Motorsåg och handhållet

Köpa allroundsåg

26 inlägg 5499 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa allroundsåg

Kaugen  
#631674 Hej.

Tänkte att jag skulle inhandla mig en ny såg för allroundbruk. Kanske hugger runt 30 kubik/året.
Farsan går ju med en trogen husqvarna 346 och är helnöjd. Letat lite efter en begagnad men verkar inte krylla av dom.

Vad har ni för erfarenheter av husqvarnas 435-450 serie? Det är väl dessa jag tittat på mest.

Någon som kanske har en 439 och kan uttala sig? Ser väldigt lätt och smidig ut. Men kanske är i klenaste laget..

Både tips och avrådan mottages glatt. :-bd



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

totte  
#631683 Lite mer om vad du gör. Gallrar barr, hugger grovt löv, kapar på vedbacken, etc?

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

anersimyra  
#631687 Eftersom gubben har en 346 och du sökt en sådan så antar jag att du inte behöver något större? Ett tips är att söka i gruppen ” Husqvarna motorsågar ” på Facebook där en medlem säljer iordningställa och servade 346/353 m.f.l HVA modeller. . :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

Kaugen  
#631694
totte skrev:Lite mer om vad du gör. Gallrar barr, hugger grovt löv, kapar på vedbacken, etc?


Ja, lite av allt du nämner vill jag påstå. Både jag och farsan har vedpanna som uppvärming. Så det är väl årliga förbrukning som huggs varje år. Mycket björk. Vi försöker väl sköta gallring i samband. Det är väl övervägande klena bestånd.
Senast redigerad av Kaugen mån 16 mar 2020, 00:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631696 Stihl 241 smidig

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

Kaugen  
#631698
anersimyra skrev:Eftersom gubben har en 346 och du sökt en sådan så antar jag att du inte behöver något större? Ett tips är att söka i gruppen ” Husqvarna motorsågar ” på Facebook där en medlem säljer iordningställa och servade 346/353 m.f.l HVA modeller. . :-bd


Nej, precis. Snarare mindre isåfall. Eftersom att det är mycket hyfsat klent och medelstort vi hugger så är det egentligen kvistningen som tär mest när man går och nöter. Så vikten känner jag har en stor betydelse.

Tack för tipset. Det ska jag kolla upp :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

Kaugen  
#631699
bengt.a skrev:Stihl 241 smidig


Har varit så inne på husqvarna av nån anledning jag inte ens vet. Så har inte ens kollat på något annat fabrikat. Men gjorde en snabbsökning på 241an nu och det känns ju faktiskt som ett bra alternativ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

JensSkoog  
#631736
Kaugen skrev:Har varit så inne på husqvarna av nån anledning jag inte ens vet. Så har inte ens kollat på något annat fabrikat. Men gjorde en snabbsökning på 241an nu och det känns ju faktiskt som ett bra alternativ..

MS241 Kan jag varmt rekommendera som en allroundsåg. Köpte den med
handtagsvärme eftersom min MS261 var utan, och sedan har jag allt mer
användt den och lämnat min MS261 hemma. Lättare, smidigare och med
kraft så det håller.
Har satt på .325 skärutrustning på den så använder jag samma kedja
som på MS261. 13" kedja som passar på 14" svärd med lilla fästet
på 241'an. Funkar hyfsad.

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

forest.  
#631745 241 eller 261 ?

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

axwell  
#631750
forest. skrev:241 eller 261 ?

Jens menar säkert att det är MS241 med värmehandtag som har blivit en av favoriterna och där ingår nog även MS192 . :mrgreen:

Ms261 har väl .325 delning i original?!

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

anersimyra  
#631754
axwell skrev:
forest. skrev:241 eller 261 ?

Jens menar säkert att det är MS241 med värmehandtag som har blivit en av favoriterna och där ingår nog även MS192 . :mrgreen:

Ms261 har väl .325 delning i original?!
. 261 har 0,325 och är numera mitt förstahandsval som allround såg då den nya 550 är halvkilot tyngre.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpa allroundsåg

JensSkoog  
#631760
axwell skrev:
forest. skrev:241 eller 261 ?

Jens menar säkert att det är MS241 med värmehandtag som har blivit en av favoriterna och där ingår nog även MS192 . :mrgreen:

Ms261 har väl .325 delning i original?!

Vad du vet. @axwell :-bd
Stämmer så absolut. Värme i handtaget har blivit ett måste nu på mina gamla dar, och beroende på vad jag hugger, så bytar jag mellan MS192 och MS200 i kvistningen. Allt för att få ner vikten på utrustningen.
261 har .325" i delning i originalen och 13" svärd, och 241 har 3/8" delning och 14" svärd. Fick byta drev och svärd för att använda kedjorna från 261'an på MS 241.

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631764 Stihl 201.

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631779 Japp, Stihl 201 är sååå trevlig om man inte ska fälla grovt hela dagarna.

Avatar Fallback

Re: Köpa allroundsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631786 Hadde han ikkje allerede ei 346 då? den duge nå til halvgrovt, iverfall medium størrelse. Ein drøm og kvista med 201 iverfall, tar trer på 50 cm sån ca, men til kapping av drøssevis av vedkubber ville eg hatt ei større ei, med mindre da er relativt tynne dimensjonar då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).