Skördare

Timberjack 770 -00 kan ej köra kranen

5 inlägg 2309 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timberjack 770 -00 kan ej köra kranen

tjohej  
#632179 Som rubriken lyder så sluta kranen fungera å växlarna å allt. Säkringen till kranspetsstyrning går på en gång. Vars ska man börja kolla på?



   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00 kan ej köra kranen

AKKAMAAN  
#632189
tjohej skrev:Säkringen till kranspetsstyrning går på en gång.

Är det säkringen till den elektroniska styrenheten du avser? Styrenhetens utgångar till hydrauliken borde vara korslutnings-skyddade ungefär som på en gammal IPS box eller HTC/PVC enhet. Så utan att ha någon detaljkunskap om hur IBC kranspets-styrning fungerar så låter det som nåt internt i styrenheten
Vars ska man börja kolla på?

Prova iaf att koppla bort anslutningarna till hydrauliken en och en tills du eventuellt (förhoppningsvis) ändå hittar en kortsluten utgång. Köp en stor bunt med säkringar eller ännu bättre, stoppa i en automatsäkring medan du felsöker. Vilket typ av säkring är det?

Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00 kan ej köra kranen

tjohej  
#632361 Nu har jag kollat lite. När man trycker kvittering dörrarna och kranen är av på knappen så när man slår bort parkeringsbromsen då flyger säkringen som heter kranstyrningen en 10amp. Å då man kan ju inte göra nånting med kranen eller maskinen. Bara aggregatet. Har tagit till kranpaketet alla elkablar men samma visa ändå att säkringen far så fort man ska slå ifrån bromsen på knappen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00 kan ej köra kranen

AKKAMAAN  
#632390 Då är det ju troligt att felet ligger på bromskretsen. Då är det alltså kretsar som förhindrar arbete med kranen om dörren är öppen (eller om P-bromsen är tillslagen??)

Har du en instruktionsbok med elscheman?

Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00 kan ej köra kranen

tjohej  
#632606 Hej jo tack för hjälpen!! hitta felet till varför säkringen for. Var ena kontakten till magnetventilen till bromsarna i motorrummet som hade erjat sönder. Men när jag fixa det så släpper bromsen nu å man kan köra fram å bakåt. Men nu kan jag inte köra kranen nånting. Vill inte alls regera nånting. Men man kan använda spakarna till att manövrera tmc.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).