Avverkning (slutavverkning)

Lagar kring skotartransport på lokalgata.

16 inlägg 5402 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lagar kring skotartransport på lokalgata.

anersimyra  
#632206 Som rubriken anger så söker jag information om vad som gäller vid kort transport på lokalgata fram till avlägg med jordbrukstraktor och huggarvagn. Anledningen till frågan är att vi jobbar mot en utomordentligt besvärlig och amatörmässig organisation som lägger sig i allt från små pinnar på stigar till transporter på lokalgata. Vi har hittills markerat området med skärmskylt som anger pågående avverkning men misstänker att de inom kort kommer dragande med krav på annan skyltning. Dessutom påstår de att det är olagligt att inte markera avverkningsområdet med varningsskyltar. Dessutom kräver de in en avvikelserapport om ett fastfällt träd som vi utan tvekan vet var ofarligt, anledningen till kravet på rapporten säger de beror på att det är olagligt att lämna ett fastfällt träd oavsett omständigheter. Nu tror jag förstås att de ljuger och att inget lagrum preciserar sig omkring fastfällda träd vilket de påstår..🤔



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

80-90  
#632212 Ja jäklar !!! Kan inget om det men lider med dej/er 🙈oj oj

Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632216 Vad är det för munter sammanslutning?

Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

Avslutat-01  
#632220
Skogsola skrev:Vad är det för munter sammanslutning?


skydda skogen kanske

Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

isteskog  
#632222 Låter mer som någon villaförening ...... 🙃

Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

Avslutat-02  
#632226
anersimyra skrev:Som rubriken anger så söker jag information om vad som gäller vid kort transport på lokalgata fram till avlägg med jordbrukstraktor och huggarvagn. Anledningen till frågan är att vi jobbar mot en utomordentligt besvärlig och amatörmässig organisation som lägger sig i allt från små pinnar på stigar till transporter på lokalgata. Vi har hittills markerat området med skärmskylt som anger pågående avverkning men misstänker att de inom kort kommer dragande med krav på annan skyltning. Dessutom påstår de att det är olagligt att inte markera avverkningsområdet med varningsskyltar. Dessutom kräver de in en avvikelserapport om ett fastfällt träd som vi utan tvekan vet var ofarligt, anledningen till kravet på rapporten säger de beror på att det är olagligt att lämna ett fastfällt träd oavsett omständigheter. Nu tror jag förstås att de ljuger och att inget lagrum preciserar sig omkring fastfällda träd vilket de påstår..🤔


Finns inget lagkrav på detta, men man kan hållas ansvarig enligt AMV om man inte märker ut platsen med band och avspärrande skylt.

Vad är detta för dryghet, ni råkat utför?
Föreningen som bara är ute efter att jävlas eller?

Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

alias  
#632232
anersimyra skrev:Som rubriken anger så söker jag information om vad som gäller vid kort transport på lokalgata fram till avlägg med jordbrukstraktor och huggarvagn. Anledningen till frågan är att vi jobbar mot en utomordentligt besvärlig och amatörmässig organisation som lägger sig i allt från små pinnar på stigar till transporter på lokalgata. Vi har hittills markerat området med skärmskylt som anger pågående avverkning men misstänker att de inom kort kommer dragande med krav på annan skyltning. Dessutom påstår de att det är olagligt att inte markera avverkningsområdet med varningsskyltar. Dessutom kräver de in en avvikelserapport om ett fastfällt träd som vi utan tvekan vet var ofarligt, anledningen till kravet på rapporten säger de beror på att det är olagligt att lämna ett fastfällt träd oavsett omständigheter. Nu tror jag förstås att de ljuger och att inget lagrum preciserar sig omkring fastfällda träd vilket de påstår..🤔


Vad är det för väghållare på "lokalgatan" - enskild eller kommunal?

Skulle kunna tänka mig att många kommuner kräver att det ska finnas en, av kommunen godkänd, TA-plan om det är en kommunal gata - är dock inte helt säker.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

anersimyra  
#632237 Jag vill inte nämna här vilka det är då det inte är omöjligt att någon av de anställda finns här på forat. Men jag kan väl säga så mycket att det är ett konsultföretag där vissa anställda är det vi kan kalla amatörmässiga naturmuppar som lägger sig i vårat arbete med krav kring vårt jobb som är rent skrattretande amatörmässigt och direkt enfaldigt.. :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632245 Vad har konsultföretaget med saken att göra? Vem är uppdragsgivaren?

