
Tex. Köp traktor privat i företag 100 000.
Du lyfter ingen moms. Går inte.
Du har köpt in ett värde 100 000.
Du tar upp det inventarier.
Du säljer värdet 100 000 plus moms.
Du betalar in 25 000 i moms.


Det har jag säkert hört ifrån revisorn, men inte lagt på minnet. Tack för den informationen fendt311. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632599
fendt311 skrev:Du kan ju inte lyfta moms när du köper den. Men du får ju in en inventarier som du måste ta upp. Ett värde. Du gör avdrag för drift underhåll som vanligt. När du sedan säljer den så måste du betala in moms på maskin.
Tex. Köp traktor privat i företag 100 000.
Du lyfter ingen moms. Går inte.
Du har köpt in ett värde 100 000.
Du tar upp det inventarier.
Du säljer värdet 100 000 plus moms.
Du betalar in 25 000 i moms.


Blir det inte momsfri försäljning i ett sånt fall? Man kan väl bara momsa en vara en gång och om du köper den som privatperson så får säljaren in momsen av dig. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

anersimyra  
#632604 All försäljning genom företaget är mig veterligen skattepliktigt. Köper jag in en vara från en privatperson så betalar jag såklart ingen moms på varan, men så fort jag säljer den genom företaget är försäljningen skattepliktig..🤔

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

axwell  
#632607
anersimyra skrev:All försäljning genom företaget är mig veterligen skattepliktigt. Köper jag in en vara från en privatperson så betalar jag såklart ingen moms på varan, men så fort jag säljer den genom företaget är försäljningen skattepliktig..🤔


Hur säker är du på att det skall läggas på moms när ett företag säljer nåt som köpts från privatperson, utan att företaget då kunde dra av momsen ?

Så har inte jag gjort, utan momssmittade prylar har jag bokfört som momsfria och senare sålt utan momspåslag.
Samma regler för avskrivningar som för momspliktiga.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

alias  
#632609 Jag skulle nog förespråka att man tar en titt på Skatteverkets hemsida gällande om vinstmarginalbeskattning (VMB) kan vara aktuellt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Tralsmo  
#632616 Har du som företagare köpt en vara av en privatperson så är den momsdödad.
Alltså du får betala vad hen vill ha och kan inte dra moms på det.

Om du vill sälja den igen senare behöver du inte lägga på moms ( oavsett om du säljer privat eller till företag).


Problemet är att om du köper en vara som är momsdödad av en privat så blir den " dyrare" om ett företag köper den ( efterssom dom inte kan dra momsen men privatpersonen du köpte den av har betalat moms).

En faktura ska va specad med moms och på den ska momsregistrerings kod ( för säljaren)finnas annars är den inte godkänd.

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

fendt311  
#632618
Tralsmo skrev:Har du som företagare köpt en vara av en privatperson så är den momsdödad.
Alltså du får betala vad hen vill ha och kan inte dra moms på det.

Om du vill sälja den igen senare behöver du inte lägga på moms ( oavsett om du säljer privat eller till företag).


Problemet är att om du köper en vara som är momsdödad av en privat så blir den " dyrare" om ett företag köper den ( efterssom dom inte kan dra momsen men privatpersonen du köpte den av har betalat moms).

En faktura ska va specad med moms och på den ska momsregistrerings kod ( för säljaren)finnas annars är den inte godkänd.

Du var ju rolig!
Om du lejer en företagare att utföra ett jobb. Han säger han vill ha 1000 kr plus moms på papperet.
Sedan frågar han om du vill ha det svart. Du slipper momsen på 25%. Då blir det 1000 kr.
Kan du säga mig hur mycket har företagaren då förlorat på det?

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Tralsmo  
#632623
fendt311 skrev:
Tralsmo skrev:Har du som företagare köpt en vara av en privatperson så är den momsdödad.
Alltså du får betala vad hen vill ha och kan inte dra moms på det.

Om du vill sälja den igen senare behöver du inte lägga på moms ( oavsett om du säljer privat eller till företag).


Problemet är att om du köper en vara som är momsdödad av en privat så blir den " dyrare" om ett företag köper den ( efterssom dom inte kan dra momsen men privatpersonen du köpte den av har betalat moms).

En faktura ska va specad med moms och på den ska momsregistrerings kod ( för säljaren)finnas annars är den inte godkänd.

Du var ju rolig!
Om du lejer en företagare att utföra ett jobb. Han säger han vill ha 1000 kr plus moms på papperet.
Sedan frågar han om du vill ha det svart. Du slipper momsen på 25%. Då blir det 1000 kr.
Kan du säga mig hur mycket har företagaren då förlorat på det?



Nähä det här inget me de att göra .
Ja snackar om att du köper en pryl av nån, traktor, bil eller nnån annan pryl.

Att köpa en tjänst är nåt helt annat.
Anlitar du en privat Persson åt jobba så åker du på arbetsgivaravgift. Det är nåt helt annat.

