Skogsnyheter

HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

26 inlägg 3780 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Fredrik Reuter  
#632111 Högsta Domstolen (HD) slår nu i en dom fast att miljöorganisationer kan ha klagorätt eller talerätt i bygglovsärenden och det är Århuskonventionen som kan ge denna rätt.

Beslutet grundas i ett ärende om en bygglovsansökan i Falkenbergs kommun, utanför detaljplanerat där marken gränsade mot ett naturreservat. Naturskyddsföreningen överklagade bygglovet till Länsstyrelsen som då beslutade att inte Naturskyddsföreningen inte skulle ha klagorätt eftersom de inte var rågrannar till berörd fastighet.

Naturskyddsföreningen överklagade detta beslut till Mark och miljödomstolen som gav Naturskyddsföreningen rätt och hävdade Århuskonventionen. Detta beslut överklagades i sin tur till Högsta domstolen som nu delvis gått på Mark och miljödomstolens linje.

Den så kallade Århuskonventionen ska reglera allmänhetens rätt till deltagande i beslutsprocesser och tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor och det är alltså detta HD nu slagit fast.

Högsta Domstolen är tydlig med att beslutet inte innebär att alla bygglovsansökningar kan överklagas miljöorganisationer och troligtvis är det "många gånger" som miljöorganisationer aldrig kommer få talerätt. HD säger att det ska föreligga mycket särskilda omständigheter för att ett bygglov ska vara sådant att det får överklagas av en miljöorganisation.

Problemet nu kan bli att bygglovsprocesser kommer ta längre tid då varje enskild ansökan måste bedömas om det anses att miljöorganisationer ska ha talerätt enligt Århuskonventionen eller inte.

Här kan du läsa mer om fallet: https://www.mynewsdesk.com/se/foyen-adv ... lov-397384



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632114 Nu blir jag trött! 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Avslutat-02  
#632115 Ännu ett stort bakslag för sunt förnuft och Sverige i stort...

Att man aldrig lär sig... miljörörelsens agenda och åsikter ska INTE få väga högre än intäkter och arbeten..

Nä, sätt ner foten en gång för alla och släng ut dem ur landet, låt den skaffa sig en egen ö och härska över...

Finns väl en del av Sibirien som Ryssland kanske kan avvara...

I ett samhälle med lagar och regler där folk lever på och av sina ägor har de inget att göra..

Skäms för fan, miljöstymmel.

Användarvisningsbild

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Fredrik Reuter  
#632118 Ditt inlägg ovan röjarn känns som det är skrivet i affekt, tänk innan du skriver.

Det hela baseras ju på lagar och regler som nu prövats i högsta instans och Århuskonventionen är framtagen genom Förenta Nationerna, alltså varken EU eller Sverige.

Ska man komma någonvart så gäller det behålla lugnet och tänka innan man agerar samt att man får förlika sig med ett läge som är som det är.

Om vi ska gå tillbaka till grundfrågan så kan det vara så att miljöorganisationer i framtiden kan ges talerätt i bygglov som gränsar mot naturreservat (det var ju fallet i fråga ovan), frågan är om just naturreservat är minimigränsen för klagorätt? Kanske, kanske inte. Det är något vi kan diskutera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Seb macahan  
#632119 Är det nu motkraven kommer i den sambildade regeringen.....😠😠👎

Användarvisningsbild

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Fredrik Reuter  
#632120 Vad tänker du på Seb, har du exempel?

   TS
Avatar Fallback

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Avslutat-02  
#632121
Seb macahan skrev:Är det nu motkraven kommer i den sambildade regeringen.....😠😠👎


Skulle inte förvåna att vissa jurister och nämndemän är i direkt påverkan av miljölobbyn. Men detta är dock ändå i HD och jag hoppas att de är så pass proffsiga att deras privata åsikter och värderingar ej låter sig skina igenom..

Men på senare tid börjar jag tvivla,för man godkänner mycket skräp från miljörörelsen..

Att vi har en samarbetsregering med MP på många tunga stolar, som konstant trycker på elakt är dock säkert, de har aldrig tänkt på Sveriges bästa utan bara på vad Sverige kan och ska göra, även om vi inte har råd..

Avatar Fallback

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

bgl  
#632122 Det finns inget varumärkes, legalt eller annat skydd för begreppet miljöorganisation. Tvärt om finns det flera miljöaktivister som har som huvudmetod att verka utanför det politiska systemet.
Egentligen blir bättre om dessa blir organiserade i samhällets anda, även om arbetsbördan vid byggärenden kan bli större än vad HD möjligen inte ens har tänkt på.
Nu blir det bara för oss alla att lägga oss i allt inom syn- och hörhåll som vi mäktar med!!

Avatar Fallback

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Avslutat-02  
#632126
Fredrik Reuter skrev:Ditt inlägg ovan röjarn känns som det är skrivet i affekt, tänk innan du skriver.

