Skogsröjning

En matta av granar..

21 inlägg 6137 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En matta av granar..

Ameberglund  
#631469
1584259002_ec9e51d5-edd6-4919-993c-8c208573397b.jpeg
Roar mig med röjning om helgerna och har nu kommit in i ett område där självföryngringen har tagit över. Tycker det är väldigt svårt att hitta huvudstammar. Jag får krypa för att hitta en stam jag tycker är rak och tror på. Hur gör ni när allt är som en tät matta av granar?
Höjden varierar från en halv meter till 2 meter.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: En matta av granar..

Avslutat-02  
#631477 Gör förband på ca 0.5-1 m sedan försöker jag att toppa ner beståndet,genom att röja bort de granar som är förväxande och högre...

Kollar hela tiden efter hur de ser ut, de som har stora defekter sågas ner...

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

Mellberg  
#631480 Röj inte hårdare än att du sover gott om natten. Lämna träd med fina toppar, förband 1 - 2 m. Ta normalt bort enstaka förväxande granar och sträva efter ett så jämnt krontak som möjligt.

Sedan kommer du åter om ca 5 år och röjer ner till ca 2000 stammar/ha.

Avatar Fallback

Re: En matta av granar..

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631498 Har liknande problem på en mosse.
Funderar på att röja allt i gator 1.5m breda.
Lämna oröjt i 1m breda strängar. Det tar alldeles för lång tid att leta huvud-
stammar bland små granar och björkbuskar.
Röja igen efter ca 3år och då ställa ut huvudstammar

Avatar Fallback

Re: En matta av granar..

bgl  
#631501 Nu hann @Röjqvist före mig och min likalydande kommentar!

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631504 Instämmer med Mellberg. Ställ isär granen med åtminstone 1 meters förband och ta bort vargarna.

Försök också att kapa stammarna under första grenvarvet. Annars får du snart samma djungelunderväxt igen. Eventuellt får du kapa stammarna i två steg, för att minimera risken för stensågning.

Verkar f.ö. vara ett perfekt objekt för en mindre röjsåg, typ Husqvarnas batteridrivna 535 iFR.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

Ameberglund  
#631518 Låter som jag tänkt som er. Har ställt isär på 1m ca. Tänkte att man får göra ett nytt urval senare. Men vad är er erfarenhet av kvaliteten efter en sådan röjning. I mitt fall var det mesta runt en meter högt med stammar grova som ett finger. Blir det nått av dom i framtiden?
Som Niklas säger så hade en mindre såg vart att föredra.. blev bökigt med hvq555

   TS
Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631524 Det kan nog bli en vettig kvalitet, om du lämnar kvar rätt stammar. Granarna måste ha ett visst utrymme för att kunna bli något. Det brukar vara rätt roligt att komma tillbaks till den typen av röjningar efter några år.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

svampbob  
#631525
Ameberglund skrev:Låter som jag tänkt som er. Har ställt isär på 1m ca. Tänkte att man får göra ett nytt urval senare. Men vad är er erfarenhet av kvaliteten efter en sådan röjning. I mitt fall var det mesta runt en meter högt med stammar grova som ett finger. Blir det nått av dom i framtiden?
Som Niklas säger så hade en mindre såg vart att föredra.. blev bökigt med hvq555


Du kommer att ha så många stammar att välja på i andra röjningen och första gallringen så du kommer inte att något problem med att hitta kvalitetsstammar att spara i första gallringen.

Väl en mindre såg. Jag har ungskogsröjt en del med 555an men har nu upptäckt hur mycket trevligare det är med en lite mindre såg. Kör med en Stihl 460 det skiljer inte så mycket på papperet men ute på hygget märks en stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

JensSkoog  
#631559
svampbob skrev:Väl en mindre såg. Jag har ungskogsröjt en del med 555an men har nu upptäckt hur mycket trevligare det är med en lite mindre såg. Kör med en Stihl 460 det skiljer inte så mycket på papperet men ute på hygget märks en stor skillnad.

När det finns en sådan matta av smågranar, använder jag Strand Total på min FS130. Sågen är ju rena leksaken men lätt och smidig när man jobbar med pysselröjning. Med Strand Total kan jag jobba nära marken och om jag hittar sten, så är det inte så jobbigt med filning som på en sågklinga.

Ameberglund skrev:Låter som jag tänkt som er. Har ställt isär på 1m ca. Tänkte att man får göra ett nytt urval senare. Men vad är er erfarenhet av kvaliteten efter en sådan röjning. I mitt fall var det mesta runt en meter högt med stammar grova som ett finger. Blir det nått av dom i framtiden?
Som Niklas säger så hade en mindre såg vart att föredra.. blev bökigt med hvq555

Jag lämnar inte bara en, men två-fyra om de inte växer aldels i varandra, och senn gör jag urval senare. Alltid bra med "a second look" om man har tid.

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

generationsskifte  
#632337 Men hur gör ni när granarna är ännu kortare, kanske 50 cm och neråt? Låter ni dom växa till sig innan ni röjer fram dom? För vi har en del ställen där det är mattor utav självföryngrade smågranar. Den äldre generationen tycker man ska låta dom växa till sig och sen röja fram dom, men själv tycker jag att man borde röja fram och ställa ut dom redan nu. Man vill ju att de ska växa sig stora fort, men man kanske inte tjänar så mycket på de då fortfarande är så små.

Avatar Fallback

Re: En matta av granar..

jannee  
#632339 Röjer ned allt som inte ska bli fullvuxet, m.a.o. gallrar hårt även i självföryngringar oberoende trädslag och ålder.
Kommer ändå en massa nya uppslag.

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632578 Det är inte lätt det här

Avatar Fallback

Re: En matta av granar..

Avslutat-02  
#632589 Mys röjning... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: En matta av granar..

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632591
kärrabol skrev:Det är inte lätt det här


Där finns det lite å välja på. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar