Skogsnyheter

En halv miljon kubikmeter föll i stormen Laura

2 inlägg 1966 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En halv miljon kubikmeter föll i stormen Laura

Fredrik Reuter  
#632180 En halv miljon kubikmeter (500.000 m3) vindfällen estimerar nu Skogsstyrelsen att stormen Laura orsakade förra veckan med start den 12 mars 2020.

Områden som drabbats värst är Halland, norra Skåne, södra Kronoberg, Blekinge och södra Kalmar län. Allra värst drabbade stormen skogen i Blekinge och Kalmar län och det är också i dessa två län där 90% av den stormfällda skogen finns (se kartan nedan).

Liggande träd är attraktiva för granbarkborren och nu måste den stormfällda skogen upparbetas så fort som möjligt. Hela det stormdrabbade området ingår i högriskområdet för barkborreangrepp, därför finns krav på att max 3 kubikmeter vindfällen av gran får finnas per hektar.

https://via.tt.se/pressmeddelande/storm ... Id=3272944




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En halv miljon kubikmeter föll i stormen Laura

JerryH  
#632317 Fick ca 1.5 träd nedblåsta / 10 ha här i trakterna utanför Halmstad. Så ingen större skada. Dock så är där 5-6st mindre granar som ligger i kanten av ett hygge grannen gjort i vinter. På min sida står det vatten och på hans sida står det ännu mer vatten i de djupa skördar o skotarspåren.. Så har lite problem med hur jag ska få bort skiten därifrån...

Men det var en salig blandning på trädslag. Annars brukar det ju bara vara granen som blåser ner, men nu var det några björkar som blåste ned / sönder (den ena träffades av blixten för ett par år sedan så stammen var sprucken från marken och sen ca 5 m upp, var mest imponerad att den klarat sig så länge som den gjorde :)) ett par bokar som gick av, ett par tallar som välte utöver granarna då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).