Skogsröjning

Hyggesrensa

49 inlägg 11285 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#632368
TrioBrake skrev:Aha... Hyggesrensa var ordet som virkesköparen använde 😀

Men förslag på timpris då?


Fick en traktkarta av en virkesköpare en gång...gick runt och letade hygget i flera timmar...till slut ringde jag till kontoret...fick till svar...nä det ska avverkas först... :shock: 😡 han fick äta upp sin dumhet senare.... :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#632396 Hahaha!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#632397 Men tjänar inte jag som företag mer på att man sätter ett hektarpris framför timpris? Trodde i min enfald att det var så bolagen ville ha det med röjning, hektarpris framför allting annat liksom ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#632403 Nja vid ackord pris så måste man ta lite tak för att inte gå back, väldigt svårt att hitta rätt exakt på summan på ackord priser.

medans med timersättning så kan man få en bättre bild av vad varje del av objektet kostat.
vidare så blir summan mer sanning då man får de timmar det tar.

att skogsbolagen vill ha ackord priser, är ganska självklart.
dels så kan man få en prisbild snabbt.
men man kan även spela ut firmor emot varandra i ett pris krig....

eller bara sänka ersättningen, för de vet ju att du ändå tar lite tak....

Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#635266 Hektarpris är standard enligt virkesköparen. Samt att 900kr per hektar är vad "deras" röjare går efter. Tankar på det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

isteskog  
#635278 Får nog inte vara mycket att röja då! Jag röjde ca 3 ha hyggesrens åt en markägare nu under veckan och det gick på 900kr/ha och då var det lite att röja men man ska gå över hela arealen ändå....

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#635287 Nej för helvete, det är bara att glömma.
Det där är för entreprenörer som inte tar lika mycket i timmen som vi andra.
Och blir lurade av bolagen.

350 kr/tim kostar röjningen.
Ska du röja 1 ha på under 3 tim så ska det dels gå undan men du får aldrig ihop dagen ekonomiskt.

Ja med framkörningsavgift möjligtvis.

1 ha underväxtröjning som det var talas om,
Kostar från 1500 kr exkl moms per ha.

Ni som håller på och röjer åt andra, förstör inte marknaden genom att sänka ersättningen...

Börja på 350 kr i timmen, inte lägre.
Då tjänar alla pengar, och får verksamheten att gå runt.

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#635288
TrioBrake skrev:Hektarpris är standard enligt virkesköparen. Samt att 900kr per hektar är vad "deras" röjare går efter. Tankar på det?


Deras röjare är alltså utländsk arbetskraft, som har sämre ersättning än vad du behöver ha för att gå runt.

De är anställda hos vad som kan verka som seriösa firmor, men man betalar lönen efter deras hemländer....

Det finns inte många såna jobb som bara kostar 900 kr/ha i underröjning, Hyggesrensning, alltså att rensa ett hygge innan markberedning... Det är oftast ett jobb som är ett skit att se terrängen i och man snavar runt i gräs och sly...

Att man ens försöker hävda, att deras entreprenörer röjer på endast ackord är bedrövligt, och visar vad virkesköparen är för en ...

Kom ihåg att en entreprenör som tar lite mer lämnar eller ska lämna en annan känsla på ett jobb än en för 275-300 kr i timmen...

Håller man bara klassen och stilen så är det inga problem att fakturera..
Och man får nya jobb...

För övrigt så är det oftast en skogsvårdsansvarig som har koll på vad det kostar egentligen... :mrgreen:

Virkesköparna vill ha billigt för att kunna höja någon krona på virket och då vinna avtalet... Går inte om man ska betala vad det egentligen kostar att röja...

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

isteskog  
#635294 Jag röjer bara åt privata och då med en timpenning som motsvarar en stapplig 58-åring ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#635298 1100 kr i timmen? :mrgreen:
Så skulle det väl ha varit... :lol:

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

isteskog  
#635301 Finge nog dåligt med jobb om jag skulle begära 1100 kr/tim ..... 🙃

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#635311 Egentligen om man ska vara helt ärlig, så spelar det ingen roll.

På fakturan står det bara fler eller mindre timmar...det är ända skillnaden..
Men i betraktarens öga så kan det vara en nål... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#635353 Hmmm..... Då vet jag vad ni känner och tycker för det 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#636047 Vad är ett skäligt hektarpris för att underväxtröja då? Är cirkus 20 hektar som skall gås igenom

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#636049 Svårt att svara på, då vi inte vet hur det ser ut...

Från 1500 kr/ha och uppåt brukar det gå på...

Tänk på att det jobb du gör ska löna sig varje dag.

Du kan inte åka på jobb som inte täcker din kostnader och utgifter...

900 kr/ ha ger på en ersättning 2.7 timmars arbete den dagen.. beräknat på 330kr/tim.


Sedan ska du därifrån och kanske hitta något nytt.. annars blir det bara 900 kr den dagen/ha...

Du ska betala för bränsle,såg,bil,kläder mm
Och lön..
Då får det inte finnas nästan något att röja för en ersättning på 900 kr/ha...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).