Ärligt talat är det du som är " rolig"

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

fendt311  
#632624 När är försäljning av ett fordon momspliktig?
Det är användningsändamålet för fordonet som avgör om det ska betalas moms på försäljningen av fordonet.

På försäljningen ska betalas moms om fordonet i företaget har använts för ett ändamål som berättigar till avdrag. Moms måste betalas även om det i inköpspriset inte skulle ha ingått någon avdragsgill moms.
Moms behöver inte betalas om fordonet har använts endast i privatbruk eller för ett annat sådant ändamål som inte har berättigat till avdrag av moms.
Exempel: En paketbil har använts endast i företagsverksamheten. Det har inte ingått någon moms i inköpspriset.
Ett företag inom byggbranschen har köpt en begagnad paketbil av en privatperson, varför det inte ingått någon moms i inköpspriset. Företaget har alltså inte gjort några momsavdrag på basis av inköpet. Företaget använder paketbilen endast till bolagets affärsverksamhet. Bilen har inte använts för privata körningar. När företaget säljer paketbilen måste det betala moms på försäljningen eftersom bilen har använts för ett ändamål som berättigar till avdrag av moms.

Exempel: En paketbil har använts i företagsverksamheten och i privat bruk
Ett städbolag har haft ett fordon som registrerats som paketbil och som använts både för bolagets städverksamhet och för personalens privata körningar. Från momsen på anskaffningspriset och brukskostnaderna har bolaget dragit av den andel som motsvarat användningen som anknyter till företagsverksamheten. Bolaget har inte fått dra av det privata brukets andel.

Bolaget säljer paketbilen och betalar moms på försäljningen i samma proportion som paketbilen använts i anknytning till affärsverksamheten, dvs. för ett ändamål som berättigar till avdrag. Någon moms behöver inte betalas på det privata brukets andel.

Exempel: En personbil har använts som tjänstebil
Ett bolag inom byggbranschen har köpt en personbil som bolagets verkställande direktör ska använda som tjänstebil. Om bolaget säljer bilen vidare behöver bolaget inte betala moms på försäljningen eftersom personbilen inte enbart har använts för ändamål som berättigar till avdrag.

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

fendt311  
#632625
fendt311 skrev:
Tralsmo skrev:Har du som företagare köpt en vara av en privatperson så är den momsdödad.
Alltså du får betala vad hen vill ha och kan inte dra moms på det.

Om du vill sälja den igen senare behöver du inte lägga på moms ( oavsett om du säljer privat eller till företag).


Problemet är att om du köper en vara som är momsdödad av en privat så blir den " dyrare" om ett företag köper den ( efterssom dom inte kan dra momsen men privatpersonen du köpte den av har betalat moms).

En faktura ska va specad med moms och på den ska momsregistrerings kod ( för säljaren)finnas annars är den inte godkänd.

Du var ju rolig!
Om du lejer en företagare att utföra ett jobb. Han säger han vill ha 1000 kr plus moms på papperet.
Sedan frågar han om du vill ha det svart. Du slipper momsen på 25%. Då blir det 1000 kr.
Kan du säga mig hur mycket har företagaren då förlorat på det?

Företagaren har inte förlorat någon inkomst. Eftersom han ändå måste betala in momsen. Samma blir det åt andra hållet om han köper något utan moms. Varan blir inte dyrare.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Tralsmo  
#632626 Helt ointressant.


En företagare köper en bil av en privat persson ( som betalt moms för bilen).
Företagaren får inte dra momsen som privatpersonen betalat.

Företagaren väljer själv om han vill lägga på moms på sin försäljning av den bilen.
Säljer han den till privatperson så väljer han naturligtvis att inte lägga på moms efterssom privatpersonen inte kan dra moms å då blir den billigare för han.


Säljer han till firma kan den dra moms om det är specat faktura men det är ju +_0 för för firma som köpet den.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Tralsmo  
#632637
anersimyra skrev:All försäljning genom företaget är mig veterligen skattepliktigt. Köper jag in en vara från en privatperson så betalar jag såklart ingen moms på varan, men så fort jag säljer den genom företaget är försäljningen skattepliktig..🤔



Allting i firma är naturligtvis skattepliktigt.
Men har du köpt nån pryl som du inte kan dra moms på så har du ochså rätt att sälja utan att lägga på moms.
Ja har hållit på me sån chit ( visserligen på 90 talet).

Viktigt ä ju naturligtvis att du har kvitto och att det är spårbart.

Är det firma ska det va momsen nr.
Ä det privat ska det va person nr.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632672 Revisorn sa till mej att om maskinen köptes utan moms kan jag sälja den för samma pris utan moms, fick jag mer så var de moms på den överskjutande delen....
Hm sen gör man ju avskrivningar och då vet jag inte om summan utan moms ändrade sig med?

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632679
Linuss skrev:Är ett auktionsföretag som säljer på uppdrag av konkursförvaltare. De tidigare ägarna verkar varit ett leasingbolag och sedan ett turistföretag som konkat.

Tycker jag sett flera ggr på Klaraviks annonser är mäkta ”konkurs” och sen står de ingen moms i annonsen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).