Användarvisningsbild

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

svampbob  
#632247 Att du kör på gatan kan dom inte göra något åt. Traktorn betalar trafikskatt och får köra på gator. Hade ni kört på GC-banan hade det varit en annan sak.
Det fastfällda trädet kan dom med lite fog tycka att du borde ha satt upp typ avspärrningsband så att inte tredje man kan irra sig in i riskområdet under det hängande trädet.

Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

Brorsan  
#632256 Släpets bruttovikt får inte överstiga traktorns bruttovikt vid obromsat släp
Traktorns vikt + vikten från släpet på draget = traktorns bruttovikt

Vid bromsat släp finns få begränsningar på vikten vad jag har hört.

Gråzon för jord skogsbrukstraktor (klass 2) i annat arbete enl vad jag har hört.
Kan ev. räknas som klass 1 taktor.
Men för eran del är det ju en ren klass 2a


Dessa regler gäller hastighet.

Svensk författningssamling
Trafikförordning (1998:1276)
4 kapitlet 20 paragrafen punkt 6

1. Motorfordon med en släpvagn a. Släpvagnen är försedd med effektiva bromsar som kan manövreras från motorfordonets färdbroms,
b. släpvagnen har oledad dragstång och en totalvikt som inte överstiger 3,5 ton och är försedd med påskjutsbroms,
c. släpvagnen har en totalvikt eller, när släpvagnen inte är lastad, en tjänstevikt som inte överstiger motorfordonets halva tjänstevikt, dock högst 750 kilogram, eller
d. släpvagnen är kopplad till en motorcykel 80
2. Bil med två släpvagnar Släpvagnarna är utrustade med låsningsfria bromsar och utgörs av en dolly med tillkopplad påhängsvagn där dollyns vändskiva är vridbart lagrad kring en vertikal axel genom kopplingspunkten 80
3. Bil som drar ett sådant fordon på minst fyra hjul vars ena ände är upplyft genom en fast upphängnings- anordning på dragfordonet så att minst ett av det dragna fordonets övriga hjulpar rullar på vägen Fordonet är särskilt inrättat för bärgning och bogsering av skadade fordon och fordonstågets vikt inte överskrider dragfordonets totalvikt 80
4. Motorfordon med en släpvagn vilka är förbundna genom den gemensamma lasten Släpvagnen är försedd med effektiva bromsar som kan manövreras från motorfordonets färdbroms och fordonen är särskilt inrättade för ändamålet samt godkända vid sådan besiktning som föreskrivits för fordonståget 50
5. Motorredskap klass I eller tung terrängvagn med en släpvagn Släpvagnen är försedd med effektiva bromsar som kan manövreras från dragfordonets färdbroms 50
6. Motorfordon, motorredskap klass I eller tung terrängvagn med en släpvagn i andra fall än 1, 4 eller 5 Släpvagnen har en bruttovikt som inte överstiger dragfordonets bruttovikt 40

Avatar Fallback

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

bgl  
#632258 För mycket vi vet för lite om:
1. vem är beställare och vad är denna beställare
2. hur är avtalet utformat
3. är gatan kommunal gatumark eller någon form av vägförening, samfällighet e.dyl.
4. har i så fall markägaren del/rätt i vägen
5. mm
Utgångspunkten ska alltid vara att aldrig ta andra kommentarer än de som den kommentatorn kan styrka vara relevanta, du behöver mycket sällan visa engagemang mot utomstående tyckare!

Användarvisningsbild

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

svampbob  
#632264
Skogsola skrev:Vad har konsultföretaget med saken att göra? Vem är uppdragsgivaren?


Jag gissar att det är konsultföretagets muppar som agerar beställare/projektledare och är inhyrda av markägaren/kommunen.

Användarvisningsbild

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

anersimyra  
#632277
svampbob skrev:
Skogsola skrev:Vad har konsultföretaget med saken att göra? Vem är uppdragsgivaren?


Jag gissar att det är konsultföretagets muppar som agerar beställare/projektledare och är inhyrda av markägaren/kommunen.

Spot on.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagar kring skotartransport på lokalgata.

Göt  
#632292 Fakturera för all extra tid, då kan ni vara där hur länge som helst :-b

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).