Trähantverk

Såga virke till hyvelbänk

9 inlägg 4338 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga virke till hyvelbänk

ivho  
#632374 Håller på och velar lite fram och tillbaka om hur jag ska uppgradera min nuvarande arbetsbänk till något mer lämpligt för (fin) snickeri. Allt från köpa en beggad Sjöbergs på blocket, provbygga en prototyp med typ 45x70 virke från k-rauta, till att bygga en "riktig" själv.

Till saken hör att jag har ett gäng ask-stockar och ett sågverk. Har hittils bara sågat lite på måfå gällande tjocklek och sågnitt (mest genomsågning och några försök till en variant av kvartersågning) och prövat mig fram, men planken blir fina även om de naturligvis spricker och drar snett en del under torkning.

Nu till min frågor, nån som har erfarenhet av något liknande.

Vilka dimensioner borde jag sikta på för själva bänkskivan? Det försvinner ju en hel del när man hyvlar.

Hur noga är det med vilken typ av snitt man gör för bänkskivan? I en perfekt värld så är det väl kvartersågning som gäller för allt men mitt sågverk erbjuder inte nån uppsjö av inställningsmöjligheter så det kommer bli en del spill om jag bara ska ha stående årsringar.

/Ivar



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Såga virke till hyvelbänk

ivho  
#632378 Kompletterar med lite bilder på sågverk, stockarna och en där man ser mitt försök till "kvartersågning"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga virke till hyvelbänk

Torbjörn Johnsen  
#632417 Intressant projekt att bygga hyvelbänk! Ask borde väl fungera bra i skivan? Är det björk i de vanliga hyvelbänkarna? Det viktiga är väl att virket är skapligt torrt samt att man limmar ihop skivan av många bitar så att man stabiliserar formen och får bra hållbarhet. Du får gärna fortsätta lägga upp bilder när arbetet fortskrider. Trähantverk är alltid kul att titta på :-bd

Användarvisningsbild

Re: Såga virke till hyvelbänk

Williamm  
#632421 Hej!
Bock är det vanligaste träslaget i hyvelbänkar, men ask är också bra. Intressant projekt

Användarvisningsbild

Re: Såga virke till hyvelbänk

Williamm  
#632422 Vad för modell på såg har du i sågverket?

Avatar Fallback

Re: Såga virke till hyvelbänk

Avslutat-02  
#632423
williamm skrev:Vad för modell på såg har du i sågverket?

3120 xp :-bd

Användarvisningsbild

Re: Såga virke till hyvelbänk

Williamm  
#632424 Tack! Du vet vist alt om sågar.

Avatar Fallback

Re: Såga virke till hyvelbänk

Avslutat-02  
#632477 Nä men en hel del..
Mange har större kunskap om alla sågar och dess innanmäte...


Jag är dock väldigt kunnig på motorer, men har dåligt minne hur eller allt heter...
Just denna sågen, kommer jag ihåg inlägget när vederbörande hade köpt sågverket... :d ...

Man minns det man läser....
Men fråga mig inte om moderna datorer eller telefoner.... ^#(^
Appar mm ...

Folk säger att de är så smarta, nä brukar jag säga...en smart sak kan tänka och agera själv, en modern dator eller telefon, behöver ha kommando....alla kan vara en styrd idiot, bara kolla på mig... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Såga virke till hyvelbänk

Lillesves  
#633666 Jag byggde denna hyvelbänk av furu.
Tjockleken på bänkskivan är 92 mm. Jag sågade 50x100 som jag hyvlade ner till 45x95 mm. Sedan limmade jag ihop dessa till tre block som jag kunde hyvla var för sig på min planhyvel.
Sedan limmade jag ihop dessa tre block till en skiva.
Bänken är tung och stabil men visst, man flyttar på den med :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).