Motorsåg och handhållet

Köpa allroundsåg

26 inlägg 5447 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

forest.  
#631810
JensSkoog skrev:
axwell skrev:
forest. skrev:241 eller 261 ?

Jens menar säkert att det är MS241 med värmehandtag som har blivit en av favoriterna och där ingår nog även MS192 . :mrgreen:

Ms261 har väl .325 delning i original?!

Vad du vet. @axwell :-bd
Stämmer så absolut. Värme i handtaget har blivit ett måste nu på mina gamla dar, och beroende på vad jag hugger, så bytar jag mellan MS192 och MS200 i kvistningen. Allt för att få ner vikten på utrustningen.
261 har .325" i delning i originalen och 13" svärd, och 241 har 3/8" delning och 14" svärd. Fick byta drev och svärd för att använda kedjorna från 261'an på MS 241.


Hur stor skillnad är de mellan 241 & 261? är det dumt att inte köpa en 261?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

nilsszzon  
#631814
anersimyra skrev:Eftersom gubben har en 346 och du sökt en sådan så antar jag att du inte behöver något större? Ett tips är att söka i gruppen ” Husqvarna motorsågar ” på Facebook där en medlem säljer iordningställa och servade 346/353 m.f.l HVA modeller. . :-bd



har inte fb eller ngt sånt socialt media men är lite intresserad av priserna beg på 346xpg? förstår att de som haft såna sågar ofta vill ha dessa igen och jag har en som jag inte använder. hade den ute på blocket för ett tag sen för 3700kr och det verkade vara alldeles för högt men vad är vettigt pris för en vettig såg ( köpt av välrenommerad verkstad och körd 10h sedan dess inköpt 2015 dock )

edit , köpte den till min pensionerade farbror som hjälpte en bygdegårdsförening sommaren 2016 och deras inlånade arbetskraft från Arb.förmedlingen körde över hans hand med en cirkelsåg när han hjälpte till att hålla därav har sågen stått mer än still.

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

JensSkoog  
#631825
forest. skrev:Hur stor skillnad är de mellan 241 & 261? är det dumt att inte köpa en 261?

241 är på 42,6 cc, 4,5 kg och 261 är på 50,2cc och väger ungefär 5 kg. Skiljer 1000kr i pris här i Norge. Jag gillar ergonomin i 241 bättre än i 261. Men i prestande skiljer det inte så mycket som man skulle tänka sig ut från cc. Som en ÅF sade det: "261 är bra till allt, men inte bäst i något." För mig är 241 bäst, men alla måste ju hitta en såg som dom gillar ha mellan händerna, och det beror på en själv.

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

HagaJonas  
#631841 435 är en lätt enkel såg, kör med den regelbundet när det är lite klenare, även om den klarar grövre också. Vid grövre träd mm använder jag min 550 istället.

435 med x-cut är mycket prisvärd såg

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631845 Noke som er negativt med stihl 201 er dei tynne filene, berre 4,0 mm. Har ikkje gitt meg nokon problem til no da men: 5,5 er bedre enn 5,2 som er bedre en 4,8 som igjen er bedre en 4,5 som og er bedre en 4.

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

OddHEriksson  
#632392 Litt gammel tråd kanskje, men her er mine tanker :

Kjøp en lett sag !
Stihl sine 192,193 eller nye 194. Eller en 200 eller 201.

Har selv kjørt 170,180 og 211 i lignende bruk som du beskriver, men har landet på at jeg liker balansen i de sagene med liggende motor bedre.

Kjørte 12" 1,3 3/8 kjede på min 192, og det synes jeg var alle tiders. Kjører nå samme sverd og kjede på min 200, med RS kjede (Firkant-profil på tennene). Synes dette er helt topp.

Om man har en større sag, som du skriver her, så blir det for meg enkelt å velge en lett sag som nr 2, spesielt med tanke på kvisting og annen "røjning".

Mvh
Odd H.

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632408 Enig, men viss du skal ha ei litå sag ville eg lika godt kjøpt proff sag, alltså ei 201. 200 har eg vel aldri prøvd, er vel kjent for og vera veldig bra men er jo henvist til bruktmarkedet då.
Eg har sammenligna stihl si picco heilmeisel mot Oregon si 91 vxl, vil andbefala og prøva Oregon kjeda iverfall. Men da som er best for meg er jo ikkje nødvendigvis best for andre.

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

OddHEriksson  
#632456 Er du fornøyd med hardhet i kjedene til Oregon? Jeg synes de jeg har prøvd har vært for "myke", i mangel på bedre ord. Dvs, mister eggen fortere og oppleves som sløvere. Dette kan for all del bare være min generelle opplevelse her på sør-vestlandet.

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632471 Er på sør Vestlandet detta og, nærmare enn du trur. Er sålangt fornøgd med 91 vxl iverfall men er på fysta kjedet endå, ellers er da vel helst X cut som blir brukt, men har prøvd litt av kvart.

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

OddHEriksson  
#632476 Så artig! Alltid kjekt med "naboer" på forumet. Postnunmer 4275 her;)

Har selv ikke brukt X-Cut, ennå fornøyd med Stihl sine kjeder.

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632480 4250, ja er ein liten verden. Ok, Stihl sine er da ei stund siå eg har prøvd men får testa da nya semichisel kjedet deiras i .325 når da kjem. Var planen iverfall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).