Det hela baseras ju på lagar och regler som nu prövats i högsta instans och Århuskonventionen är framtagen genom Förenta Nationerna, alltså varken EU eller Sverige.

Ska man komma någonvart så gäller det behålla lugnet och tänka innan man agerar samt att man får förlika sig med ett läge som är som det är.

Om vi ska gå tillbaka till grundfrågan så kan det vara så att miljöorganisationer i framtiden kan ges talerätt i bygglov som gränsar mot naturreservat (det var ju fallet i fråga ovan), frågan är om just naturreservat är minimigränsen för klagorätt? Kanske, kanske inte. Det är något vi kan diskutera.


Detta domslut visar klart och tydligt att har man sålt taska till räven och fått bitcoins som betalning så har man.

Jag är väl medveten om att detta är en domstol som fattat detta, inte EU.
Vad har det med saken att göra?
Varför godta att man blir överkörd?

Jag tänker inte sitta lugn och vänta på att domstolarna aktivt delar ut beslut till fördel för miljörörelsen, och att aktivt undergräva äganderätten i stort.


Miljörörelsen ska inte ha talesrätt alls i frågor om bygglov eller liknande, det är flera olika organisationer under ett samlat tak, med olika tillvägagångssätt men faktum kvarstår, de är ute efter allt vi äger.

Varför skulle man sätta gränsen vid naturreservat?
Nä, detta ska överklagas och skrotas.
Upp till Eu domstolen och ge människorna sina skogar tillbaka.

Att förlika sig med hur läget står, är att ge upp och det gör jag då fan inte när det gäller miljörörelsen.... De ska bort, så enkelt är det..
Jag skulle lätt skänka allt mitt till den som ville ha det i betalning för att driva ut skräpet en gång för alla ur landet, och låsa gränserna emot dem.

Användarvisningsbild

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Fredrik Reuter  
#632131 Jag kan förstå frustrationen röjarn men nu är du ju där igen.

Jag tror du vet att det inte skulle gå att skänka pengar till "några" som skulle driva ut miljörörelsen ur landet och sedan stänga gränserna. Det är orimligt och risken är uppenbar att dina antagonister läser din text och får vatten på sin kvarn.

Jag tror inte det kommer bli bättre av att skrika ur sig saker i affekt helt enkelt, det kan tvärtemot slå tillbaka på i detta fall, äganderätten.

Kanske skulle vi diskutera ändringar i Århuskonventionen istället, kanske finns det punkter i denna konvention som går stick i stäv med äganderätten. Skulle vi komma dit kanske fler läser och vips har vi nått någonstans!

   TS
Avatar Fallback

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Avslutat-02  
#632135
Fredrik Reuter skrev:Jag kan förstå frustrationen röjarn men nu är du ju där igen.

Jag tror du vet att det inte skulle gå att skänka pengar till "några" som skulle driva ut miljörörelsen ur landet och sedan stänga gränserna. Det är orimligt och risken är uppenbar att dina antagonister läser din text och får vatten på sin kvarn.

Jag tror inte det kommer bli bättre av att skrika ur sig saker i affekt helt enkelt, det kan tvärtemot slå tillbaka på i detta fall, äganderätten.

Kanske skulle vi diskutera ändringar i Århuskonventionen istället, kanske finns det punkter i denna konvention som går stick i stäv med äganderätten. Skulle vi komma dit kanske fler läser och vips har vi nått någonstans!


Frustration, knappast. Snarare ett uppvaknande sedan många år att det inte går att ha miljöorganisationer eller liknande kvar i landet.
Detta är en klar anledning till varför.
Det är högst politiskt, försök inte komma undan med det..
Vi har en regering med dessa makter i,då ska vi fan agera därefter och inte stå med mössan i handen och säga ja tack amen åt skiten.

Att en domstol nu väljer att agera efter årshuskonventionen utan att egentligen prövat frågan är högst beklagligt, men förståeligt om man ser till risken att man är påverkad av annan makt, i detta fall.

Och nä det är ingen konspirationsteori utan sanning, för att det står ganska ofta i media om påtryckningar och att nämndemän har agerat efter egna värderingar/åsikter.
Finns flera fall där författningsskyddet har agerat emot detta...

Avatar Fallback

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Avslutat-02  
#632136 Om jag söker på detta...
Vart tror du att man hittar som mest information.??.

Jo just det...miljöpacket..

https://www.naturvardsverket.se/Miljoar ... ormation-/

"Århuskonventionen är framtagen genom Förenta Nationerna, alltså varken EU eller Sverige..."

