Föryngring

Varför växer träd olika?

7 inlägg 2566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför växer träd olika?

Emil83  
#631455
1584250993_74450971-e781-4503-b6df-ef3039e5dab5.jpeg
Hej alla glada!
Någon gång på sjuttiotalet planterade min svärmors far dessa tre björkar. Han gick ut i skogen och hämtade tre plantor som såg livskraftiga ut (förmodligen från samma plats) och planterade dom jämte varandra på samma dag. Dom två till höger har tagit sig bra men den längst till vänster är som synes av en helt annan höjd...
någon som har en tanke om hur det blev såhär?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Varför växer träd olika?

Lars Lundqvist SLU  
#631554 Har du syskon? Kusiner? Ser ni alla likadana ut? Ni har ju alla vuxit upp med bra levnadsstandard och hälsovård.

Användarvisningsbild

Re: Varför växer träd olika?

JensSkoog  
#631557 Det finns så många saker som kan göra att en björk inte tar sig, men det ser ju ut till att den har blivit bruten i toppen ganska tidigt. Det ger ofta röta i huvudstammen, och om den överlever, blir det dårlig växt. Står de brevid åker eller är det väg mellan kamra och björkarna. Den i mitten ser ju ut till vara körskadat, men det är lite svårt att säga.

Avatar Fallback

Re: Varför växer träd olika?

tallen100  
#631558
Lars Lundqvist SLU skrev:Har du syskon? Kusiner? Ser ni alla likadana ut? Ni har ju alla vuxit upp med bra levnadsstandard och hälsovård.

Gissar att den minsta björken är en halvbror till dom andra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Varför växer träd olika?

isteskog  
#631562 Jag tror att det har smugit sig dit en Dvärgbjörk ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Varför växer träd olika?

Emil83  
#631564 Får bli att borra och se om det är röta! Åkern går hela vägen fram. Mest troligt är väl ändå att det är en halvbror :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför växer träd olika?

surjämten  
#631580 Har ett större område ( 30 ha ) med 30- årig tall.
Varje gång jag röjer där ställer jag mig denna fråga.
Vissa tallar är dubbelt så grova som andra.
Planteringspunkt ? Plantans kvalitet ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).