Möjligt, men nu tusan har EU ett stort finger med i detta...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%85rhuskonventionen..
Och allt som detta vansinne har satt ett finger i, har och går åt helvete...
Det har bara blivit dyrare och sämre, mera admin, mera lagar och skrot... framförallt....
Mera miljönkrångel och strunt....
https://lagen.nu/prop/2004/05:65

https://www.consilium.europa.eu/sv/pres ... l-matters/

Användarvisningsbild

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632138 Det är ju inget snack om att den s.k. miljörörelsen har alldeles för mycket makt idag. Å det beror ju inte bara på Åhus-konventionen, utan även på att vissa partier vägrar konsekvent samarbeta med t.ex. SD i sådana frågor där de rimligtvis borde kunna komma överens om de ville.

Dessutom är det ju journalisterna väldigt präglade av miljörörelsen, bl.a. drygt hälften på SR + SVT som sympatiserar med Miljöpartiet, vilket onekligen märks i hur skogsbruket beskrivs i dessa medier.

Så äganderätten behöver definitivt stärkas och miljörörelsen behöver i motsvarande grad försvagas. En god start på detta digra arbete vore om C + L växte upp och började samarbeta med SD i de frågor där de sakligt sett ligger nära varandra. Å då inte minst när det gäller äganderätten inom jord och skog.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Fredrik Reuter  
#632142 Jag tror du kommer få svårt att få dem ut ur landet, ska samma gälla för vem som helst och vad som helst?

Här är lite bakgrundsfakta om det rättsfall som HD har beslutat på:

Målet hade sin grund i ett beslut från bygglovsnämnden i Falkenbergs kommun om att bevilja bygglov för bostadshus på en fastighet utanför detaljplanelagt område som gränsade till två naturreservat varav det ena utpekats som ett Natura 2000-område. Området var även i den kommunala översiktsplanen för området utpekat som ekologiskt särskilt känsligt med särskilt höga värden för naturvård, friluftsliv och kulturmiljövård.


Det är kanske just vid fall som ovan som rätten ska ges enligt Århuskonventionen? Annars, ges inte rätten.

Och rätten som ges är att inkomma med sin talan i ärendet, inte besluta i ärendet.

Sett ur denna aspekt, kanske kan man vända på det. Inför bildande av en biotop eller naturreservat så kan skogsägare kanske hävda Århuskonventionen och komma in med sin talan?

   TS
Avatar Fallback

Re: HD: Miljöorganisationer får klagorätt vid bygglov

Avslutat-02  
#632143
Fredrik Reuter skrev:Jag tror du kommer få svårt att få dem ut ur landet, ska samma gälla för vem som helst och vad som helst?

Här är lite bakgrundsfakta om det rättsfall som HD har beslutat på:

Målet hade sin grund i ett beslut från bygglovsnämnden i Falkenbergs kommun om att bevilja bygglov för bostadshus på en fastighet utanför detaljplanelagt område som gränsade till två naturreservat varav det ena utpekats som ett Natura 2000-område. Området var även i den kommunala översiktsplanen för området utpekat som ekologiskt särskilt känsligt med särskilt höga värden för naturvård, friluftsliv och kulturmiljövård.


Det är kanske just vid fall som ovan som rätten ska ges enligt Århuskonventionen? Annars, ges inte rätten.

Och rätten som ges är att inkomma med sin talan i ärendet, inte besluta i ärendet.

Sett ur denna aspekt, kanske kan man vända på det. Inför bildande av en biotop eller naturreservat så kan skogsägare kanske hävda Århuskonventionen och komma in med sin talan?


Nä, varför då? Skulle vi ha ett riktigt parti som ville Sverige väl så skulle alla miljönissar få avlägsna sig eller hålla käften. Enkelt, skaffa egen skog eller låt bli, men det ska vara förbjudet enligt lag att yttra sig om hur andras privat egendom ska skötas, detta skulle även gälla myndigheter.
Miljömål skulle inte gälla förutom på Sveaskogs marker då detta är statens och därmed alla skattebetalares.
Men där ska det vara stopp, inte heller där skulle någon skog avsättas i större omfattning, utan allt ska skötas.

Och nä, för att en skogsägare ska ha en chans att få något bra utav detta så blir det mera admin och jurist kostnader, så om man vill ytterligare göra det krångligt eller svårt och dyrt för skogsägarna, varsågod då har vi detta skräpet...

Annars så är det dags att visa både rättsväsendet och myndigheter att Sverige är ett fritt land med fria människor, där inga regler eller paragrafer får inkränka på äganderätten och brukanderätten.

Sedan att man måste följa samhällets regler utanför den egna fastigheten är en annan sak.
Århuskonventionen är inte till gagn för skogsägaren utan enbart för miljörörelsen.
Det är bara att läsa igenom lag ändringsförslaget, så märker man detta,så att detta skulle vara en väg för skogsägaren att kunna lägga in ett finger med i spelet är nog väldigt liten chans...
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 18 mar 2020, 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).